هیچگونه محدودیتی برای ارائه تسهیلات در حوزه فعالیت های آبزی پروری نداریم

یک‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۱ بازدید
هیچگونه محدودیتی برای ارائه تسهیلات در حوزه فعالیت های آبزی پروری نداریم

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور گفت: هیچگونه محدودیتی برای ارائه تسهیلات در حوزه فعالیت های آبزی پروری نداریم و عزیزان می توانند با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی و یا مدیرت شیلات از این تسهیلات بهرمند شوند

حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور در نشست خبری بیان کرد: شیلات روند توسعه خودش را در چهار دهه گذشته همیشه با یک روند رو به جلو ادامه داده بطوری که ما در زمان پیروزی انقلاب اسلامی 57 هزار تن صید داشتیم و آبزی پروری نیز بسیار ناچیز بود و مصرف سرانه در کشور یک کیلوگرم بود اما در سال 95 یک میلیون و 70 هزار تن تولید آبزی داشتیم که 610 هزار تن از طریق صید بوده و باقی آن از طریق آبزی پروری بوده است.

وی افزود: در سال گذشته بیش از 500 میلیون دلار صادرات محصولات شیلاتی را داشته ایم که 412 میلیون دلار آن آبزیان خوراکی و باقی آن ماهی زینتی و خوراک ماهی و سایر فرآورده های شیلاتی بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مصرف سرانه در کشور در حال حاضر 10.6 کیلوگرم است، خاطرنشان کرد: کشور ما در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده قزل آلا در آب شیرین در دنیا هستیم.

صالحی افزود: صید ما در خلیج فارس و دریای عمان با جمع صید همه کشورهای حوزه خلیج فارس برابری می کند و با حدود یک هزار فروند شناور صیادی که در اقیانوس هند فعالیت می کنند مقام اول را در بین 35 کشور از جهت صید تن ماهیان داریم.

وی افزود: بزرگترین ناوگان در اقیانوس، ناوگان شیلاتی جمهوری اسلامی ایران است

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به اینکه در حوزه پرورش میگو جایگاه اول را در منطقه داریم، گفت: در سال گذشته بیش از 23 هزار تن میگو پرورشی در کشور تولید شده که بیش از 14 هزار تن آن صادر شده است.

صالحی با بیان اینکه در خصوص ماهیان خاویاری اقدامات خوبی در کشور انجام شده، افزود: در سال 95 بیش از یک هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و سه تن خاویار پرورشی تولید شده و برای اولین بار خاویار پرورشی ما به آمریکا و آمریکای شمالی صادر شد و روند استمرار صادرات خودش را دنبال خواهد کرد.

وی با اشاره به موضوع پرورش ماهی در قفس بیان کرد: باتوجه به منابع آب شیرین در کشور این موضوع رویکرد جدیدی بود که در کشور آغاز شد و خوشبختانه توانستیم بیش از 500 قفس در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر برای پرورش ماهی در قفس مستقر کنیم و با توجه به برنامه ششم توسعه برنامه ریزی کردیم که از یک میلیون و 600 هزار تن تولید آبزیان در سال 1400، 200 تن آن از طریق تولید آبزیان در قفس حاصل شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشوربا بیان اینکه بیش از 220 هزار نفر در زنجیره صنعت شیلات مشغول فعالیت هستند، افزود: بیش از 11 هزار شناوربه صید مشغول اند و بیش از 500 واحد صنعتی نیز در این حوزه فعالیت می کنند و برنامه ما در سال جاری این است که یک میلیون و 100 هزار تن تولید آبزیان در کشور را داشته باشیم.

صالحی با اشاره به منابع تسهیلاتی مناسبی که در حوزه فعالیت های آبزی پروری وجود دارد، گفت: هیچگونه محدودیتی برای ارائه تسهیلات نداریم و عزیزان می توانند با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی و یا مدیرت شیالات از این تسهیلات بهره مند شوند

وی با تاکید بر اینکه در آبزی پروری مصرف آب وجود ندارد، خاطرنشان کرد: آب هایی که مورد استفاده کلیه فعالیت های کشاورزی است را می توان قبل از ورود به مزرعه با ایجاد استخر پرورش ماهی را داشت و یک درآمد جدید را برای کشاورز ایجاد کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور ادامه داد: با این فعالیت می توان آب را غنی کرد و سرانه مصرف کودهای شیمیایی را کاهش داد و با توجه به مطالعاتی که صورت گرفته است با استفاده از این آب محصول مناسب تری را داشت.

صالحی با اشاره به روند برگزاری جشنواره طبخ غذای آبزیان، گفت: به منظور افزایش سرانه آبزیان و گسترش فرهنگ مصرف غذای سلامتی از سال گذشته موضوع برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های غذاهای دریایی را در دستور کار قرار داده ایم که امروز بیست و سومین جشنواره آن برگزار می شود و تنوع زیادی از غذاهای مختلفی که توسط هنرمندان عزیز ما طبخ شده به نمایش گذاشته شده و داوران عزیز این غذاها را ارزیابی خواهند کرد.

وی افزود: باید برنامه ریزی کنیم تا نه تنها به متوسط مصرف سرانه جهانی که 20 کیلوگرم است برسیم بلکه باید مصرف آبزیان را به متوسط سرانه کشورهای پیشرفته که 40 کیلوگرم است دست یابیم.

رئیس سازمان شیلات کشور با بیان اینکه برنامه های ویژه ای در دستور کارداریم، گفت: برنامه ارائه لقمه های غذای آبزیان در مدارس را دردستور کار قرار داده ایم.

صالحی با اشاره به 110 نمونه غذا که در این جشنواره ارائه شده است، بیان کرد: با توجه به دوری خراسان جنوبی از دریا ارائه این حجم غذا قابل توجه است و این بیانگر ظرفیت بالای این استان در مصرف غذاهای دریایی است.

منبع : خاورستان

دیدگاه خود را بیان کنید