رهاسازی 10هزار قطعه بچه ماهی گونه کپور در تالاب انزلی

دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۸ بازدید
رهاسازی 10هزار قطعه بچه ماهی گونه کپور در تالاب انزلی

افزون بر 10 هزار قطعه بچه ماهی گونه کپور تالابی با هدف احیاء ذخایر صدمه دیده این ماهی در تالاب انزلی رهاسازی شد.

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی کشور روز دوشنبه در حاشیه رهاسازی این بچه ماهیان با اشاره به طرح رهاسازی 300 هزار قطعه از این گونه ماهی به خبرنگاران گفت: پروژه تکثیر کپور تالابی با هدف احیای ذخایر صدمه دیده این گونه از ماهیان، از سوی کمیته احیای تالاب انزلی در استانداری به پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی ابلاغ شده و تاکنون عملیات رهاسازی این نوع ماهیان در سه مرحله انجام شده است

علی اصغر خانی پور به صید مولدین از تالاب انزلی و سازگار کردن آنها در راستای تکثیر مصنوعی و همچنین تولید لارو و بچه ماهی به عنوان فعالیت های این پژوهشکده طی سال گذشته و امسال (1394 و 1395) اشاره و اضافه کرد: تاکنون دو محموله یکصد هزار قطعه ای بچه ماهی کپور از سمت روستای آبکنار و مابقی آن از زیر پل غازیان در تالاب انزلی رهاسازی می شود.
وی وزن این بچه ماهیان را بین پنج تا 20 گرم اعلام و تصریح کرد: این بچه ماهیان، قابلیت تبدیل به مولد در تالاب انزلی را داشته و می توانند احیاء کننده گونه ماهیان کپور تالابی باشند.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، عواملی همچون آلودگی تالاب ، رودخانه ها ، دریا و صید بی رویه در سال های اخیر از دلایل کاهش ذخایر آبزیان خزر بوده است .
پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی از سال 1306 در شهر انزلی شروع به فعالیت کرد. تاکنون در این پژوهشکده صدها پروژه تحقیقاتی ملی، بین المللی و دانشجویی با موفقیت انجام شده و بیش از یک هزار مقاله تحقیقاتی در زمینه های مختلف علمی - شیلاتی منتشر شده است.
همچنین در سال 1390 موفق به دریافت گواهینامه تعیین صلاحیت در شناسایی بیماری های ویروسی آبزیان از مرکز رفرانس بیماری های آبزیان اتحادیه اروپا و OIE در خاورمیانه شده است.
در حال حاضر این پژوهشکده از نظر تشکیلاتی دارای چهار گروه تخصصی شامل گروه تکثیر و پرورش ، گروه ژنتیک و اصلاح نژاد ، گروه اکولوژی آب های شیرین ، گروه بهداشت و بیماری های آبزیان بوده و همچنین سه ایستگاه تحقیقاتی با نام های ایستگاه تحقیقاتی شیلاتی سفیدرود ، ایستگاه تحقیقاتی تغذیه و غذای زنده آبزیان و ایستگاه تحقیقاتی کشت تلفیقی آبزیان در منطقه شولم شهرستان فومن دارد.
این پژوهشکده تا کنون 135 پروژه ملی ، بین المللی و استانی و 120 پروژه دانشجویی در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا را با موفقیت به اتمام رسانده و نتایج آنها راهنمای بخش اجرا در رفع مشکلات و موانع تولید و توسعه شیلات و آبزی پروری در کشور بوده است.
تالاب انزلی با 193 کیلومتر مربع وسعت از مهمترین زیستگاههای پرندگان و آبزیان در جنوب دریای خزر است. تالاب بستر و محل منا سبی برای تخمگذاری و پرورش ماهیان و زمستان گذرانی گروه کثیری از پرندگان مهاجر است که از مناطق سرد سیر سیبری یا دیگر مناطق جهان به این ناحیه مهاجرت می کنند.
خروجی تالاب انزلی به دریای خزر می ریزد، این موضوع باعث شده که تالاب به عنوان مکان مناسبی برای تخمگذاری گونه های ماهیان بشمار آید بعبارت دیگر، برخی از این گونه ها فقط در تالاب انزلی یافت می شوند و در هیچ نقطه ای از بخش جنوبی دریای خزر نمی توان آنها را مشاهده کرد. 39 گونه از 49 گونه ماهیان موجود در تالاب انزلی منحصراً در تالاب زندگی می کنند.
شهرستان انزلی در 40 کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان واقع است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید