سرمایه‌گذاری بیش از 92 میلیارد تومانی پرورش ماهی در قفس

سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۳ بازدید
سرمایه‌گذاری بیش از 92 میلیارد تومانی پرورش ماهی در قفس

مدیرعامل شرکت پلیمر بوشهر گفت: این شرکت در راستای اشتغال و استفاده از فرصت سرمایه‌گذاری ایجاد شده،92 میلیارد و 500 میلیون تومان در پروژه پرورش ماهی در قفس در استان بوشهر سرمایه‌گذاری می‌کند

عبدالرضا وطن‌خواه صبح امروز در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: کاهش ذخائر دریا در آب‌های جهانی سبب شد که ضرورت منابع تغذیه جدید مصنوعی توسط سازمان ملل و فائو حس شود که برنامه‌ریزی در این زمینه از سال 1950 آغاز شده است.

وی افزود: با توجه به پیشگامی کشور نوروژ در پرورش ماهی در قفس در سطح جهان، در سال 1379 با سفری که همراه با وزیر کشاورزی وقت در سفر به نوروژ داشتیم از نزدیک با کارکرد آنها آشنا شدیم و مقدمات اجرای این کار در استان بوشهر آغاز شد.

مدیرعامل شرکت پلیمر بوشهر تصریح کرد: با وجود موافقت مسوولان وقت وزارت کشاورزی این پروژه به دلایلی در استان بوشهر در آن مقطع زمانی اجرایی نشد و پس از تاخیر مقدمات اجرای این پروژه در هفدهم اردیبهشت سال 93 در دفتر استاندار بوشهر آغاز شد.

وطن‌خواه عنوان کرد: این شرکت در راستای اشتغال و استفاده از فرصت سرمایه‌گذاری ایجاد شده، با استفاده از تسهیلات دولتی و سهم آورده خود،92 میلیارد و 500 میلیون تومان در پروژه پرورش ماهی در قفس در استان بوشهر سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی با اعلام اینکه از محل سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی پروژه پرورش ماهی در قفس در سد رئیسعلی دلواری دشتستان اجرایی می‌شود، گفت: حجم اولیه سرمایه‌گذاری این پروژه 92 میلیارد و 500 میلیون تومان است که نزدیک به 67 میلیارد تومان توسط این صندوق با عاملیت باک کشاورزی و مابقی نیز توسط مجموعه شرکت پلیمر و شرکاء انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس برآوردهای اولیه شش اسکله با 12 استخر هر کدام به ابعاد 25 متر طول در 20 متر عرض و عمق 25 متری ساخته شده که میزان برداشت ماهی سالانه 10 هزار تن است که تا یکصدهزار تن می تواند برنامه‌ریزی شود.

وطنخواه بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده سه پروژه بزرگ تولید مولد و تکثیر، پرورش ماهی و استقرار کارخانجات عمل‌آوری در این مجموعه پیش‌بینی شده است که با وجود اینکه پیش‌پرداخت‌ها برای خرید و نصب تجهیزات از خارج کشور انجام شده اما دولت فعلا فقط با پرورش ماهی در این استخرها موافقت کرده‌است.

وی بیان کرد: نوع ماهی پرورش یافته در این قفس‌ها شبیه به ماهی سفید است که در بازار تا قیمت 14 هزار تومان نیز به فروش می‌رود هرچند که نگاه اول ما به تولید محصول داخلی است اما در صورت مازاد بر نیازهای داخلی، رایزنی برای صادرات محصول به روسیه ، چین و کشورهای حاشیه منطقه خلیج فارس انجام شده که بازارهای خوبی نیز برای فروش محصول پیش‌بینی شده است.

وی یادآور شد: هم اکنون برای 70 نفر که همگی بومی محدوده اطراف این پروژه در کنار سد رئیسعلی دلواری هستند به شکل مستقیم اشتغال ایجاد شده اما در صورتی که دو بخش تولید مولد و تکثیر و استقرار کارخانجات عمل‌آوری راه‌اندازی شود، میتوان زمینه اشتغال 400 نفر را به شکل مستقیم ایجاد کرد.

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیتی که در این محدوده وجود دارد، مشکلی در خصوص راه‌اندازی مراکز تولید مولد و تکثیر و کارخانجات عمل‌آوری نداریم که در این صورت نیاز نیست بچه ماهی از استرالیا وارد کشور کنیم بلکه در این بخش هم می‌توانیم ضمن برطرف‌کردن نیازهای خود، بچه ماهی نیز صادر کنیم.

مدیرعامل شرکت پلیمر بوشهر بیان کرد: برای این که بتوانیم در فضایی به متراژ دو هکتار در سد رئیسعلی دلواری فضا از شرکت آب منطق‌ای استان بوشهر بگیریم، موظف به پرداخت دو درصد از کل فروش محصولاتمان به این شرکت هستیم.

وی در خصوص مشکلات سرمایه‌گذاری در ایران گفت: با وجود این که 73 سال سن دارم و از بچگی وارد عرصه کار و تلاش شده‌ام می‌توانم به صراحت اعلام کنم که مشکل بروکراسی اداری و عدم پایبندی ادارات دولتی به قوانین با تفسیر به رای جداگانه سبب شده که روند سرمایه‌گذاری در کشور با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کند.

وطن‌خواه ادامه داد: این شرایط سبب شده که حتی پرونده‌های سرمایه‌گذاری گاهی برای امضای ده دقیقه‌ای ماه‌ها به طول بکشد که چندان نمیتواند برای صنعتی شدن کشور با توجه به پتانسیل‌هایی که در نقطه به نقطه آن وجود دارد، مفید باشد.

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید