مزارع آبزی پروری زنجان به سامانه تصفیه آب مجهز می شوند

یک‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۳ بازدید
مزارع آبزی پروری زنجان به سامانه تصفیه آب مجهز می شوند

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: بر اساس برنامه ریزی پنجساله، همه مزرعه های این استان تا پایان سال 1400 به سامانه تصفیه آب مجهز می شوند و میزان آلودگی پساب خروجی از آنها به حداقل میزان می رسد.

محمود صیاد بورانی روز یکشنبه افزود: زنجان تنها استانی است که هم اکنون مزرعه های آبزی پروری آن به شکل مکانیزه و با لحاظ مسائل زیست محیطی فعالیت می کند.
وی یادآورشد: در سال 92 یک کار مطالعاتی در خصوص تاثیر پساب مزارع پرورش ماهی ماهنشان بر کیفیت آب رودخانه قزل اوزن، در مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی انجام شد.
صیاد بورانی اظهار کرد: با توجه به اینکه در آن سال هیچ یک از مزارع، سیستم تصفیه آب خروجی را نداشتند، کیفیت آب در حد یک سوم استاندارد محیط زیست بود

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: هر ساله تعدادی از مزارع برای مجهز شدن به سیستم تصفیه آب هدفگذاری می شوند تا طی پنج سال تمام مزارع آبزی پروری این استان به چنین سیستمی مجهز باشند.
وی خاطر نشان کرد: در استانی فعالیت آبزی پروری را شروع کرده ایم که تجربه چنین کاری نداشت و از همین رو تجهیز این مزارع به سیستم مکانیزه امکان پذیر نبود.
صیادبورانی لازمه بهره گیری از سیستم های مکانیزه و تصفیه آب را توجیه گام به گام کشاورزان اعلام کرد.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: هم اکنون در نتیجه مطالعاتی که بر روی آب خروجی از مزارع آبزی پروری انجام شده، مشخص شده است که رودخانه ها اقدام به خودپالایی می کنند.
وی اضافه کرد: در نتیجه همین مطالعات مشخص شد که در صورت ورود آب خروجی از مزارع به رودخانه ها، رودخانه ها پس از طی مسافتی اقدام به خودپالایی می کنند و در نهایت کیفیت و تمیزی آب به وضعیت اولیه خود بار می گردد و آلودگی برطرف می شود.
صیادبورانی ابراز کرد: بحث خودپالایی رودخانه را داریم که در آن وقتی یک پساب آلوده، طی طریق می کند یک مسافتی را کیفیت آب به کیفیت اولیه بر می گردد که ما این موضوع را در رودخانه قزل اوزن هم مشاهده کردیم.
در بحث ماهیان سردآبی در 766 مزرعه و ماهیان گرم آبی در 44 مزرعه آبزی پروری در این استان وجود دارد.
شهرستان های ماهنشان، زنجان، ایجرود، طارم، خدابنده، ابهر، سلطانیه و خرمدره به ترتیب بیشترین میزان تولید انواع آبزیان سردآبی و گرم آبی در استان زنجان را به خود اختصاص داده اند.
ماهیان تولیدی این استان انواع ماهیان گرم آبی اعم از کپور معمولی، سرگنده، نقره ای و علفخوار، ماهیان خاویاری، میگوی آب شیرین و شاه میگو و ماهیان سردآبی شامل قزل آلا و آزاد دریای خزر است.
استان زنجان در تولید انواع ماهیان گرم آبی و گونه قزل آلا از نوع سردآبی فعالیت دارد.
دسترنج آبزی پروران سخت کوش استان زنجان به کشور عراق صادر می شود.
این استان در منطقه شمالغرب کشور در مقایسه با استان هایی که در این منطقه از منابع آبی چند برابری برخوردار هستند، رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی را به خود اختصاص داده است.

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید