بررسی گردش آب و ویژگی‌های فیزیکی آب در تنگه هرمز

شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۷۳ بازدید
بررسی گردش آب و ویژگی‌های فیزیکی آب در تنگه هرمز
طی یک رساله دکتری در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، گردش آب و ویژگی‌های فیزیکی آب در تنگه هرمز بر اساس نتایج حاصل از اندازه‌گیری‌های میدانی و مدل‌سازی عددی مورد بررسی قرار گرفت

جعفر عزیزپور، اولین دانشجوی دکتری پژوهش‌محور رشته «فیزیک دریا» در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی که با دفاع از از رساله خود، موفق به اخذ مدرک دکتری از این پژوهشگاه شده است، در خصوص کاربرد این رساله گفت: نتایج حاصل از این طرح پژوهشی قابل استفاده در سایر رشته‌های علوم دریایی، صنایع شیلات، صنایع دریانوردی و نظامی است. همچنین این رساله برای دانشجویان و محققان رشته فیزیک دریا که در زمینه مدل‌سازی عددی و اندازه‌گیری‌های میدانی مشغول به تحقیق هستند، کاربرد دارد

وی با بیان این که تعداد مطالعات انجام شده در منطقهتنگه­هرمز بسیار کم و انگشت شمار است، تصریح کرد: در این مطالعه اندازه­‌گیری­‌های طولانی مدت در محدوده آب­های ایرانی انجام شد که برای اولین بار در منطقه صورت گرفت.

بر اساس اعلام پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، از این رساله که تحت راهنمایی دکتر وحید چگینی و دکتر سید سیادت موسوی و استاد مشاور دکتر خوش خلق انجام شده است، دو مقاله علمی-پژوهشی ISI و دو مقاله ISC و یک مقاله کنفرانسی منتشر شده است.

داوری خارجی این رساله بر عهده دکتر مسعود صدری نسب و دکتر اسماعیل حسن‌زاده و همچنین داوری داخلی بر عهده دکتر صادق یاری بوده است.

عزیزپور در نیمه دوم سال 1390 پس از طی موفقیت‌آمیز آزمون کتبی نیمه متمرکز مقطع دکتری و مصاحبه، به عنوان دانشجوی پژوهش محور مقطع دکتری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی پذیرفته شد.

پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، دارای 28 دانشجوی مقطع دکتری در رشته‌های فیزیک، زیست‌شناسی، مهندسی دریا، محیط زیست و هواشناسی دریا است.

این پژوهشگاه با دارا بودن سه پژوهشکده، سه مرکز ملی تحقیقاتی، چهار مرکز پژوهشی در سواحل کشور و 45 نفر عضو هیأت علمی، به عنوان مرجع ملی پژوهش‌های اقیانوسی و دریایی کشور فعالیت می‌کند

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید