تولید 7000 تن ماهی در کهگیلویه و بویراحمد

سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۵ بازدید
تولید 7000 تن ماهی در کهگیلویه و بویراحمد
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: شیلات این استان طی 6 ماهه نخست امسال حدود 7000 تن تولید ماهی داشته است

کوروش یزدان‌پناه افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال قریب به 1000 تن افزایش داشته است.

وی با اشاره به این‌که سرانه مصرف ماهی در کشور بین 9.5 تا 10 کیلوگرم است، خاطرنشان کرد: این میزان در استان کهگیلویه و بویراحمد 5.7 کیلوگرم است که از سرانه کشوری در سطح خیلی پائین‌تری قرار دارد.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تنها 20 درصد تولید ماهی این استان در خود استان مصرف می‌شود و 80 درصد آنها به استان‌هایی مانند تهران و قم صادر می‌شوند.

یزدان‌پناه ادامه داد: 205 مزرعه توزیع و پرورش ماهی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون ماهی‌های تولیدی استان کهگیلویه و بویراحمد تنها از نوع قزل‌آلا و زینتی هستند و در حال ترویج ماهی کپور معمولی در این استان هستیم.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص ماهی‌های زینتی و تزئینی در این استان گفت: یک مزرعه پرورش ماهی زینتی در استان وجود دارد که چهار تا پنج گونه ماهی زینتی در آن پرورش داده می‌شود و سالانه 70هزار قطعه ماهی تولید می‌کند.

یزدان‌پناه یادآور شد: نبود نقدینگی، نبود تسهیلات سرمایه در گردش و ساخت و ساز، پیامدهای حاصل از بیماری‌های ویروسی مزارع پرورش ماهی، کمبود امکانات از جمله عدم تناسب سیستم اداری با وضعیت تولید شیلات، پرسنل و ماشین‌آلات از مهم‌ترین مشکلات شیلات استان هستند.

وی یادآور شد: استان کهگیلویه و بویراحمد علاوه‌بر داشتن رتبه خوب در قطب تولید شیلات که سال 93 رتبه سوم کشوری را در این زمینه کسب کرد، در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی استعدادها و پتانسیل‌های خوبی در مناطق گرمسیری دارد و در زمینه ماهیان کپور و خاویار در این مناطق جای کار بسیار است که به سرمایه‌گذاری و تشویق سرمایه‌گذاران خارجی نیاز دارد تا ان‌شاءا... بتوانیم شاهد توسعه این صنعت با توجه به قابلیت‌ها و استعدادهای این مناطق باشیم

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید