توسعه همکاری بین المللی شیلات ایران و دانشگاه واخنینگن هلند

چهار‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۷۷ بازدید
توسعه همکاری بین المللی شیلات ایران و دانشگاه واخنینگن هلند

توسعه همکاری بین المللی هیات چهارنفره کارشناسی و تخصصی از دانشگاه واخنینگن هلند با معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران

در راستای توسعه همکاری بین المللی هیات چهار نفره کارشناسی و تخصصی از دانشگاه واخنینگن هلند روز چهارشنبه مورخ 96/7/5 با دکتر حسن صالحی معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران ملاقات داشتند. در این ملاقات دکتر محمد پورکاظمی رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی و تعداد دیگری از کارشناسان نیز حضور داشتند

موضوعات پژوهشی از جمله ژنتیک و اصلاح نژاد آبزیان، تولید فرآورده های شیلاتی از ماهیان نظیر ساردین، فانوس ماهیان و موتو ، از اهم مباحث مورد بحث می باشد.
در ابتدا دکتر پورکاظمی به طور مختصر درباره اهداف سفر و بازدیدهای فشرده انجام شده از پژوهشکده آبزی پروری شمال کشور انزلی، پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور اهواز، پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان – بندرعباس و جزیره قشم ارائه کردند.
هدف اصلی از این بازدید تنظیم پروژه های تحقیقاتی و همکاری های مشترک در زمینه های ذیل می باشد: الف ژنتیک و اصلاح نژاد آبزیان (کپور ماهیان) ب – تولید فرآورده و محصول از ماهیان ریز (ساردین، موتو، میکتوفیده) .
در ادامه هیات هلندی نیز توضیحاتی درباره بازدیدهای خود در ایران ارائه نموده، بر ادامه و انجام همکاری های مشترک با به کارگیری تکنولوژی های جدید تاکید کردند.
در ادامه دکتر صالحی ضمن خوشامدگویی توضیحاتی درباره سیاست ها و برنامه های شیلات ایران در حال و آینده ارائه نمود. وی گفت: در حال حاضر حدود 100/000 تن ماهیان ریز از جمله ساردین، موتو، فانوس ماهیان و ... صید می شود که بخش عمده از آن برای تولید آرد ماهی استفاده می شود.از برنامه های اولویت دار این سازمان افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور می باشد که بهره گیری از محصولات تولیدی از ماهیان ریز می تواند به این هدف کمک کند.
وی افزود: در خصوص آبزی پروری، برنامه های توسعه ی همه جانبه ای از جمله پرورش ماهی در قفس در دست اقدام است و آمادگی همکاری با دانشگاه واخنینگن در سازمان شیلات ایران و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور وجود دارد.
منبع : روابط عمومی سازمان شیلات ایران

دیدگاه خود را بیان کنید