برگزاری آموزش طریقه کاشت بذر حرا و شرایط نگهداری آن در روستاهای ساحلی مکران

پنج‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۰ بازدید
برگزاری آموزش طریقه کاشت بذر حرا و شرایط نگهداری آن در روستاهای ساحلی مکران
کاشت و پرورش درخت حرا طرح جدیدی است که به‌منظور ایجاد بستری مناسب برای مباحث اکو توریستی و زیباسازی ساحل با همکاری منابع طبیعی و آبخیزداری میناب و مشارکت مردم و گروه‌های مردم‌نهاد در سواحل مکران اجرا شد.

جوامع جنگلی مانگرو در طول میلیون‌ها سال موفق شده‌اند تا سازگاری اعجاب‌انگیزی با آب‌شور و سواحل جزر و مدی پیدا کنند و این گیاهان قادر نیستند دمای کمتر از پنج درجه را تحمل کنند در عین اینکه شوری بین 20 تا 32 در هزار برای رشد آن‌ها مناسب است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میناب در جمع تشکل‌های مردمی ساحل‌نشین این شهرستان، گفت: ازآنجایی‌که حرا به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره شناخته می‌شود، از اهداف تولید و کاشت نهال حرا در تالاب‌ها، گسترش جنگل ، ایجاد محیط مناسب جهت تکثیر آبزیان، حفظ تنوع زیستی ، حفاظت از خاک، تقویت زیستگاه پرندگان و حشرات و حفاظت از سواحل در برابر امواج است


حبیب اله حاتمی افزود: در سنوات گذشته حدود 300 هکتار از خوریجات این شهرستان زیرپوشش حرا قرارگرفته ، امسال نیز کاشت این‌گونه منحصربه‌فرد در دستور کار است.

وی بابیان اینکه درخت حرا در حقیقت یک کارخانه آب‌شیرین‌کن طبیعی و خدادادی است، تصریح کرد: حرا درختی است که در آب‌شور رشد می‌کند، که هنگام مد آب دریا تا گلوگاه در آب فرو می‌رود و با خاصیت تصفیه‌ای که در پوست این درخت وجود دارد، بخش شیرین آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می‌کند .

حاتمی در خصوص اهمیت تشکل‌های مردمی و تأثیر آن‌ها در حفظ و احیای تالاب‌ها، عنوان کرد: جوامع محلی و NGO ها می‌توانند با تولید و تکثیر حرا گام بلندی را در احیای خور ها و تالاب‌ها و جذب توریست و درآمدزایی در منطقه بردارند.

این مقام مسئول اظهار کرد: شاید این فعالیت‌ها در کوتاه‌مدت تأثیر خود را نشان ندهد اما در طولانی‌مدت اثرات و ثمرات بسزایی را به روستاییان و مردم ساحل‌نشین می‌رساند.

حاتمی در خصوص حمایت و همکاری منابع طبیعی این شهرستان از حرکت‌های بزرگ مردمی، تأکید کرد: اداره منابع طبیعی میناب هرگونه همکاری را درزمینهٔ آموزش، ترویج و همچنین تعیین محل‌های مناسب برای کاشت نهال‌های تولیدشده داشته باشد.

در ادامه کارشناس جنگل‌کاری منابع طبیعی شهرستان میناب، گفت: حرا از گونه‌های دیر زیست و کند رشد است.

مهندس درویشی، افزود: یکی از ویژگی‌های این‌گونه تصفیه آب‌شور و شیرین سازی آب دریاست که به دستگاه تصفیه آب خدادادی لقب گرفته است.

در پایان کارشناس مربوطه طریقه کاشت بذر حرا در گلدان و همچنین نگهداری و مراقبت تا انتقال آن به رویشگاه را به نمایندگان تشکل‌های مردمی آموزش داد.

به گزارش ایسنا، این گیاه اسطوره‌ای که از اشک چشم آدم روییده است، حرا نام دارد و به‌افتخار دانشمند شهیر ایرانی، بوعلی سینا این نام رابر آن نهاده‌اند، این درختچه در سواحل و مرداب‌های ساحلی مصر، عربستان و سواحل جنوب ایران، دیده می‌شود

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید