حمایت از سرمایه گذاری چینی ها در زیربخش های کشاورزی

یک‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۴۶ بازدید
حمایت از سرمایه گذاری چینی ها در زیربخش های کشاورزی
وزیر جهادکشاورزی در دیدار وزیر کشاورزی چین گفت : از سرمایه گذاری چینی ها در زیربخش های کشاورزی ایران حمایت می کنیم

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی امروز با هان چانگ فو وزیر کشاورزی چین که در راس هیاتی به همراه 20 سرمایه‌گذار به ایران سفر کرده است ، دیدار کرد و 2 سند همکاری در حوزه آبزیان و شیلات بین ایران و چین امضا شد.


بر اساس این تفاهم‌نامه چینی‌ها 20 میلیارد یوآن برای توسعه صنعت شیلات ایران اعم از ماهیگیری، آبزی‌پروری در قفس به ویژه در سواحل شمالی و جنوبی کشورمان سرمایه‌گذاری می‌کنند.

هان چانگ فو وزیر کشاورزی چین در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: این رقم برای سرمایه‌گذاری در شیلات به ویژه در بخش اسکله و بنادر،‌آماده کردن زیرساخت‌ها،‌نگهداری ماهی در سردخانه خواهد بود و امیدواریم ایران زمین‌ مناسب در اختیار سرمایه‌گذاران چینی برای پیشبرد اهداف خود قرار دهد.

محمود حجتی هم در این دیدار که در ساختمان وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد درباره توانمندی‌ کشورمان افزود : امیدواریم پس از برجام بتوانیم عضو ثابت گروه شانگهای بشویم و سهمی را به خود اختصاص دهیم.

وی با اشاره به تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی کشورمان گفت: حدود 600 هزار هکتار از شالیزارهای استانهای مازندران، گیلان و گلستان با سرعت کم و در افق 20 ساله در حال تجهیز و بهسازی است که همکاری چینی ها به‌ویژه در عرصه کشت برنج که به صورت سنتی انجام می‌شود، می‌تواند ما را در تولید اقتصادی این محصول کمک کند.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین به طرح تجهیز سامانه نوین آبیاری در 4 میلیون هکتار از اراضی کشور در برنامه 10 ساله اشاره کرد و گفت : به دلیل محدودیت منابع باید سالانه 400 هزار هکتار را به سامانه نوین آبیاری در مزارع تجهیز کنیم که تاکنون 50 درصد اجرا شده است .

حجتی همچنین در نشست خبری که در ادامه این برنامه برگزار شد به تاکید رهبران دو کشور بر افزایش روابط بین ایران و چین اشاره کرد و گفت: چین در دوران سخت تحریم ملت ما را تنها نگذاشت و قطعا دولت ایران این همکاری‌ها را فراموش نخواهد کرد.

حجتی به سفر سال پیش هیات ایرانی به چین اشاره‌ای کرد و گفت: با وزیر کشور چین دیدارهایی داشتیم و کارگروه مشترکی تشکیل شد که تاکنون بخش عمده این همکاری‌ها پیش رفته است و یک گروه آموزشی از ایران به چین برای دریافت خدمات دو ماهه کارگاه آموزشی اعزام شد.

وزیر حهادکشاروزی همچنین به امضای موافقتنامه قرنطینه دامی و گیاهی اشاره کرد و گفت : همکاری در زمینه قرنطینه دامی با چین به توافق رسیده است و موافقت‌نامه قرنطینه گیاهی تا ماه آینده به امضا خواهد رسید.

حجتی افزود : سرمایه‌گذاران چینی اعلام آمادگی کرده‌اند که حدود 3 میلیارد دلار در بخش شیلات کشورمان سرمایه‌گذاری کنند و آب های شمال و جنوب در ایران امکان تولید را دو چندان می‌کند.

حجتی همچنین در باره مشکلات تجارت محصولات کشاورزی ایران و چین هم گفت : بیشتر این مشکلات به دلیل نبود زیرساخت‌هاست که امیدواریم روز به روز تسهیل شود و با چین می‌توانیم مکمل یکدیگر باشیم.
وی همچنین درمورد تولید محصول سالم گفت : قرار است محصولی در قالب استانداردهای دو کشور یا در چارچوب کدکس بین‌المللی تولید شود تا طرف مقابل از سلامت و ایمنی محصول مطمئن شود و برای صادرات هر محصول کشاورزی به دنبال دریافت و گواهی‌های لازم باشیم

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید