تالش دومین تولید کننده ماهیان خاویاری در کشور

دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۲ بازدید
تالش دومین تولید کننده ماهیان خاویاری در کشور

مدیرکل شیلات استان گیلان گفت: تالش دومین تولید کننده ماهیان خاویاری در سطح کشور و اولین تولید کننده در سطح استان گیلان است

اسحاق شعبانی در آیین کلنگ زنی نخستین شهرک تولید ماهیان خاویاری در استان گیلان که با حضور محمدعلی نجفی استاندار گیلان در خطبه سرای تالش برگزار شد، اظهار کرد: ماهیان خاویاری شاهکار خلقت خداوند متعال در بخش آبزیان است.

وی ادامه داد: در آینده‌ای نه چندان دور، بالغ بر 350 تن ماهیان خاویاری توسط صیادان سواحل کشور از دریای خزر صید می شد که متأسفانه این رقم به عددی نزدیک به دو تن کاهش یافته است.

وی استحصال ماهیان خاویاری از مزارع پرورش ماهی را، پشتوانه ای برای کمبود موجود در این بخش برشمرد و افزود: در سال گذشته حدود 1.5 تن خاویار پرورشی در استان گیلان استحصال شد که بالغ بر 90 درصد آن به خارج از کشور صادر شد.

شعبانی نیز از شهرستان تالش به عنوان قطب بزرگ تولید ماهیان خاویاری در استان گیلان نام برد و خاطرنشان کرد: سواحل این شهرستان بهترین شرایط را برای پرورش طبیعی ماهیان خاویاری با بهره مندی از آب شور دریای خزر دارد که باید از این شرایط به نحو شایسته ای بهره مند شویم.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر مازندران در حوزه تولید از استان گیلان پیشی گرفته است، توضیح داد: پس از بهره برداری از شهرک پرورش ماهیان خاویاری در خطبه سرای تالش و با افزایش مزارع تولید و پرورش ماهیان خاویاری در این شهرستان می توانیم به جایگاه اصلی خود در این حوزه باز گردیم.

مدیر کل شیلات گیلان خواستار حمایت مسئولان استان در این زمینه شد و عنوان کرد: شهرک تولید ماهیان خاویاری تالش 14 هکتار وسعت دارد که کلنگ احداث 5 هکتار آن در فاز نخست با سرمایه ای معادل 200 میلیارد ریال و ظرفیت تولید 250 تن گوشت ماهیان خاویاری و 5 تن خاویار نیز به زمین زده شد.

وی در پایان اضافه کرد: رفع محرومیت از منطقه خطبه سرای تالش و افزایش تولید و اشتغال از مهمترین اهداف احداث این شهرک است

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید