حرمت همسایگی و بازداشت صیادان ایرانی در کویت

سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۴۹ بازدید
حرمت همسایگی و بازداشت صیادان ایرانی در کویت

نیروهای امنیتی کویت یکشنبه گذشته 10صیاد ایرانی را که ظاهرا وارد آبهای کویت شده بودند٬دستگیر کردند و برخی رسانه های عربی که شیطنت را سرلوحه کاری خود دارند٬ با دامن زدن به آن، طوری وانمود کردند که اقدام آنان عمدی و در جهت تجاوز به حریم دریایی این کشور بوده است

این بازداشت در حالی صورت گرفت که مرزهای ابی همانند مرزهای زمینی کاملا مشخص نیست و رفت و آمد میان مرزنشینان در بین کشورهایی که مرزهای وسیع و پهناور دریایی با یکدیگر دارند ٬امری عادی و روزمره است چرا که صیادان سنتی در شهرهای ساحلی ممکن است برای ماهیگیری به طور سهوی وارد آب های کشور دیگر شوند و اگر هم دستگیر شوند طبق عرف بین کشورها، به کشور مبداء بازگردانده می شوند.

نکته قابل توجه در این میان این است که ایرانی های بازداشت شده صیادهای بومی این منطقه بودند نه نیروهای نظامی اما برخی رسانه های مغرض با بزرگنمایی این حادثه ٬سعی می کنند میان ایران و کویت تفرقه بیاندازند و افکار عمومی کویتی ها را تحریک کنند و بگویند ایرانی ها به مرزهای شما تجاوز کرده اند.
مرزهای جمهوری اسلامی ایران با کشور کویت همچون دیگر کشورهای بحرین، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و کشور پادشاهی عمان(بخش برونگان) بر خلاف همسایگانی که با آنها دارای مرزهای زمینی هستیم، از طریق مرزهایی دریایی با یکدیگر پیوند خورده است.
از آنجا که خلیج فارس دارای یک موقعیت ویژه ژئوپلیتیکی و سرشار از منابع است و با توجه به اینکه تقریبا کل مرز شمالی آن به ایران تعلق دارد و مردم شهرهای جنوبی ایران برای امرار معاش، تجارت و ماهیگیری وارد آب های خلیج فارس می شوند و این منطقه از همان سپیده دم تاریخ ٬ارزش فراوانی برای ساکنان منطقه داشته و به مثابه نقطه تلاقی تمدن های بزرگ با پیشینه ای چندین هزار ساله بوده است، توجه و احترام بین همسایگان حاشیه این دریا، امری طبیعی و مورد انتظار قلمداد می شود.
در دهه 1360 و با فروکش کردن جنگ ایران و عراق٬ چشم انداز امیدوار کننده ای در روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس به وجود آمد اما بدنبال آن، حمله عراق به کویت در دوم اوت 1990 صورت گرفت و فضای سیاسی این منطقه دوباره متشنج شد.
جمهوری اسلامی ایران در آن زمان در کنار دولت و مردم کویت قرار گرفت و حمله عراق به این کشور و اشغال آن را محکوم کرد و خواستار خروج سریع نیروهای عراقی شد. بدنبال این موضع گیری ایرانی ها، عده ای از شهروندان کویتی وارد کشورمان شدند که مورد استقبال گرم مردم ایران نیز قرار گرفتند.
پس از بیرون رانده شدن نیروهای صدام از کویت، وزارت نفت کشورمان آمادگی خود را برای خاموش کردن چاه های شعله ور شده نفت کویت اعلام کرد و در پی آن، 50 کارشناس نفتی ایران برای اطفای حریق چاه های نفت کویت وارد این کشور شدند.
اتخاذ این سیاست ها توسط کشورمان باعث شد تا مقام های کویتی از کمک هایی که در دوران جنگ هشت ساله به صدام کرده بودند٬ ابراز پشیمانی کنند.
سابقه دوستی بین دو کشور و از همه مهم تر ارتباط عمیق فرهنگی، اقتصادی و تجارت سنتی که بین مردم دو کشور بخصوص شهرهای مرزی و ساحلی از سال های دور وجود داشته و دارد٬ باعث شده دولت های دو کشور همیشه این ملاحظات را در روابط سیاسی خود نیز مد نظر قرار دهند.
برخی از شهروندان ایرانی در پی نوشت های خود پیرامون خبر دستگیری و مجروح شدن صیادان ایرانی در آب های کویت، اینگونه برخوردها با صیادانی که تنها برای ماهیگیری و از روی سهو وارد آبهای کویت شده اند را به دور از حرمت همسایگی می دانند.
در جریان ورود 10 صیاد ایرانی به آبهای کویت که هدف تیراندازی نیروهای امنیتی این کشور نیز قرار گرفت٬ یک ایرانی مصدوم شده و 9نفر دیگر بازداشت شده اند که به گفته علیرضا عنایتی سفیر کشورمان در کویت تلاش و گفت وگو با مقامات کویتی برای روشن شدن وضعیت آنها آغاز شده است.
به گفته سفیر کشورمان در کویت، حال عمومی این افراد خوب است و بخش کنسولی سفارت اقدام های لازم را برای تعیین وضعیت و تکلیف آنها انجام می دهد.
روابط عمومی وزارت کشور کویت یکشنبه ( همین هفته) از بازداشت 10 تبعه ایرانی که قصد ورود غیر قانونی به این کشور را داشتند٬ خبر داد.
در بیانیه وزارت کشور کویت آمده بود ' این افراد سوار بر لنج٬ بامداد امروز(یکشنبه) به منطقه نزدیکی ساحل کویت در منطقه ابوالحصانیه رسیدند که توسط ماموران گارد ساحلی شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفتند. ماموران کویتی این افراد را دستگیر و به مراجع ذیصلاح معرفی کردند.'
علی اصغر مجاهدی معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران ٬پیش از این اعلام کرده بود که 10 ایرانی بازداشت شده صیادانی محلی هستند که طبق روال گذشته به کار ماهیگیری می پرداخته اند

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید