مطالعات پهنه بندی سواحل مکران به پایان رسید

شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۸۶ بازدید
مطالعات پهنه بندی سواحل مکران به پایان رسید

معاونت دریایی محیط زیست همکاری‌های خوبی را با سازمان شیلات و منطقه آزاد به خصوص در زمینه جزیره هندورابی و نظارت بر انتقال مرجان‌های آسیب دیده داشت

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: همچنین همکاری‌های خوبی با جایکا (سازمان همکاری‌های بین المللی ژاپن) در زمینه حفاظت از جنگل‌های حرا صورت گرفت که این همکاری‌ها ادامه دارد.

پروین فرشچی گفت: با توجه تمرکز برنامه ششم توسعه بر توسعه منطقه مکران مطالعات مربوط به پهنه بندی سواحل مکران به پایان رسید و فاز دوم پهنه بندی با تمرکز بر این موضوع که چه نوع صنایعی، با چه مقیاسی و در کدام نقطه مستقر شوند؛ آغاز شد.
وی افزود: تجربه عسلویه نشان می‌دهد که توسعه بدون مطالعه، پهنه بندی و استقراریابی می‌تواند منجر به فاجعه زیست محیطی در منطقه مکران شود

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آغاز مطالعات اولیه طرح شناسنامه دار کردن جزایر گفت: متاسفانه به دلیل کمبود منابع مالی این طرح ادامه پیدا نکرد که امیدواریم در سال جاری به سرانجام برسد.
وی با تاکید بر اهمیت ارزش گذاری اقتصادی و زیست محیطی بر روی بخش‌های مختلف تصریح کرد: بر اساس ارزش گذاری‌ها مشخص می‌شود توسعه در ازای چه هزینه‌ای صورت می‌گیرد و در نتیجه راه برای تصمیم گیری هموار می‌شود.
برای مثال در صدد ارزش گذاری اقتصادی خاک جزیره هرمز به عنوان بخشی از میراث ملی هستیم، زیرا ممکن است به این نتیجه برسیم که از نظر منافع ملی تصمیم درست عدم استخراج خاک این جزیره باشد.
فرشچی اظهار داشت: خاک جزیره هرمز از جمله با ارزش‌ترین و زیباترین خاک‌های دنیا است و می‌تواند برای تمام مردم دنیا از نظر گردشگری جذاب باشد.
وی در ادامه با اشاره به سرمایه گذاری‌های صورت گرفته برای مدیریت مواد زائد جامد گفت: با توجه به کمرنگ شدن آثار تحریم‌ها پس از برجام توانستیم با اتحادیه اروپا مذاکراتی را برای سرمایه گذاری در زمینه مدیریت مواد زائد جامد آغاز کنیم که استان گیلان به عنوان منطقه پایلوت انتخاب شده است و در صورت موفقیت آمیز بودن به عنوان یک صنعت اقتصادی در سایر استان‌ها نیز اجرا خواهد شد.
فرشچی افزود: محیط زیست دریایی در سال گذشته ۱۳ پروژه پژوهشی در زمینه‌های مختلف از جمله آلودگی‌های سواحل، دلایل ازدیاد جمعیت توتیان دریایی، کشند سرخ، مرجان‌ها و ... انجام داده است.
وی با اشاره به اهمیت مستند سازی و ضعف کشور در این زمینه خاطرنشان کرد: این امر می‌تواند با کمک سازمان شیلات ایران، سازمان بنادر و دریانوردی و نیروی دریایی ارتش انجام شود. زیرا منشا برخی از مشکلات زیست محیطی فرامرزی است که بدون مستند سازی نمی‌توان اقدامات منطقه‌ای و بین المللی انجام داد. در این خصوص فعالیت هایی با استان‌های ساحلی در دست انجام است.
وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته پس از برگزاری جلسات بسیار پیچیده با جایکا برنامه جامع مدیریت محیط زیست در استان هرمزگان به عنوان پایلوت آغاز شد.

فعالیت‌های منطقه‌ای و بین المللی

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی گفت: در حال حاضر با سازمان منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست دریایی (راپمی) به دلیل مسائل سیاسی حاکم بر منطقه فعالیت چندانی نداریم که امیدواریم با حل مسائل سیاسی از محیط زیست به عنوان یک سکو برای همکاری‌های منطقه‌ای و صلح و دوستی استفاده شود.
فرشچی با بیان اینکه طی پنج سال آینده بخش عظیمی از توسعه در استان‌های ساحلی اتفاق خواهد افتاد گفت: شناسایی تکنولوژی‌های مناسب محیط زیست در سراسر دنیا دارای اهمیت است و در این خصوص شناسایی تکنولوژی مناسب در مورد آب شیرین کن‌ها و بازیافت کشتی‌ها در اولویت است.

حیاط خلوت زباله کشورهای همسایه نباشیم

وی با اشاره به تعداد بالای کشتی‌های مغروقه و فرسوده و تقاضاهای بسیار برای بازیافت کشتی افزود: در این خصوص توجیه پذیر بودن این صنعت از بعد حفاظت از محیط زیست، منافع ملی و ارزش اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: با توجه به تجربه دنیا این صنعت بسیار کثیف است به همین دلیل کشورهای ساحلی به فکر ایجاد آن نیستند و از میان حدود ۱۸۰ کشور ساحلی، تن‌ها پنج یا شش منطقه بازیافت کشتی در دنیا وجود دارد؛ بنابراین ما باید دقت کنیم تا حیاط خلوت زباله کشورهای همسایه نباشیم.
فرشچی اظهار داشت: بر اساس تصمیمات کارگروه ویژه بازیافت کشتی در دریای خزر و خلیج فارس به هیچ عنوان کارخانه بازیافت کشتی ایجاد نخواهد شد و اگر زمانی بر اساس منافع ملی تصمیم به ایجاد یک کارخانه بازیافت کشتی گرفته شود باید در شرقی‌ترین قسمت دریای عمان احداث شود که با توجه به اینکه برخی از کشور‌ها مانند پاکستان با نیروی انسانی بسیار ارزان و عدم توجه به مسائل زیست محیطی با هزینه کمتری می‌توانند بازیافت کشتی‌ها را انجام دهد موضوع رقابتی بودن این صنعت با این کشور‌ها اهمیت پیدا می‌کند.
وی خاطر نشان کرد: در کارگروه بازیافت کشتی اختصاص بخشی از مکران به صنعت بازیافت کشتی پیشنهاد شده است. اما منطقه پیشنهادی بر اساس مطالعه انتخاب نشده و هیچ تصمیمی در این زمینه نباید بدون انجام مطالعات استقرار یابی و اثرات زیست محیطی استراتژیک گرفته شود.

لزوم اجرایی کردن سه سند دریایی

فرشچی با اشاره به اهمیت اجرایی کردن سه سند توسعه فناوری دریایی، سندگردشگری دریایی و سند توسعه دریایی افزود: این سه سند با همکاری و هماهنگی کلیه ارگان‌های دریایی و طی جلسات کارشناسی بسیار نهایی شده است که لازم است به عنوان دستاوردهای مهم کشور و دولت هر چه زودتر از سوی دولت ابلاغ شود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به محدودیت در چند مولفه مهم مانند زمان، نیروی انسانی، تجهیزات و منابع مالی ما نتوانستیم طبق برنامه ریزی‌ها به نتیجه برسیم، اما از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته در سال ۹۵ همکاری‌های فرابخشی و حضور فعال در فعالیت‌های منطقه‌ای و بین المللی بوده است. در مجموع در سال ۹۵ به برخی از اهداف دست پیدا کردیم و دستیابی به برخی از اهداف هم به دلیل موانع موجود طولانی‌تر شد.
وی ادامه داد ایجاد کارگروه خسارت‌های زیست محیطی دریایی، همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی، همکاری با اتحادیه اروپا، مشارکت در تهیه سه سند دریایی از فعالیت‌های معاونت محیط زیست دریایی به شمار می‌رود.
فرشچی گفت:: پارسال از نظر ماهیت بیشتر در زمینه استراتژی‌های پایدار فعالیت کردیم و در حقیقت به دنبال فراهم کردن زمینه‌های تصمیم سازی و تصمیم گیری برای محیط زیست دریایی بودیم. همچنین در زمینه تهیه دستورالعمل‌های محیط زیست دریایی و ایجاد کارگروه‌های مهم بسیار فعال بودیم. برای مثال با توجه به کاهش نوسانات آب دریای خزر، کاهش سطح آب خلیج گرگان و نگرانی از خشک شدن تالاب میانکاله کارگروه ملی نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله را ایجاد کردیم.
پروین فرشچی افزود: در زمینه خسارت‌های زیست محیطی به خصوص خسارت‌های مرتبط با محیط زیست دریایی و آلودگی نفتی متاثر از فعالیت‌ها و اقدامات کشورهای اطراف از طریق دفتر حقوقی ریاست جمهوری پیگیری‌های لازم صورت گرفت و کارگروه مربوط به خسارت‌های زیست محیطی دریایی با حضور نهادهای ذینفع ایجاد شد تا در راستای این ساختار ملی بتوانیم غرامت خسارت‌های زیست محیطی را دریافت کنیم. بر اساس این ساختار علاوه بر جبران خسارت می‌توانیم در راستای احیا و بازسازی گام برداریم
منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید