تولید سالانه 316 هزار کیلوگرم ماهی در 12 مزرعه تولید ماهیان سردابی قوچان

پنج‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۳ بازدید
تولید سالانه 316 هزار کیلوگرم ماهی در 12 مزرعه تولید ماهیان سردابی قوچان

مدیر شبکه دامپزشکی قوچان از تولید سالیانه 316 هزار کیلوگرم ماهی و 180 هزار قطعه بچه ماهی در 12 مزرعه تولید ماهیان سردابی این شهرستان خبر داد

علیرضا قدرتی ظهر امروز در حاشیه بازدید از مزارع آبزی‌پروری این شهرستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 12 مزرعه تولید ماهی سردابی زیر نظر مسئولان فنی دامپزشکی در این شهرستان فعالیت دارند که سالانه 316 هزار کیلوگرم ماهی و بیش از 180 هزار قطعه بچه ماهی تولید می‌کنند.

وی چربی موجود در ماهی و آبزیان را مشابه مواد گیاهی دانست که از اسیدهای چرب اشباع‌نشده به نام امگا 3 است و افزود: این ماده غذایی اثرات بسیار مهمی در سلامت انسان داشته و در پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها و کنترل و کمک به بهبود اختلالات و عوارض مختلف نقش مهم و سازنده‌ای به عهده دارد.

مدیر شبکه دامپزشکی قوچان با بیان اینکه افزایش رشد جمعیت نیاز به مصرف مواد غذایی برای تأمین انرژی موردنیاز را رو به افزایش گذاشته است، گفت: ماهی نیز با وجود خواص و کیفیت برتر پروتئین نسبت به سایر گوشت‌ها از این قضیه مستثنی نیست اما به دلیل تقاضای بیش از تولید، منابع عمومی این ماده غذایی با خطر مواجه شده است.

قدرتی یکی از راه‌های رسیدن به این مهم را پرورش آبزیان در محیط‌های قابل‌کنترل زیر نظر کارشناسان فنی دامپزشکی دانست و بیان کرد: پرورش ماهی می‌تواند در کنار کار کشاورزی صورت بگیرد که خود علاوه بر استفاده بهینه از منابع آبی سبب اشتغال‌زایی، کمک به اقتصاد خانوار کشاورز و غنی‌سازی آب کشاورزی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب مالت یک عفونت باکتریایی است که از گاوها، گوسفندان یا بزهای آلوده و عفونی به انسان انتقال می‌یابد، عنوان کرد: برای کنترل بیماری تب مالت و ریشه‌کنی آن در دام‌های بزرگ روش غربالگری، تست و کشتار انجام و روش واکسن برای پیشگیری از بیماری در همه دام‌ها استفاده می‌‌شود.

مدیر شبکه دامپزشکی قوچان یادآور شد: طی عملیات غربالگری توسط کارشناسان این شبکه از یکی از دامداری‌های شهرستان، نمونه گرفته‌شده از یک رأس گاو در آزمایشات سرولوژیک مثبت تشخیص داده شد.

قدرتی با تأکید بر اینکه به محض احراز ابتلای دام به بیماری فوق با رعایت شرایط قرنطینه‌ای و بهداشتی به کشتارگاه ارسال شد، گفت: گوشت استحصالی از دام‌های مبتلا به بروسلوز، فقط مصرف صنعتی دارد که پس از کشتار دام فوق همین اقدام صورت گرفت.

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید