اجرای طرح ردیابی محصولات شیلاتی در بنادر جنوب

شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۵ بازدید
اجرای طرح ردیابی محصولات شیلاتی در بنادر جنوب
معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران از اجرایی شدن طرح ردیابی محصولات شیلاتی تا پایان سال جاری خبر داد

علی اصغر مجاهدی اظهار داشت : در حال حاضر یکی از مواردی که سازمان شیلات ایران مورد توجه قرار داده است، تمرکز بر سلامت محصولات شیلاتی است که به دست مصرف کنندگان می رسد.


معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران افزود : به این منظور طرح ردیابی آبزیان صید شده در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری طرح ردیابی محصولات شیلات در کشور اجرایی شود و شاهد نتایج مثبت آن باشیم.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران اضافه کرد: اجرای طرح ردیابی محصولات شیلاتی هم اکنون در بخش IT سازمان شیلات ایران در دست اجرا است.

وی گفت : با تهیه نرم افزا مناسب از طریق تهیه شناسنامه به همراه بارکد محصول صید شده می توان هر گونه آبزی صید شده در کشور را ردیابی کرد.

مجاهدی اذعان داشت: به این ترتیب هر گونه محصول شیلاتی آماده فروش در فروشگاه های کشور دارای بارکد و بارچسب ردیابی خواهند بود.

وی اظهار کرد: روی این برچسب مکان صید، زمان صید و تاریخ بسته بندی درج خواهد شد تا سلامت محصول آماده فروش برای مصرف کننده محرض شود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران یادآور شد: طرح ردیابی محصولات شیلاتی ابتدا به صورت پایلوت در بنادر جنوبی کشور آغاز خواهد شد و سپس در شمال کشور نیز اجرایی خواهد شد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با بیان اینکه این اقدام در جهت اعمال نظارت بیشتر سازمان شیلات ایران بر بهداشت و نحوه توزیع آبزیان صید شده صورت می گیرد، گفت : به این ترتیب شناسنامه محصول به همراه بارکد آن در اختیار خریدار قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: به این ترتیب شاهد ردیابی محصولات شیلاتی کشور در آینده نزدیک خواهیم شد که نقش موثری در سلامت و بهداشت محصولات صید شده خواهد داشت.

مجاهدی گفت: همچنین اعمال این طرح صیادان و توزیع کنندگان آبزیان را بیش از پیش نسبت به رعایت موارد بهداشتی در فروش محصولات شیلاتی ملزم خواهد کرد.

واگذاری بندر صیادی نداریم

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در باره واگذاری بنادر صیادی به تعاونی صیادی نیز گفت: در سال جاری برنامه خاصی برای ادامه واگذاری ها نخواهیم داشت.

وی افزایش کیفی سازی در خدمات بنادر صیادی را که هم اکنون تحت مدیریت بخش خصوصی هستند ، اولویت نخست سازمان شیلات ایران قبل از ادامه هر گونه واگذاری دیگری دانست.

مجاهدی اظهار داشت : عملکرد تعاونی های صیادی که مدیریت بنادر صیادی را به عهده گرفته اند به طور مرتب از سوی کارشناسان شیلات مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد : حتی در مواردی که تعاونی های صیادی عملکرد مناسبی نسبت به مدیریت بندر نداشته باشند ، مدیریت بندر از آنها گرفته خواهد شد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با بیان اینکه تاکنون مدیریت بهره برداری و نگهداری 39 بندر صیادی کشور در شمال و جنوب به بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: این در حالی است که 70 بندر صیادی در کشور فعال هستند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت : کیفیت سطح خدمات در بنادر صیادی بسیار حائز اهمیت است که باید از سوی تعاونی های صیادی در بنادر اعمال شود.

وی با بیان اینکه در برخی از این بنادر صیادی واگذار شده به بخش خصوصی در حال حاضر بیش از 10 نوع خدمت ارائه می شود، بیان کرد: تامین سوخت، تامین آذوقه، تامین آب، خدمات تعمیر و نگهداری شناورهای صیادی و فروش قطعات یدکی و محل نگهداری مناسب برای ماهیان صید شده امکانات عمل آوری و بسته بندی از جمله خدماتی است که پیش از واگذاری بنادر صیادی به بخش خصوصی شاهد ارائه آنها در محل بنادر نبودیم.

*پایانه مسافربری بندر شهید کلانتری چابهار افتتاح می شود

استاندار سیستان و بلوچستان در بازدید از مرحله ساخت پایانه مسافربری بین‌المللی بندر شهید کلانتری چابهار از افتتاح این پایانه در هفته جاری خبر داد.

علی اوسط هاشمی در بازدید از مرحله ساخت پایانه مسافربری بین‌المللی بندر شهید کلانتری چابهار با بیان اینکه بندر راهبردی چابهار مکان مناسبی برای سرمایه گذاری کشورهای منطقه است ،گفت: خلیج چابهار از زیباترین خلیج های دریای عمان است و از نظر زیبایی در منطقه مکران کم نظیر است بنابراین قدرت جاذبه گردشگری زیادی دارد که با راه اندازی پایانه مسافربری دریایی می توان گردشگران زیادی را از کشورهای همجوار به منطقه جذب کرد.

وی گفت: پایانه مسافربری بین‌المللی بندر شهید کلانتری چابهار در هفته جاری افتتاح می شود.
هاشمی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف بلند مسئولان استان این است که سیستان و بلوچستان را به عنوان مقصد گردشگری توسعه دهند و با این نگاه باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: ما باید با همسایگان یک توسعه پایدار را پایه‌گذاری کنیم و قابلیت‌های منطقه را بیشتر بر همگان آشکار کنیم.
استاندار در ادامه اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‎های گردشگری و تفریحی با استفاده از سواحل بکر و دیدنی دریای عمان می‎تواند موجب توسعه بخش توریسم شود.

وی خاطرنشان کرد: مسافران و گردشگران می‌توانند علاوه بر مسیر دریایی چابهار- کنارک سایر مکان‌های تفریحی از جمله اسکله‌ها، پلاژ ساحلی تیس و جنگل‌های حرا را بازدید کنند.

هاشمی بیان کرد: باید به دنبال سهم منطقه خود در مسیر اهداف ملی در راستای روابط همه‌جانبه با همسایگان باشیم و برای این مهم به ایجاد زیرساخت‌های هوایی، دریایی و زمینی نیازمندیم

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید