رهاسازی 10 میلیون بچه ماهی کپور ، ماهی سفید در رودخانه تلار جویبار

پنج‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۷۵ بازدید
رهاسازی 10 میلیون بچه ماهی کپور ، ماهی سفید در رودخانه تلار جویبار

رئیس اداره شیلات شهرستان جویبار از رهاسازی 10 میلیون بچه ماهی کپور و ماهی سفید در رودخانه تلار این شهرستان خبر داد

سیدحسین سلیلی روز پنج شنبه گفت: در راستای بحث ماهیان رهاسازی شده در رودخانه سیاه رود لاریم با همکاری تعاون پره بالغ بر ۱۰ میلیون بچه ماهی کپور، ماهی سفید و خاویار در این رودخانه رها سازی شده است. وی با بیان اینکه امسال در راستای شیل گذاری، مولدین ماهی از بندر ترکمن کانال فوزینی و تکثیر شهید رجایی بالغ بر ۱۰۰ گونه ماهی مولد و بالغ بر یک میلیون بچه ماهی به وزن یک و نیم تا ۳ گرم در دریا رهاسازی شده است

کاهش 45 درصدی صید ماهی سال گذشته نسبت به سال94

رئیس اداره شیلات شهرستان جویبار با بیان اینکه طی دو سال گذشته ۶۴۰ تن انواع ماهی استخوانی در دریای ساحلی جویبار صید شد، گفت: این در حالی است که سال گذشته میزان صید در نوار ساحلی جویبار به 350 تن رسیده بود.

سلیلی عامل اصلی کاهش صید را صید غیرمجاز ، آلودگی رودخانه ، مصب رودخانه اعلام کرد.

وی گفت: برای جلوگیری از صید غیرمجاز نیازمند کمک همگانی از سوی نیروی انتظامی، فرمانداری، محیط زیست و فرماندهی دریابانی هستیم تا برای پاکسازی مناطق آلوده به صید غیرمجاز اقدام شود.

در حوزه صیادی این شهرستان ۱۸ کیلومتر نوار ساحلی در غالب پنج شرکت تعاونی صیادی پره و ۲ صیدگاه خاویار زیر نظر اداره کل شیلات و تحت نظارت شیلات این شهرستان است.

همه ساله صید و ماهیگیری دریا از 20 مهرماه آغاز می شود و تا ۲۰ فروردین ماه سال آینده ادامه دارد.

صید ماهی در حوزه گرم آبی و سرد آبی

رئیس اداره شیلات شهرستان جویبار با تاکید براینکه در حوزه گرم آبی شیلات این شهرستان از مجموع 57 آبندان حدود ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار را تحت پوشش قرار می دهد، بیان کرد: در این آبندان ها سالیانه بالغ بر ۵ تن و ۴۰۰ انواع ماهی گرم آبی برداشت می شود.

سلیلی از وجود ۲۰۰ مزرعه با حدود 400 هکتار خبر داد و گفت که سالانه ۲ هزار و ۴۰۰ تن انواع ماهی گرم همچون «کپور، کفال، آمور» صید می شود.

وی افزود: همچنین در ۲ مزرعه سرد آبی بالغ بر ۲۵ الی ۳۰ تن تولید ماهی سردآبی در این شهرستان است.

رئیس اداره شیلات جویبار با اشاره به اینکه یک مجموعه بزرگ ماهی خاویار در این شهرستان وجود دارد، گفت: در سال حدود ۲ هزار تن گوشت و ۳۰ تن خاویار در این شرکت قره برون تولید می شود.

سلیلی از استقرار یک شرکت خوراک دام آبزیان در این مجموعه خبر داد و افزود: تا قبل از راه اندازی شرکت خوراک دام، خوراک ماهیان خاویار از کشورهای فرانسه و ایتالیا به این شهرستان وارد می شد.

وی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت های موجود در شیلات این شهرستان ما مجموعه پرورش ماهی در قفس در سبلا لاریم راه اندازی کرده ایم، تاکید کرد: طی سال گذشته ۶۵ تن بچه ماهی از روستای ارجمند فیروزکوه با وزن ۱۵۰ تا ۱۷۰ گرم در ۲۰ قفسه سبلا لاریم رهاسازی آن انجام شده است.

به گفته رئیس اداره شیلات جویبار بعد از ۶ ماه حدود ۴۰۰ تن ماهی با وزن ۲ الی ۳ کیلو از این نوع بچه ماهی ها برداشت می شود.

در شیلات شهرستان جویبار در حوزه شرکت تعاونی صیادی پره، آبندان، مزارع، شرکت ماهی خاویار حدود یک هزار نفر مشغول به کار هستند.

منبع : برنا

دیدگاه خود را بیان کنید