منافع مشترک زنجیره تولید، عمل آوری و بازاریابی میگو گلستان

چهار‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۲ بازدید
منافع مشترک زنجیره تولید، عمل آوری و بازاریابی میگو گلستان

مدیرکل شیلات گلستان گفت: زنجیره تولید، عمل آوری و بازاریابی میگو استان دارای منافع مشترکی است که در سایه همکاری نزدیک محقق خواهد شد

سیدجواد قدس علوی در جلسه برنامه ریزی پرورش، صید، عمل آوری و بازاریابی میگو که با حضور پرورش دهندگان، عمل آوران و کارشناسان شیلات و دامپزشکی استان برگزار شد، افزود: در این همکاری بهره گیری از تمام توان و ظرفیت ها مورد نیاز است.
در این جلسه که با ارائه نکاتی از سوی کارشناسان دامپزشکی استان در خصوص رعایت بهداشت در صید، حمل و نقل و عمل آوری میگو همراه بود، جمعی از پرورش دهندگان نیز با اشاره به وضعیت میگوی پرورش یافته در مزارع خود، در خصوص قراردادهای امضا شده با مراکز عمل آوری گزارش دادند و سردخانه ها و مراکز عمل آوری میگو استان نیز ضمن اعلام آمادگی جهت دریافت میگوهای پرورشی بر فرآوری و صادرات این محصول تاکید کردند.

در پایان این جلسه مقرر شد که بهره برداران آمار دقیق صید و عمل آوری را به نماینده اداره کل شیلات ارائه نمایند و جهت بالا بردن و حفظ کیفیت میگوها از خودروهای سردخانه دار که دارای کد دامپزشکی IR بوده ،استفاده نمایند.
براساس اعلام شیلات گلستان در سال جاری ذخیره سازی بچه میگو با 50 درصد افزایش نسبت به سال گذشته همراه بوده است که پیش بینی می شود تولیدی بالغ بر 1200 تن را در مجتمع پرورشی گمیشان به همراه داشته باشد، این تولید حدود 70 درصد نسبت به برداشت سال 94 افزایش خواهد داشت.
به میزان 80 درصد از این تولید به بازارهای جهانی (کشورهای حاشیه خلیج فارس، چین، ویتنام ) صادر می شود که در همین راستا بالغ بر 6 میلیون دلار ارز عاید کشور و استان خواهد شد.
به گزارش ایرنا، قدس علوی پیش از این به اجرای مجتمع پرورش میگو گمیشان در دو فاز اشاره کرده و گفته بود که فاز اول این طرح در قالب 4 هزار هکتار اجرایی شده و بخشی از آن در حال بهره برداری بوده و فاز دوم این مجتمع 6 هزار هکتار است.
به گفته وی؛ مجتمع پرورش میگو گمیشان در مجموع دو فاز 1 و 2 آن 10 هزار هکتار است که طی برنامه ای تا افق 1404 با بهره برداری از این مجموعه ،سالانه بالغ بر 17 هزار تن میگو برداشت خواهد شد.
وی افزوده بود که در سال جاری که ششمین سال فعالیت مجتمع پرورش میگو گمیشان است، بالغ بر 8500 نفر اشتغال به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.
به گفته وی؛ این مجتمع در سال جاری در سطح مفیدی حدود 400 هکتار در حال بهره برداری می باشد که نسبت به سال گذشته 50 درصد سطح بهره برداری افزایش یافته است.
گمیشان در شمال غرب استان گلستان ودر حاشیه شرقی خزر واقع است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید