آغاز صید ماهی در دریای خزر

یک‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۹ بازدید
آغاز صید ماهی در دریای خزر
مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از شروع صید ماهیان استخوانی در سه استان شمالی خبر داد

مختار آخوندی گفت : صید ماهیان استخوانی از امروز (هفدهم مهر) در سه استان شمالی شروع می شود و حدود ۱۰ هزار صیاد، در ۱۲۵ شرکت تعاونی پره استان های گلستان ، مازندران و گیلان به صید می پردازند.


به گفته وی، امیدواریم با توجه به رهاسازی های انجام شده در سال های قبل و شرایط مناسب آب و هوایی ، شاهد صید قابل قبولی از ماهیان استخوانی در دریای خزر باشیم

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از صیادان سخت کوش پره خواست همچون گذشته، ضمن مشارکت در بازسازی ذخایر و تکثیر طبیعی در راستای حفظ گونه های ارزشمند دریای خزر ، نسبت به رعایت قوانین و مقررات ابلاغی از سوی سازمان شیلات ایران توجه کافی و وافی داشته باشند تا بهره برداری پایدار و مستمر از ذخایر آبزیان دریای خزر تضمین شود .

مختار آخوندی یادآور شد: پارسال صید ماهیان استخوانی به علت شرایط نامساعد جوی کاهش داشت و به همین سبب تعداد دفعات تورکشی صیادان سه استان ساحلی خزر پارسال 6 درصد کمتر از سال ۹۳ بود .

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران عنوان کرد : در فصل صید سال ۹۴ میزان کل صید ماهیان استخوانی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۳۵ درصد کاهش داشت و در طی ۲۰ سال اخیر کمترین صید متوجه صیادان شمالی شد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد : ماهی گیران شرکت های تعاونی پره در سه استان شمالی در فصل صید ۹۵-۹۴ ، 5 هزار و 520 تن انواع ماهیان استخوانی صید کردند.

ذخایر ماهیان دریای خزر به علت آلودگی رودخانه ها ، صیدبی رویه و قاچاق و تخریب زیستگاه های زادآوری طبیعی در سال های گذشته کاهش یافته است .

آخوندی در همین زمینه تاکید کرد : سازمان شیلات ایران همواره برای بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر در تلاش بوده است و در این زمینه طی سال های گذشته اقدامات موثری انجام داده است و سالانه بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلیون انواع بچه ماهیان در رودخانه های شمالی کشور که به دریای خزر منتهی می شوند، رهاسازی می شود .

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران عنوان کرد : همچنین طی دو ، سه سال اخیر تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی با مشارکت صیادان در استان های شمالی انجام شده است .

مدیرکل شیلات استان مازندران هم در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما گفت : بیش از 4 هزار صیاد از 54 تعاونی شرکت پره این استان از امروز به دریا رفتند و انواع ماهیان استخوانی شامل ماهی سفید ، کفال ، کفور و آزاد را صید می کنند .

رستمی با اشاره به رهاسازی 65 میلیون قطعه بچه ماهی در سال 94 به دریا افزود : این مقدار به نسبت سال قبل 15 میلیون بیشتر بوده است .

وی بیان اینکه ، پارسال صیادان مازندرانی 3 هزار تن ماهی به ارزش 75 میلیارد تومان از دریای خزر صید کردند ، پیش بینی کرد ، امسال این رقم به 5 هزار تن برسد .

مدیرکل شیلات استان مازندران با اشاره به تکثیر ذخایر ماهیان در دریای خزر افزود : تکثیر طبیعی مثل شیل گذاری ( رهاسازی بچه ماهی در محیط رودخانه قبل از رهاسازی آن در دریا ) ، بازسازی ذخایر و حراست از ان با دریابانی و ماموران انتظامی و برخورد با صیادان غیرمجاز از راههای حفظ و تکثیر ذخایر ماهیان دریاست .

مدیرکل شیلات گیلان هم گفت : حدود 4 هزار صیاد گیلانی عضو 51 شرکت تعاونی پره امروز برای صید ماهی راهی دریا شدند.

اسحق شعبانی با بیان اینکه صیادان گیلانی پارسال 3هزار تن ماهی به ارزش 600 میلیارد ریال صید کردند پیش بینی کرد : صیادان گیلانی امسال حدود 4 هزار تن ماهی صید کنند .

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان گلستان هم به خبرنگار ما گفت : در استان گلستان هزار و 420 صیاد در 21 تعاونی صیادی پره با 150 فروند شناور از امروز به صید ماهیان استخوانی در دریای خزر رفتند.
یحیایی با اشاره به مکان فعالیت این شرکت تعاونی ها در سواحل استان گلستان افزود : صیادان پره این استان در مناطق میانکاله ، خواجه نفس و گمیشان در جایگاه های تعیین شده ، انواع ماهیان دریایی (استخوانی) را صید می کنند .

وی در خصوص مدت زمان پره کشی روزانه تعاونی های صید پره بیان داشت : مدت زمان پره کشی تمام تعاونی ها از طلوع آفتاب آغاز و در منطقه گمیشان تا ساعت 21 و در منطقه میانکاله تا ساعت 23 ادامه خواهد داشت.

یحیایی با اشاره به اقدامات اداره کل شیلات گلستان برای بهبود وضعیت صید ماهیان استخوانی و کمک به افزایش درآمد جامعه صیادی استان گلستان افزود : امسال اداره کل شیلات استان گلستان بیش از 42 میلیون قطعه انواع بچه ماهیان استخوانی تولید کرد که از این میزان بیش از 40 میلیون در آب های گلستان رها و بقیه برای رهاسازی به استان های دیگر منتقل شد

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید