کرمانشاه رتبه نخست تولید ماهیان گرمابی را دارد

جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۲ بازدید
کرمانشاه رتبه نخست تولید ماهیان گرمابی را دارد

مدیر کل شیلات استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه در تولید ماهیان گرمابی با تولید ۳۳۰۰ تن، رتبه اول را در میان استان‌های غیر ساحلی کشور کسب کرد.

مهندس سیدفرزاد افضلی اظهار داشت: در تولید ماهیان سردآبی، کرمانشاه در بین استانهای غیر ساحلی، رتبه پنجم را کسب نموده است.

وی افزود: ان شاءالله در سالجاری نیز با توسعه و ساماندهی فعالیت‌های آبزی پروری در سطح مجتمع های پرورش ماهی سردابی و گرمابی و مزارع منفرد و خصوصا طرح پرورش ماهی در قفس و فعالیت صید و صیادی در دریاچه سدهای مخزنی غیر شرب زمکان دالاهو و جامیشان سنقر، به جمع سدهای مخزنی موجود، بتوان در راستای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی، توسعه پایدار و ایجاد اشتغال قدم برداشت و افزایش تولید ایجاد شده منجر به کسب رتبه های برتر در بین استانهای غیر ساحلی شد و عناوین گذشته را حفظ و ارتقا داد.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه افزود: میانگین بارش باران در استان کرمانشاه سالانه ۴۸۲ میلی لیتر بوده و استان ما دارای ۷ اقلیم و ۴ فصل می باشد که توانمندی‌ها و ظرفیت‌های منحصر به فرد استان زمینه توسعه همه جانبه بخش کشاورزی در بخشهای زراعت و باغبانی دام و خصوصا شیلات را بدنبال خواهد داشت.

افضلی تصریح کرد: در حال حاضر استان کرمانشاه دارای ۲۴ سد می باشد که از این تعداد ۷ مورد به بهره برداری رسیده است و ۸ سد دیگر در دست ساخت و تکمیل می باشد و ۹ سد باقیمانده در سد مطالعه هستند.

مدیر کل شیلات استان کرمانشاه گفت: از این تعداد سد، ۵ سد بصورت مخزنی غیرشرب برای فعالیت شیلاتی کاربرد دارند و در حال حاضر در دو سد شهدای گمنام (تنگ حمام ) سرپل و قصرشیرین و زاگرس گیلانغرب؛ فعالیتهای شیلاتی در قالب طرح پرورش ماهی در قفس و صید و صیادی در حال انجام است و در سال ۹۵ میزان ۲۱۵ تن نیز تولید داشته اند که بر اساس ظرفیتهای تولید سدهای مذکور تا سقف ۶۰۰ تن می توان تولید داشت.

این مسئول اظهار داشت: ظرفیت منحصر بفرد منابع آبی استان کرمانشاه ( رودخانه های مرزی، سراب ها و چشمه ها) زمینه توسعه منطقه ای با محوریت کشاورزی و آبزی پروری در راستای تامین امنیت غذایی در سطح ملی را فراهم آورده است.

افضلی ادامه داد: استان کرمانشاه در حال حاضر با ۴۷۰ مزرعه پرورش ماهی در قالب ۳ مجتمع سردآبی، یک مجتمع گرمابی و سه مزرعه تولید ماهی خاویاری و همچنین ۲ مزرعه پرورش ماهی در قفس (واقع در شهدای گمنام سرپل و سد زاگرس گیلانغرب با ۳۲ باب قفس ) و نیز ۳۱۳ مزرعه منفرد در قالب ۵۰۹۳ بهره بردار شیلاتی مشغول به فعالیت اند که در مجموع با تولید ۱۶۱۵۰ تن تا پایان سال ۹۵، سهم ۴ درصدی از تولیدات آبزی کشور را دارا می باشد.

منبع : مهر

دیدگاه خود را بیان کنید