گرمای داغ و تلفات ماهی های دریاچه سد سیمره

دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۷۱ بازدید
گرمای داغ و تلفات ماهی های دریاچه سد سیمره

ادامه گرمای داغ تابستان در استان ایلام این روزها علاوه بر مشکلاتی که برای مردم این استان در پی داشته است برخی مشکلات و خسارات را نیز برای جانداران و آبزیان محیط زیست در پی داشته است.

در روزهای اخیر کسانی که به ساحل دریاچه سد سیمره در شهرستان بدره مراجعه کره اند با حجم زیادی از ماهی های تلف شده که به ساحل این دریاچه آمده اند مواجه شده اند، مشکلی که تاکنون در این دریاچه سابقه نداشته است.
در این زمینه بسیاری از کارشناسان گرم شدن دمای زیاد هوا در تابستان امسال و به تبع آن گرم شدن آب دریاچه سد سیمره را از جمله این دلایل عنوان کرده اند البته برخی کارشناسان نیز نظریات دیگری در این زمینه دارند.

آودگی آب دریاچه عامل اصلی تلفات ماهی ها
در این زمینه یکی از پرورش دهندگان ماهی ، که در دریاچه سد سیمره طرح پرورش ماهی در قفس دارد در گفتگو با خبرگزاری کردپرس می گوید آلودگی مناطقی از دریاچه سد سیمره عامل اصلی تلف شدن ماهی های سد سیمره در روزهای اخیر بوده است.
اکبر جعفری از ساکنان شهرک ولی عصر شهرستان بدره افزود: در تابستان امسال به دلایلی حجم آب پشت دریاچه سد سیمره در مناطقی از این دریاه به شدت کاهش یافته است که همین عامل باعث آلوده شدن این دریاچه شده است.
وی افزود: این مشکل آلودگی در مناطق انتهایی دریاچه سد سیمره در حوالی روستاهای عرب رودبار شهرستان سیروان و در تنگه برنجان بیشتر از دیگر مناطق دریاچه سد سیمره است.
ماهی های «اوشین» قربانی آلودگی دریاچه سد سیمره
این پرورش دهنده ماهی در ادامه افزود: چند روز پیش به همین خاطر دکتر دام پزشک و متخصص را برای آگاهی از نوع بیماری این ماهی ها به دریاچه سد سیمره آوردیم که مشخص شد ماهی های نوع « اوشین» عمده نوع ماهی های تلف شده دریاچه سیمره هستند.
جعفری ادامه داد: بر اساس تشخیص این متخصص، این نوع ماهی ها بخاطر کم شدن سطح آب دریاچه سیمره و به تبع آن آلودگی آب دریاچه دچار نوعی بیماری انگلی شده اند که همین موضوع عامل اصلی تلفات این ماهی ها بوده است.
وی ادامه داد: با اینکه بیشترین تلفات ماهی تاکنون در حوالی تنگه برنجان در حد فاصل شهرستانهای بدره و سیروان اتفاق افتاده است اما ممکن است به دلیل ادامه این آلودگی این بیماری انگلی به دیگر انواع ماهی های دریاچه سد سیمره و همچنین طرحهای پرورش ماهی در این دریاچه هم سرایت کند و خسارات زیادی را به پرورش دهندگان ماهی در این دریاچه وارد کند که لازم است مسئولان در این زمینه چاره اندیشی کنند.

منبع : کرد پرس

دیدگاه خود را بیان کنید