ماهی‌های قرمز زنجیره غذایی آبزیان را بر هم می‌زند

دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۸ بازدید
ماهی‌های قرمز زنجیره غذایی آبزیان را بر هم می‌زند

رئیس اداره بهداشت و مراقبت از بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت:از آنجایی که ماهی‌های قرمز به عنوان ماهی‌های سخت جان غذای ماهیان جویباری را استفاده می‌کنند، رقیب غذایی آنان محسوب شده و با بر هم زدن زنجیره غذایی آبزیان بستر مرگ آن ها را فراهم می کنند

دکتر علی رضا آریان همچنین گفت:ماهی‌های قرمز ۲۰ سال عمر می‌کنند، در حالی که نگه داشتن آن‌ها درون تنگ باعث کاهش اکسیژن آب و مرگ ماهی‌ها می‌شود.
وی گفت: اگر چه این ماهی‌ها منتقل کننده بیماری و انگل هستند، اما در حال حاضر تحت کنترل وارد استان می‌شوند و تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است. یک کارشناس ارشد زیستگاه و تنوع زیستی نیز گفت: ماهی قرمز سفره‌های هفت سین لطمات جبران‌ناپذیری بر چرخه حیات و سلامت شهروندان وارد می‌کند

مهدی بدری گفت: مردم با نخریدن ماهی قرمز در سفره‌های هفت سین و عدم رهاسازی این گونه‌ها در اکوسیستم‌های شهری و غیر شهری از شهر خود حمایت کنند .

بدری با اشاره به این نکته که یکی از عمده ترین مشکلات کلانشهرها در موضوع تخریب زیستگاه‌ها و تنوع زیستی معرفی گونه‌های غیر بومی است، اظهار داشت: رهاسازی این گونه ماهی در زیستگاه‌های شهری و غیر شهری بویژه در اکوسیستم‌های طبیعی مانند رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و سدها، مشکلات عدیده‌ای در حوزه تنوع زیستی فراهم و لطمات جبران‌ناپذیری بر چرخه حیات و سلامت شهروندان وارد خواهد خواهد کرد .

او ادامه داد: ماهی قرمز به دلیل دارا بودن طیف گسترده‌ای از رژیم غذایی توانایی استفاده از لارو برخی دیگر از موجودات آبزی زیستگاه‌های شهری و غیر شهری را داراست و جمعیت تنوع زیستی شهری و غیر شهری را با چالش جدی روبه‌رو می‌کند.

وی اظهار داشت: از طرف دیگر این عضو خانواده کپورماهیان، قابلیت تحریک کنندگی اسپرم جنس نر سایر گونه‌های کپورماهیان را داراست و فرصت زادآوری گونه‌های بومی را به حداقل می‌رساند.

بدری علاوه بر این خاطر نشان کرد: ماهی قرمز به دلیل توانایی خود در انطباق با طیف گسترده‌ای از شرایط زیستیِ محیط‌های آبی، توانسته با ایجاد جمعیت‌های دارای تنوع ژنتیکی بالا و پایدار، آشیان اکولوژیک و فضای زندگی گونه‌های بومی شهری و غیر شهری را اشغال، تخریب و در پایان آن‌ها را تا مرز نابودی جمعیت‌ها متمایل کند

منبع : قدس آنلاین

دیدگاه خود را بیان کنید