بحث کشند قرمز به ما مربوط نمی‌شود و مسؤولیت آن با شیلات است

سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۵ بازدید
بحث کشند قرمز به ما مربوط نمی‌شود و مسؤولیت آن با شیلات است

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با بیان اینکه بحث کشند قرمز به ما مربوط نمی‌شود و مسؤولیت آن با شیلات است، عنوان داشت: ما نظارت‌های خود را حتی تا ابوموسی و دیگر جزایر هرمزگان برده‌ایم.

محمد جانباز صبح امروز در نشستی خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حرفه دامپزشکی از سال ۱۳۰۳ پایه‌گذاری شده است که به‌علت بیماری‌های دامی به یک سازمان مستقل تبدیل شد، اظهار داشت: اگر به‌دنبال توسعه کشور هستیم باید مسأله بهداشت در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی بر اساس قوانین بین‌المللی است، افزود: ایران در زمینه کنترل در حد کشورهای اروپایی نیست اما به‌دلیل سخت‌گیری‌هایی که از سوی سازمان صورت می‌گیرد، خوشبختانه شاهد بیماری‌های خاصی نبودیم.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با بیان اینکه در سال ۹۵ برای اولین بار تولید میگوی هرمزگان از استان بوشهر جلو زد و تولید برتر کشوری بودیم، عنوان داشت: صادرات میگوی هرمزگان به بسیاری از کشورها انجام می‌شود و تکثیر لارومیگوی این استان رشد چشمگیری داشته است و یک میلیون و 80 هزار تکثیر لارومیگو که در این رابطه 50 درصد اشتغالزایی طی 6 ماهه نخست سال انجام شده است.

جانباز با بیان اینکه هفته دامپزشکی از 14 مهرماه به مدت یک هفته آغاز می‌شود و شعار امسال "دامپزشکی، توسعه پایدار، بهداشت عمومی" است، گفت: تمامی همکاران ما در این مجموعه تلاش می‌کنند تا به این نتیجه مطلوب برسیم.

وی تصریح کرد: یکی از معضلات اداره‌کل دامپزشکی استان، کمبود نیروی انسانی است که اکنون فقط حدود 45 درصد از ظرفیت کل اداره نیرو داریم.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان در ادامه اظهار کرد: 43 نفر ناظر شهری در کل استان جهت نظارت شرعی فعالیت دارند و در حال حاضر هنوز هیچ کشتارگاهی که پروانه دامپزشکی داشته باشد، نداریم.

جانباز خاطرنشان کرد: در سراسر استان 8 کشتارگاه وجود دارد که هفت مورد آن سنتی و تنها یکی از آنها صنعتی است که آن هم مربوط به بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد از گوشت مورد نیاز کشور از طریق بندرعباس وارد می‌شود، افزود: 28 هزار و 750 مورد بازدید از مهرماه سال گذشته تا مهر امسال از مراکز مختلف مربوطه و همچنین 355 هزار و 363 کیلو توقیف گوشت قاچاق داشته‌ایم.

جانباز در ادامه بیان داشت: اروپایی‌ها علاقه بیشتری به تهیه گوشت حلال دارند و ما 50 درصد اشتغالی را که پیش‌بینی کرده بودیم، انجام داده‌ایم به‌گونه‌ای که ظرفیت واردات و صادرات بسیار بالایی را در اخیتار داریم.

وی تصریح کرد: 217 هزار مورد واکسیناسیون بیماری‌های مشترک انسان و حیوان انجام شده است و جزو استان‌هایی هستیم که بیشترین خدمات را به‌صورت رایگان انجام می‌دهیم.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان اظهار داشت: در بخش طیور هیچ‌گونه هرمونی در غذای طیور استفاده نمی‌شود و فقط تغییر ژنتیک داده شده است. از مهر 95 تا مهر96 بیش از 314 هزار تن محموله وارداتی (گوشت قرمز، ماهی، خوراک دام و دارو) 218 هزار مورد آزمایش جوجه‌ریزی، 38 مرکز بسته‌بندی گوشت قرمز، 332 واحد دامداری و گاوداری، 137 مزرعه میگو، 22 اسکله صیادی، 16 واحد پودر ماهی که در این استان فعالیت دارند، کنترل و نظارت آنها از سوی این اداره کل صورت گرفته است.

جانباز خاطرنشان کرد: 2 الی 3 مرکز در بندرعباس جهت کنترل از این سگ‌های ولگردی که در خیابان‌ها پرسه می‌زنند وجود دارد که از استانداری مجوز گرفته شده است و هیچ گونه مجوز از دامپزشکی ندارد.

وی با بیان اینکه همه مناطق باید سردخانه داشته باشند، اظهار کرد: شهرستان حاجی آباد و میناب به تازگی مجهز به سردخانه شده‌اند و کشتارگاه شهرداری اجازه عرضه مواد خام را ندارد به گونه‌ای که در رابطه با کشتارهای عید قربان اعتراض‌های زیادی به شهرداری شد و نتیجه‌ای در برنداشت چراکه توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان بیان کرد: در استان هرمزگان ۲۱۷ مرغداری و ۳۳۹ دامداری فعال مشغول به کار هستند و ۷۲ فروند کشتی صیادی و ۱۳۸ مرکز پرورش میگو در این استان وجود دارد و این‌ها ظرفیت‌هایی است که ما بر آنها نظارت داریم و همگی دارای مسؤول فنی هستند.

جانباز تصریح کرد: آنفولانزای فوق حاد، کشور را درگیر کرد ولی خوشبختانه استان ما به‌دلیل پایش و مراقبت‌هایی که انجام دادیم دچار آن نشد.

وی با بیان اینکه بحث کشند قرمز به ما مربوط نمی‌شود و مسؤولیت آن با شیلات است، عنوان داشت: ما نظارت‌های خود را حتی تا ابوموسی و دیگر جزایر هرمزگان برده‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان در پایان یادآور شد: مراکز حمایت از حیوانات از ما مجوز ندارند و مجوز آنها از استانداری صادر شده است.

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید