وزیر کشاورزی ایرلند: اقدام شیلات انگلیس برای خروج از توافق مشترک بی فایده است

دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۹ بازدید
وزیر کشاورزی ایرلند: اقدام شیلات انگلیس برای خروج از توافق مشترک بی فایده است

«مایکل کرید» وزیر کشاورزی، غذا و امور دریایی ایرلند اقدام انگلیس برای خروج از توافقی را که به کشورهای دیگر اجازه می دهد در آبهای انگلیس ماهیگیری کنند، بی فایده خواند.

روزنامه بلفاست تلگراف روز یکشنبه نوشت: وزیران انگلیسی خروج از کنواسیون شیلات لندن را که در سال 1964 و قبل از عضویت این کشور در اتحادیه اروپا امضا شده کلید خواهند زد که آغازگر مذاکراتی دو ساله قبل از خروج از این توافق خواهد بود.
طبق این کنوانسیون کشتی های کشورهای فرانسه، المان، ایرلند و هلند می توانند تا فاصله شش تا 12 مایل دریایی خط ساحلی انگلیس ماهگیری کنند.

کرید گفت: اعلام این تصمیم دولت انگلیس بی فایده و ناخوشایند است و بخشی از برگزیت است که همزمان با آغاز مذاکرات مربوطه از سوی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا و «میشل بارنیه» مذاکره کننده اصلی این اتحادیه مورد توجه قرار خواهد گرفت.
کنوانسیون مذکور به کشورهای همسایه اجازه می دهد در مناطق ماهیگیری هر یک از کشورها بر اساس یک فعالیت ماهیگیری تاریخی ماهیگیری کنند.
ناوگان ماهیگیری ایرلند به بخش هایی از منطقه شش تا 12 مایلی آب های انگلیس دسترسی دارند و این دسترسی همچنین شامل ناوگان ماهیگیری انگلیس به منطقه تحت کنترل ایرلند می شود.
چنین دسترسی هایی در سیاست مشترک شیلات اتحادیه اروپا گنجانده شده است.
مدیر اجرایی بزرگترین گروه تولید کنندگان ماهی در ساحل غربی ایرلند در این زمینه گفت: این اقدام تهاجمی انگلیس عجیب نیست و ما انتظار آن را داشتیم.
سیاست مشترک شیلات اتحادیه اروپا، به کشورهای اروپایی اجازه دسترسی به محدوده بین 12 تا 200 مایل دریایی انگلیس را می دهد و سهمیه ای را برای ماهیگیری کشورها تعیین کرده است.
روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی در همین زمینه با اشاره به خروج انگلیس از این توافق مشترک 53 ساله در آستانه برگزیت نوشت: وزیران انگلیسی مدعی اند که خروج از توافق به کنترل دسترسی دریایی به آب های انگلیس کمک می کند و مسئولیت کامل مدیریت شیلات را به کشور واگذار می کند.
«مایکل گوو» وزیر محیط زیست انگلیس گفت خروج از کنوانسیون شیلات لندن نقطه عطف مهمی است که باعث می شود کنترل سیاست ماهیگیری را بدست بگیریم و بدین معناست که برای اولین بار در بیش از 50 سال می توانیم درباره این که چه کسی به آب ها ما دسترسی داشته باشد، تصمیم گیری کنیم.
وی افزود: این نخستین اقدام تاریخی برای اتخاذ سیاست شیلات داخلی همزمان با خروج از اتحادیه اروپا است و به صنعت رقابتی تر، پایدار تر و سودآورتری برای کل انگلیس منجر می شود.

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید