ظرفیت تولید یک میلیون تن ماهی به شیوه پرورش در قفس وجود دارد

پنج‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۶ بازدید
ظرفیت تولید یک میلیون تن ماهی به شیوه پرورش در قفس وجود دارد

صنعت پرورش ماهی در قفس که عمر آن در ایران به کمتر از یک دهه می سد، به سرعت در حال توسعه است؛ به گونه ای که هم اینک هزاران تن ظرفیت تولید محصولات پرورشی در این صنعت ایجاد شده است.

مهندس محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی دیروز در حاشیه افتتاح دومین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری و صنایع وابسته در تهران با اعلام اینکه ایران ظرفیت صادرات حدود ۳۰ هزار تن محصولات آبزی به روسیه را دارد، گفت: بازارهای جدیدی برای محصولات شیلاتی پیش بینی شده است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون هشت هزار تن آبزی و عمدتا ماهی قزل آلا به روسیه صادر شده است که امکان افزایش هم دارد، افزود: صادرات این بخش امسال بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد رشد نشان می دهد و امسال ۲۷ هزار تن میگو در کشور تولید و بخش عمده آن صادر شده است، در حالی که پارسال تولید میگو نزدیک ۲۰ هزار تن بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی بیشترین منابع دریافتی از صندوق توسعه ملی به پرورش ماهی در قفس و توسعه گلخانه ها اختصاص می یابد که از پروژه های اقتصاد مقاومتی کشاورزی است و مزیت خوبی هم دارد.
وی یکی از ظرفیت های مغفول مانده در بخش شیلات را پرورش ماهی در قفس دانست و گفت: تاکنون دهها شرکت در این باره سرمایه گذاری کرده اند و توانسته اند نهاده ها و تکنولوژی های مورد نیاز خود را بر اساس منابع دریای خزر و جنوب تامین کنند.
حجتی گفت: پارسال تولید ۲۰ هزار تن ماهی در قفس پیش‌بینی شده بود که ۱۶ هزار تن محقق شد و تلاش می کنیم امسال به ۵۰ هزار تن برسد و در برنامه ششم باید به ۲۰۰ هزار تن برسد. وی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید یک میلیون تن ماهی به شیوه پرورش در قفس در ایران وجود دارد.
در همین زمینه همچنین حسن صالحی رئیس سازمان شیلات به خبرنگاران گفت: امروزه سرانه مصرف انواع آبزیان در کشور به ۶ر۱۰ کیلوگرم رسیده و سرانه مصرف در استاندار جهانی ۲۰ کیلوگرم است.
وی گفت: از سال گذشته جشنواره طبخ انواع آبزیان و نحوه طبخ را برای ایجاد فرهنگ مصرف در تمام مراکز استان‌ها برگزار کرده‌ایم که بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ نوع غذای شیلاتی به مردم معرفی شده است و امسال هم برگزاری این جشنواره در سایر شهرهای استان‌ها در حال برگزاری است.
رئیس سازمان شیلات به رشد سرانه مصرف ماهی در کشور طی ۳۰ سال اخیر اشاره کرد و گفت: ۳۰ سال پیش سرانه مصرف ماهی در کشور یک کیلوگرم بود که این رقم امسال به بیش از ۱۱ کیلوگرم رسیده است.
به گفته وی، تا ۱۵ سال پیش، بیش از ۴۰ درصد روستاهای مرکز کشور مصرف ماهی نداشته‌اند اما امروز با گسترش پرورش ماهی قزل‌آلا در روستاها این مساله کمتر شده است.
دومین نمایشگاه بین المللی شیلات – آبزیان – ماهی گیری و صنایع وابسته تا ۶ آبان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپاست و ۱۰۵ شرکت داخلی و خارجی از ایتالیا، ترکیه، یونان، آلمان،‌ آمریکا، نروژ، دانمارک، هلند، اسپانیا، فرانسه و هند در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنعتی خود را به نمایش گذاشته اند.
ایجاد بستر مناسب همکاری، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در صنعت شیلات کشور، عرضه توانمندی‌های کشور در صنعت شیلات و آبزیان، صادرات محصولات شیلاتی و ایجاد تناسب میان منابع و بهره‌برداران در حوزه صیادی و ارائه آخرین دستاوردهای آن از اهداف برگزاری این نمایشگاه است.
از سوی دیگر، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار صادرات آبزیان سازمان شیلات ایران هم اظهار داشت: ۱۲۱میلیون دلار محصولات آبزی در پنج ماهه نخست امسال از ایران صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ حدود ۲۸درصد افزایش نشان می‌دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عیسی گلشاهی میزان صادرات محصولات آبزی کشور به لحاظ وزنی طی این مدت را ۳۹هزار تن بیان کرد گفت: میزان صادرات کنسرو تن ماهی در پنج ماهه امسال حدود ۳۵۰تن به ارزش ۶ر۱ میلیون دلار بوده است. در ایران سالانه ۸۰۰ میلیون عدد کنسرو ماهی تن در استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان، هرمزگان، اصفهان، گیلان و البرز تولید می‌شود. وی با بیان این که ایران بزرگترین صیدکننده ماهی تن در غرب اقیانوس هند است، اعلام کرد: صیادان سالانه نزدیک به ۲۰۰هزار تن ماهی تن صید می‌کنند.
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار صادرات آبزیان در مورد صادرات سال ۹۵ هم خاطر نشان کرد: سال گذشته ۱۱۰هزار تن انواع آبزیان شامل ماهی و میگو صادر کردیم و بیشترین صادرات به روسیه شامل محصولات قزل آلا و میگو بوده است.
وی ارزش این صادرات را بالغ بر ۴۱۲میلیون دلار ذکر کرد و در ادامه با اشاره به تولید یک میلیون و ۱۰۰هزارتن آبزی در کشور تصریح کرد: از این میزان ۶۰۰هزار تن از دریا صید می شود و ۵۰۰هزار تن پرورشی هستند.
گلشاهی ادامه داد: ایران بزرگترین تولید کننده قزل آلای آب شیرین در دنیا است و اخیرا تولید این گونه ماهی را در آب دریا شروع کرده ایم.
وی گفت: تولید سرانه ماهی در کشور نزدیک به ۱۳کیلوگرم و مصرف سرانه حدود ۶ر۱۰ کیلوگرم برای هر نفر است.
خبر دیگر اینکه همزمان با نمایشگاه مذکور از دیروز چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت چرم، کیف، کفش و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپا شده است. در این نمایشگاه هم ۱۶۰ شرکت داخلی و ۸۰ شرکت خارجی از ایتالیا، ترکیه، چین، روسیه، هند، آلمان و فرانسه حضور دارند.
در چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت چرم،کیف، کفش و صنایع وابسته، انواع محصولات و تولیدات چرمی شامل کیف‌های مختلف اداری، زنانه، مردانه، انواع کفش های چرمی مردانه و زنانه ، محصولات لایه چرمی، انواع لباس های چرمی ، انواع چرم گاوی ،چرم اشبالت، چرم میشی، چرم گوسفندی، چرم بزی، چرم مصنوعی، انواع دستگاه های لیزری، دستگاه پرس،دستگاه های جین زن، انواع ماشین های دوخت و دیگر صنایع و تجهیزات به نمایش عموم گذاشته شده است.

منبع : اطلاعات

دیدگاه خود را بیان کنید