پیش‎بینی صادرات 1200 تن میگو از استان گلستان

سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۷ بازدید
پیش‎بینی صادرات 1200 تن میگو از استان گلستان

مدیرکل شیلات استان گلستان با بیان اینکه 80 درصد از میگوی تولید شده به کشورهای آسیانه میانه، حاشیه خلیج فارس و اروپا صادر می‎شود، گفت: پیش‎بینی می‎شود امسال میزان صادرات میگو به یک هزار و 200 تن برسد و با افزایش 30 درصدی همراه باشد.

سیدجواد قدس‎علوی اظهار کرد: امسال هفتیمن سال متوالی است که تولید میگو در مجتمع پرورش میگو گمیشان انجام می‎شود.

وی با بیان اینکه نقش شیلات در توسعه استان گلستان با توجه به برخورداری این استان از ظرفیت‎ها و پتانسیل‎های مناسب در حوزه شیلات ممتاز است، گفت: با وجود محدودیت در منابع آب‎های داخلی کشور و استان توجه به آب‎های نامتعارف شور و لب‎شور یکی از سیاست‎های کلیدی سازمان شیلات است تا بتواند از آب‎های نامتعارف در حوزه آبزی‎پروری استفاده کند.

مدیرکل شیلات استان گلستان دریای خزر را یک موهبت الهی و ظرفیت ممتاز استان گلستان دانست و مطرح کرد: با توجه به برخورداری استان از این ظرفیت می‎توان آبزی‎پروری را در پهنه دریا و یا با هدایت آب به سواحل در اراضی شمال استان گلستان انجام داد و در دریا به پرورش ماهی در قفس و در سواحل به پرورش میگو و ماهیان خاویاری پرداخت.

قدس‎علوی اضافه کرد: مطالعات امکان‎سنجی شمال شهرستان گمیشان برای ایجاد صنعت آبزی‎پروری در دهه 70 انجام شد و تا 28 هزار هکتار برای توسعه پرورش میگو در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به آغاز تولید انبوه میگو در گمیشان از سال 1390، ابراز کرد: در فاز نخست که به مساحت 4 هزار هکتار بوده است موفق شدیم بالغ بر 507 هکتار سطح مفید برای میگو ذخیره‎سازی کنیم که سطح تولید امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش 30 درصدی همراه بوده است.

مدیرکل شیلات استان گلستان بیان کرد: در سال گذشته یک هزار و 125 تن میگو تولید شده که پیش‎بینی می‎شود در سال‎جاری افزایش 35 درصدی تولید میگو را تجربه کنیم.

قدس‎علوی با بیان اینکه 80 درصد از میگوی تولید شده به کشورهای آسیانه میانه، حاشیه خلیج فارس و اروپا صادر می‎شود، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 900 تن از میگو تولید شده صادر شد که پیش‎بینی می‎شود امسال میزان صادرات میگو به یک هزار و 200 تن برسد و با افزایش 30 درصدی همراه باشد.

وی میزان ارزآوری میگو را در سال گذشته 5.5 میلیون دلاری اعلام کرد و گفت: پیش‎بینی می‎شود صادرات میگو در سال‎جاری درآمد ارزی 6.5 میلیون دلاری را به همراه داشته باشد و افزایش 30 درصدی را در این حوزه تجربه کنیم.

مدیرکل شیلات استان گلستان از اشتغالزایی مستقیم 750 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در سال‎جاری خبر داد و مطرح کرد: در سال گذشته میزان اشتغال ایجاد شده 550 نفر بوده که میزان اشتغال در سال‎جاری نسبت به سال 1395 با افزایش 35 درصدی همراه بوده است.

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید