افق روشن آبزی پروری در مازندران با تدبیر دولت یازدهم

پنج‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۹ بازدید
افق روشن آبزی پروری در مازندران با تدبیر دولت یازدهم

معاون آبزی پروری شیلات مازندران ، وضعیت آبزی پروری در استان را مطلوب توصیف و پیش بینی کرد که میزان تولید در این بخش از ۷۶ هزار تن در سال قبل ، به ۸۰ هزار تن در سال جاری افزایش یابد.

ولی الله محمدزاده افزود : شیلات مازندران بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی ، توسعه پرورش ماهیان گرم آبی و سردآبی ، پرورش ماهی در قفس های دریایی ، پرورش ماهیان خاویاری در مزارع و آببندان ها و زمین های ساحلی را مورد توجه قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه هنوز افزایش ظرفیت آبزی پروری در مازندران وجود دارد، تصریح کرد : این استان علاوه بر در اختیار داشتن ۳۳۸ کیلومتر ساحل دریای خزر ، ۷۵۶ قطعه آببندان و ۲۳ رشته رودخانه مهم شیلاتی دارد که مهم ترین کانون های پرورش و صید و صیادی استان به شمار می روند .

محمدزاده به وجود پنج هزار حلقه چاه کشاورزی مستعد آبزی پروری در مناطق جلگه ای استان مازندران اشاره کرد و گفت : با توجه به وجود امکانات و تجهیزات پیشرفته و از طرفی با حضور فارغ التحصیلان رشته شیلاتی، روند تولید و عرضه آبزیان در استان رو به رشد و توسعه است.
وی مهم ترین بخش افزایش تولید ماهیان را در حوزه پرورش ماهی در قفس دریایی دانست و افزود : با تدابیر دولت تدبیر و امید ،مقدار تولید آبزی به این روش امسال به حدود ۷۵۰ تن افزایش می یابد.
** سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد ریالی در دولت یازدهم
معاون شیلات مازندران به اهمیت توجه به صادرات آبزیان استان اشاره کرد و گفت: هر چند با گسترش فرهنگ مصرف ماهی در داخل کشور می توانیم تولیدات خود را در داخل به فروش برسانیم ، اما هنوز سرانه مصرف در داخل کشور پائین است.
بر اساس آمار های رسمی از شیلات ایران درحال حاضر میانگین مصرف آبزیان در کشور حدود ۱۱کیلو گرم است که این سرانه در کشورهای پیشرفته بیش از ۳۰ کیلو گرم است.
بر اساس آمار شیلات ،سرانه مصرف ماهی در مازندران ۱۳کیلو گرم است.
وی با بیان اینکه ۸۰۰ میلیارد ریال برای بخش های مختلف آبزی پروری در دولت یازدهم در استان سرمایه گذاری صورت گرفته است، گفت: در این مدت بیش از ۱۵۰ هزار تن ماهیان گرمابی ، ۵۳ هزار تن ماهیان سردآبی و یکهزار و ۴۵ تن خاویار پرورشی تولید و در بازارهای مصرف داخلی و خارجی عرضه شد.
** تولید حدود ۱۶هزار تن انواع ماهی قزل آلا
وی به استقبال تولید و مصرف ماهی سردآبی قزل آلا در استان اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر ، تولید و مصرف این نوع ماهی از جایگاه خاصی برخوردار شده است.
او پیش بینی کرد که امسال حدود ۱۶هزار تن ماهی قزل آلا در استان تولید و به بازار مصرف عرضه شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، در حال حاضر ماهی قزل آلا بر اساس وزن و اندازه آن با قیمت ۱۷تا ۲۰هزار تومان درهر کیلو گرم عرضه می شود.
هر ساله از نیمه دوم مهر ماه زمان صید ماهیان استخوانی در دریای خزر و از نیمه دوم آبان ماه نیز پیک عرضه ماهیان گرم آبی نظیر ماهی آزاد، کپور ،سفید و فیتفاک است.
** اثرات تغییرات جوی بر آبزی پروری
معاون شیلات مازندران به افزایش و تداوم دمای هوا در مرداد ماه امسال اشاره و تاکید کرد که هوا دهی مهم ترین عملیات برای جلوگیری از تلفات احتمالی آبزیان است.
وی با بیان این نکته که پروردش دهندگان ماهیان نسبت به کم کردن غذای ماهی و عملیات اکسیژن دهی از طریق بازگشت آب با پمپاژ را جدی بگیرند، گفت: البته هنوز گزارشی از تلفات آبزیان در استان نشده است.
محمد زاده در عین حال گفت که به دلیل گرمای شدید ،وضعیت چند واحد آبزی پروری در شرق مازندران به ویژه شهرستان بهشهر در به مرحله هشدار رسیده است.

منبع : تیتر 3

دیدگاه خود را بیان کنید