صادرات یک میلیون و ۵۰ هزار تن انواع محصولات شیلاتی

چهار‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۸ بازدید
صادرات یک میلیون و ۵۰ هزار تن انواع محصولات شیلاتی
ایران در صنعت آبزی پروری توانسته است به پیشرفت هایی دست یابد تا جایی که محصولات ایران به روسیه، نروژ، کره جنوبی، چین و فرانسه می رود و برای صادرات یک میلیون و ۵۰ هزار تن انواع محصولات شیلاتی برنامه ریزی صورت گرفته است.

آبزی پروری از شاخه‌های صنعت است و هدف از آن پرورش دادن آبزیان نظیر ماهیان، میگوها، گیاهان آبزی و جلبکها جهت مصارف خوراکی و صنعتی است. این صنعت می‌تواند سود خوبی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند اما توسعه این بخش و درآمدزایی ارزی آن نیازمند برنامه‌ریزی‌ مدون و مدیریت صحیح بر عملیاتی شدن طرح ها است. کشورمان دارای منابع بکری برای پرورش آبزیان است و در حوزه صادرات این محصولات نیز حرفهایی در عرصه جهانی دارد.

در حال حاضر در ایران رشته مهندسی شیلات در مقطع لیسانس در چهار گرایش تکثیر و پرورش آبزیان، بوم شناسی آبزیان، فرآوری محصولات شیلاتی و صید آبزیان در حال تدریس می باشد. مجموعه شیلات در کشورمان روز به روز توسعه یافته است تا جایی که بر همین اساس به گفته رئیس سازمان شیلات در سال 2015 بیش از یك میلیون تن انواع آبزیان در ایران تولید شد كه 60 درصد از طریق صید دریایی و 40 درصد از طریق آبزی پروری بوده است.

بنابراین گزارش، جایگاه ایران در این صنعت باعث شده برخی از کشورها به دنبال واردات محصولات شیلاتی ایران باشند در لیست این کشورها اسامی روسیه، نروژ، کره جنوبی، چین و فرانسه به چشم می خورد و کشورمان نیز برنامه ریزی های گسترده ای برای افزایش صادرات محصولات شیلاتی انجام داده است تا جایی که امسال بیش از یک میلیون 50 هزار تن انواع محصولات شیلاتی از محل آبزی پروری و صیادی تولید شود که بخشی از آن به ارزش 380 میلیون دلار به کشورهای هدف صادر خواهد شد.

این گزارش می افزاید: ایرنا در این زمینه به نقل از حسن صالحی، رئیس سازمان شیلات ایران نوشته است: "در پنج ماهه امسال 32هزار و 824 تن انواع محصولات شیلاتی به ارزش 95 میلیون دلار به کشورهای متقاضی صادر شده است. این میزان صادرات پنج ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 51 درصد و از لحاظ ارزشی 36 درصد افزایش داشته است. در این مدت 400 کیلوگرم خاویار به کشورهای هدف صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 90 درصد افزایش نشان می دهد. بقیه محصولات شیلاتی به وزن 27 هزار تن و به ارزش 73 میلیون دلار صادر شده است."

یادآور می شود: سال گذشته واردات آبزیان به ایران از جمله خوراک ماهی، تخم چشم زده قزل آلا و تن ماهیان به ارزش 150 میلیون دلار صورت گرفت که نشان می دهد حجم صادرات آبزیان روند مثبتی را طی کرده است. سال گذشته حدود یک میلیون تن انواع محصول شیلاتی در کشور تولید شد که بخشی از محصولات شیلاتی به ارزش 350 میلیون دلار صادر شده بود.

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید