اردبیل جز سه استان برتر کشور در مصرف ماهی است

چهار‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۱ بازدید
اردبیل جز سه استان برتر کشور در مصرف ماهی است

معاون بهره برداری اداره کل شیلات استان اردبیل گفت: این استان رتبه سوم کشور را از لحاظ میزان سرانه مصرف ماهی و آبزیان کشور به خود اختصاص داده است

سیف الله تیزرو روز چهارشنبه در جلسه ستاد برگزاری دومین جشنواره طبخ آبزیان در خلخال افزود: هم اکنون سرانه مصرف ماهی در استان اردبیل 10 کیلوگرم است که در مقایسه با میانگین مصرف کشوری آن یک کیلوگرم بیشتر بوده و این امر حاکی از علاقه مردم استان به مصرف ماهی و آبزیان در سبد غذایی روزانه دارد.
وی گفت: با وجود غیر ساحلی بودن استان اردبیل اجرای برنامه های ترویجی مصرف ماهی در بین مردم از جمله برگزاری جشنواره های صید ماهی با قلاب و یا طبخ ماهی آبزیان و دهها برنامه دیگر در تشویق مردم به مصرف ماهی به عنوان یک ماده غذایی سرشار از پروتئین موجب قرار گرفتن نام استان اردبیل در رتبه سوم کشور از لحاظ میزان مصرف آبزیان شده است.

او با بیان اینکه در سال گذشته هشت هزار و 510 تن ماهی در استخرها و مزارع پرورش ماهی استان تولید و به بازار مصرف عرضه شده افزود: با بهره برداری از پروژه های آبزی پروری در دست اجرا پیش بینی می شود میزان تولید ماهی در این استان به بیش از 9 هزار تن افزایش یابد.
وی اظهار کرد: شهرستان خلخال نیز با تولید بیش از 700 تن ماهی در سال رتبه سوم استان اردبیل را از لحاظ میزان تولید و پرورش ماهی به خود اختصاص داده و در صورت بکارگیری کامل ظرفیت های تولید آبزیان این شهرستان از جمله ظرفیت رودخانه قزل اوزن و چشمه های پرآبی همچون ازناو رتبه خلخال می تواند به عنوان قطب اول تولید ماهی استان ارتقا یابد.
وی از برگزاری دومین جشنواره طبخ آبزیان خلخال در 23 مرداد امسال در خلخال خبرداد و گفت: این جشنواره به همت اداره کل شیلات استان اردبیل و با همکاری فرمانداری ، شهرداری و اداره ورزش و جوانان برگزار و از نفرات برتر طبخ ماهی و آبزیان این شهرستان تجلیل خواهد شد.
تیزرو هدف از برگزاری این گونه جشنواره ها که در مناطق مختلف استان اجرا می شود را ترویج مصرف ماهی و آبزیان در بین مردم استان با هدف پیشگیری از ابتلای افراد به بیماری های قلبی و عروقی و تامین پروتئین بدن از ماهی به عنوان یک ماده غذایی سالم و بی ضرر برای سلامتی افراد جامعه دانست.
احمد قنبری ، جانشین فرماندار خلخال نیز در این جلسه با اعلام آمادگی به همکاری برای برگزاری هر چه بهتر این جشنواره گفت: دومین جشواره طبخ آبزیان ساعت 18 روز دوشنبه 23 مرداد در ورزشگاه 2 هزار نفری مجموعه ورزشی پوریای ولی این شهر برگزار می شود.
او افزود: علاقمندان به شرکت در این جشنواره پیش از روز اعلام شده باید برای ثبت نام و شرکت در جشنواره به اداره شیلات این شهرستان مراجعه کنند.
علی علایی ، شهردار خلخال هم از ارائه سرویس رایگان تاکسی های شهری برای جابجایی شرکت کنندگان و تماشاگران جشنواره طبخ ماهی در عصر دوشنبه 23 مرداد خبر داد و گفت: جوایز ویژه ای به نفرات برتر این جشنواره از سوی شهرداری اهدا خواهد شد.
او افزود: با توجه به فقدان مراکز تفریحی مردم در این شهر و طولانی بودن فصل سرما برگزاری جشنواره های مختلف در طول سال می تواند در ایجاد نشاط اجتماعی به مسوولان شهرستان کمک کند و شهرداری نیز برگزاری چند جشنواره با عناوین در مناسبت های مختلف سال را در دستور کار خود قرار داده است.
اردبیل استانی غیرساحلی بوده ولی دارای منابع آبی و استعدادهای بالقوه کشاورزی و آبزی پروری است. بیش از 300 واحد مزرعه و 400 استخر پرورش ماهی در استان اردبیل فعال بوده و چند سد معیشتی نیز در این زمینه بهره برداری شده است.
171 مورد قنات ، 45 سد ، پنج هزار و 300 چاه و یک هزار و 636 چشمه در استان اردبیل وجود دارد که می ‌تواند نوید بخش افزایش تولیدات در بخش شیلات باشد.
مطالعات انجام شده در دشت فتحعلی و سدخدآفرین و سبلان بیانگر این است که می‌ توان با استفاده از قابلیت این فضاها حدود یک هزار تن نیز تولید ماهی در این سدها داشت.
شهرستان مشگین شهر با تولید سالانه 2 هزار و 628 تن ماهی رتبه نخست استان اردبیل را در تولید آزیان به خود اختصاص داده و شهرستان های پارس آباد با یک هزار و 700 تن ، اردبیل با 678 تن و خلخال با تولید سالانه 601 تن ماهی به ترتیب در رتبه های دوم تا چهارم استان جای گرفته اند.

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید