خمیرماهی آماده مصرف ،فرصتی برای صادرات

چهار‌شنبه ۷ مهر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۷۱ بازدید
خمیرماهی آماده مصرف ،فرصتی برای صادرات

قائم مقام بخش تحقیقات فرآوری آبزیان پژوهشکده تحقیقات آبزی پروری کشور از تولید خمیر ماهی آماده مصرف بعنوان یک فراورده غذایی با ارزش و دارای قابلیت صادرات در این مرکز خبر داد

قربان زارع گشتی روز چهارشنبه با اشاره به تولید 160 هزار تن ماهی پرورشی در کشور تولید این محصول را یک مزیت صادراتی برای تولیدکنندگان در کشور عنوان کرد.
وی تصریح کرد :خمیر ماهی آماده مصرف از گوشت چرخ کرده ماهی کپور نقره ای پس از مراحل عمل آوری و پخت تولید می شود .
به گفته وی در این فرآورده از 100 درصد گوشت چرخ شده ماهی کپور نقره ای به همراه ادویه جات مواد پرکننده ،قوام دهنده ،بهبود رنگ و طعم دهنده های طبیعی استفاده می شود .
وی خاطرنشان کرد :این فرآورده مغذی دارای بافتی نرم همانند کره های خوراکی و عطر و طعم مناسب از استقبال بسیار خوبی در بازارهای جهانی برخوردار است.

زارع افزود: تولید این گونه محصولات خمیری به دلیل دارا بودن تنوع ، ذائقه پسندی مناسب ، قابلیت مصرف برای تمام سنین در جامعه از جایگاه ویژه ای در صنایع شیلاتی کشور برخوردار است .
وی تصریح کرد: از خصوصیات با ارزش این فراورده امکان تولید آن از تمام ماهیان ریز اندام ارزان قیمت و صید ضمنی ماهیان پرورشی و ضایعات و زائدات حاصل از کارخانجات فرآوری آبزیان است .
به گفته وی این محصول پس از عمل آوری در شیشه های 50 و 100 گرمی بسته بندی شده و پس از هواگیری پاستوریزه شده و بدون افزودن هیچگونه مواد نگهدارنده شیمیایی بسته بندی و در دمای یخچال به مدت سه ماه قابل نگهداری است .
قائم مقام بخش تحقیقات فرآوری آبزیان پژوهشکده تحقیقات آبزی پروری کشور اظهار کرد : این محصول به صورت تحقیقاتی نمونه سازی شده و نتایج آن در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.
از جمله دستاوردهای مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان می توان به دستیابی به دانش فنی و فروش امتیاز پفک ماهی با نام تجاری پفیش ، بستنی ماهی، پنیر ماهی، اشترودل ماهی، کوفته ماهی در اشکال و بسته بندیهای مختلف، سوسیس ماهی غنی شده با روغن ماهی، تولید پروتئین غلیظ شده ماهی (FPC)، ژلاتین ماهی جهت مصارف متنوع اشاره کرد .
مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان سال 1380 در بندرانزلی به بهره برداری رسید، هدف از ایجاد این مرکز معرفی تکنولوژی نوین فرآوری ماهی و سایر آبزیان در ایران است، در این مرکز بطور خاص برنامه های تحقیق و ترویج تکنو لوژی فرآوری های نوین و بسته بندی ماهی و همچنین روشهای کنترل کیفیت و آموزش به صاحبان صنایع در نظرگرفته شده است.
این مرکز با برخورداری از خطوط تولید پیشرفته ، آزمایشگاههای تخصصی و با بهره مندی از توان علمی و فنی متخصصان و کارشناسان صاحب نام کشور به عنوان یکی از مراکز تابعه موسسه تحقیقات شیلات ایران سازماندهی شده و خدمات علمی و فنی خود را ارائه می دهد.

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید