جمع اوری 2 تن گیاه ازولا از رودخانه مرداب آستارا

سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۷۰ بازدید
جمع اوری 2 تن گیاه ازولا از رودخانه مرداب آستارا

شهردار آستارا از جمع آوری 2 تن گیاه مزاحم آزولا از رودخانه مرداب این شهر به منظور جلوگیری از توقف جریان آب و اختلال در زندگی آبزیان خبر داد.

علی کوهی روز سه شنبه گفت: با اجاره چهار قایق موتوری، گیاه آزولا از رودخانه مرکز شهر آستارا جمع آوری و به محل دفن زباله منتقل می شود .
رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا نیز گفت: فاضلاب خانگی، زباله و آزولا از تهدیدات مهم رودخانه مرداب آستاراست.
محمد رضا روشنی با اشاره به اینکه میزان تولید آزولا در هر هکتار حدود 30 تا 50 تن در سال است افزود: در صورت فراهم شدن امکانات لازم، اقداماتی برای اقتصادی کردن برداشت آزولا صورت خواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد : گسترش زیاد این گیاه، مانع رسیدن نور به اعماق رودخانه و فعل و انفعال زیست محیطی گیاهان و جانوران می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در بخشی از تالاب استیل آستارا نیز آزولا مشاهده می شود، اظهار کرد: فعالان محیط زیست و گروه های مردم نهاد می توانند در برداشت این گیاه از رودخانه ها و تالاب ها مشارکت کنند.
ریشه کلمه آزولا یونانی و به معنای 'در خشکی مردن' است . این گیاه در آب های راکد و آرام نهرها، تالاب ها و شالیزارها یافت می شود و ریشه های نازکی مانند فرش دارد و در آستانه رشد، رنگ آن سبز مغز پسته ای است و کم کم تیره و گاهی قرمز و نقره ای می شود و به سرعت گسترش می یابد.
شهرستان آستارا با 2 تالاب و پنج رشته رودخانه در غرب استان گیلان قرار دارد.
***
رئیس انجمن داوطلبان اهدا کننده خون گیلان گفت: با استقرار اتوبوس خونگیری پایگاه انتقال خون استان در دهستان خطبه سرای تالش، اهالی آن برای تامین نیاز بیماران، 24 واحد خون اهدا کردند.
محمد علی پورآرمند روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: اتوبوس خونگیری پایگاه انتقال خون استان ماهانه یکبار در یک منقطه از شهرستان تالش مستقر شده و از داوطلبان خون می گیرد.
وی افزود: این اتوبوس با پنج نیروی انسانی از 16 فروردین ماه خون گیری را در 16 منطقه تالش آغاز کرد و تاکنون خون گیری در حدود پنج منطقه این شهرستان انجام شده است.
وی با اشاره به اهدای ماهیانه 30 تا 40 واحد خون توسط اهالی شهرستان تالش، اضافه کرد: خون ها به پایگاه انتقال خون تالش داده می شود و اتوبوس خون گیری بعد از تالش در شهرستان آستارا مستقر خواهد شد.
پور آرمند با اشاره به اینکه خونگیری در اتوبوس‌ همانند مراکز ثابت و زیر نظر پزشک متخصص با اطمینان کامل انجام می‌شود، از شهروندان غرب گیلان خواست در تامین فرآورده‌های خونی، بیماران نیازمند را یاری کنند.
پایگاه های انتقال خون در شهرهای رشت، لاهیجان، رودسر، لنگرود، فومن، بندرانزلی، تالش و آستارا فعال است و سالیانه به طور میانگین بیش از 200 هزار واحد خون و فرآورده های خونی در استان گیلان تولید می شود.
شهرستان تالش با چهار بخش مرکزی، اسالم، حویق و کرگانرود، بیش از 200 هزار نفر جمعیت دارد و در 110 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید