ضرورت بکارگیری فناوری‌های نوین در زمینه آبزی‌پروری

پنج‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۴۹ بازدید
ضرورت بکارگیری فناوری‌های نوین در زمینه آبزی‌پروری

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران مصرف سرانه ماهی و آبزیان در ایران را 8 تا 9 کیلوگرم به ازای هر فرد در سال اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به کشور ژاپن جای نگرانی دارد که با 67 کیلوگرم مصرف بالاترین سرانه در جهان را داراست

باقر مجازی‌امیری ظهر امروز در چهارمین همایش ملی پژوهش‌های منابع طبیعی ایران که با محوریت شیلات و بوم سازگان‌های آبی در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش امکان بهره‌وری مناسب از زمین‌های شیلاتی کشور با تبادل‌نظر از محققین و مجریان و دست اندرکاران انجام و بهبود بخشید.

وی از 32 هزار چشمه و رودخانه در استان کردستان خبر داد و اظهار کرد: با توجه به امکانات بالقوه استان مکانی برای پرورش ماهیان آب شیرین است.

استاد دانشگاه تهران در ادامه بیان کرد: پرورش ماهی در کردستان به آبزیان سردآبی مانند قزل‌آلا و گرم‌آبی همچون ماهی کپور یا ماهیان چینی محدود شده است.

مجازی‌امیری تصریح کرد: این امکان در استان کردستان با همت جهاد نصر با ایجاد ماهیان خاویاری که در قفس دارد، فراهم شده است.

وی با اشاره به آبزی‌پروری پایدار که شاخه‌ای در تامین غذای مملکت و در صنعت اقتصاد ملی نقش قابل ملاحظه‌ای دارد، افزود: میزان تولید آبزیان پرورشی در سطح آسیا 55 درصد است.

وی با بیان اینکه آبزی‌پروری به شدت از صید جلو افتاده است، افزود: در سال94 به میزان 415 هزار تن ماهی و آبزیان مختلف داشته‌ایم.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه میزان صید و آبزی‌پروری ما 42 درصد از تولیدی است که در کشور ایران انجام شده است، گفت: کشور ما از لحاظ آبزی‌پروری از کشورهای اروپایی سریع‌تر عمل کرده و همواره این صنعت روبه افزایش و در حال رشد است.

مجازی‌امیری مصرف سرانه ماهی و آبزیان در ایران را 8 تا 9 کیلوگرم به ازای هر فرد در سال اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به کشور ژاپن جای نگرانی دارد که با 67 کیلوگرم مصرف بالاترین سرانه در جهان را داراست.

وی در ادامه با بیان اینکه تولید آبزی‌پروری را باید افزایش داد، اظهار کرد: تلاش ما در افق جدید در سال 1400صید 820 هزار تن آبزیان در سال است که با این دورنما در طول 5 سال، تولید را چهار برابر کنیم.

استاد دانشگاه تهران گفت: برای دستیابی به آبزی‌پروری پایدار در ایران لازم است صنعت را مکانیزه کرده و علوم را در راستای ارتقای این مهم گسترش داد.

مجازی‌امیری از چالش‌های صنعت آبزی‌پروری در ایران خبر داد و گفت: عدم شناخت کافی از حداقل 200 گونه آبزی کشور از نظر پتانسیل تولید غذا دارای ارزش اکواریومی، عدم تولید و عرضه ماهیان مقاوم با آب لب‌شور و شورآب محدود با توجه به کمبود آب کشور از دیگر چالش‌هاست.

وی با اشاره به وجود هزاران نفر و نیروی جوان و تحصیل‌کرده در کشور، گفت: با کمک به طرح‌های تحقیقاتی و به کار بستن نیروی جوان و متخصص در زمینه شیلات و آبزی‌پروری امیدواریم این عرصه از رونق چشمگیری بهره‌مند شود.

وی در پایان داشتن اطلاعات فنی، ارتقای بهره‌وری از منابع آبی، بکارگیری فناوری‌های نوین در زمینه آبزی‌پروری را برای رشد اقتصادی کشور و ارتقای صنعت شیلات به سمت و سوی توسعه را مهم‌ترین هدف این همایش اعلام کرد

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید