350 هزار قطعه ماهی زینتی در زنجان تولید شد

چهار‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۴ بازدید
350 هزار قطعه ماهی زینتی در زنجان تولید شد

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: از ابتدای امسال تاکنون 350 هزار قطعه از انواع ماهیان در این استان تولید و روانه بازار سایر استان ها شده است.

محمود صیاد بورانی روز چهارشنبه افزود: پرورش ماهیان زینتی، علاوه بر اشتغالزایی و معکوس کردن موازنه واردات و صادرات، در حفظ تنوع‌ زیستی و افزایش جاذبه های توریستی موثر بوده و از این طریق نقش بسزایی در جهش اقتصادی بسیاری از کشور‌های توسعه یافته دارد.
وی اظهارکرد: با توجه به اینکه تولید گونه های اقتصادی ماهیان زینتی از مهمترین برنامه های تولید کنندگان این ماهیان به شمار می رود، استفاده از حداقل آب، زمین و تجهیزات مخصوص پرورش ماهیان زینتی است.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: طی سال های اخیر تولید ماهیان زینتی مورد توجه این مدیریت و آبزی پروران این استان قرار گرفته و به همین منظور برگزاری کلاس های آموزش، تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، بازدیدهای ماهانه از مزارع فعال، همکاری برای صدور مجوز فعالیت در این عرصه و پرداخت تسهیلات بانکی از برنامه ها و اقدامات مهم محسوب می شود.
صیادبورانی خاطرنشان کرد: همه علاقه مندان می توانند با داشتن حداقل امکانات از قبیل فضای 12 مترمربعی، آب در حد مصرف خانگی و انشعاب برق خانگی، برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی اقدام کنند.
وی ادامه داد: در راستای ایجاد اشتغالزایی و درآمد اقتصادی خانوارها در زمان حاضر 15 فعال در پرورش ماهیان زینتی در همین تعداد کارگاه در سطح استان زنجان فعال هستند.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: 122 هزار قطعه تولید انواع ماهیان زینتی در مدت مشابه سال گذشته بود که امسال این رقم به 350 هزار قطعه افزایش یافت.
صیاد بورانی افزود: افزایش تولید بیانگر درآمد زایی، اقتصادی بودن و بازار مناسب برای فروش است.
وی، گونه های تولیدی ماهیان زینتی در استان زنجان را، دیسکس، آنجل، گوپی، فلاور، مولی و انواع ماهیان قزمز کپرو طلایی برشمرد.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: تولید و پرورش سایر گونه های ماهیان زینتی می تواند در ایجاد درآمد و اشتغالزایی نقش مهمی داشته باشد.
به گزارش ایرنا، صیادبورانی تاکید کرد: بیشتر ماهیان زینتی تولیدی استان زنجان وارد بازار استان های البر، قزوین و تهران می شود.
ماهیان تولیدی این استان انواع ماهیان گرم آبی اعم از کپور معمولی، سرگنده، نقره ای و علفخوار، ماهیان خاویاری، میگوی آب شیرین و شاه میگو و ماهیان سردآبی شامل قزل آلا و آزاد دریای خزر است.
استان زنجان در تولید انواع ماهیان گرم آبی و گونه قزل آلا از نوع سردآبی فعالیت دارد.
دسترنج آبزی پروران سخت کوش استان زنجان به کشور عراق صادر می شود.
این استان در منطقه شمالغرب کشور در مقایسه با استان هایی که در این منطقه از منابع آبی چند برابری برخوردار هستند، رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی را به خود اختصاص داده است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید