دولت در توسعه و پرورش میگو گلستان آنچه در توان داشته را به میدان آورده است

چهار‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۶ بازدید
دولت در توسعه و پرورش میگو گلستان آنچه در توان داشته را به میدان آورده است

مدیر کل دفتر میگو سازمان شیلات ایران در کارگروه فنی تکثیر و پرورش میگو استان؛ دولت در توسعه و پرورش میگو گلستان آنچه در توان داشته را به میدان آورده است

مدیر کل دفتر میگو سازمان شیلات ایران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه عمرانی و زیرساختی شیلات استان، اظهار کرد: دولت به عنوان پشتیبان در توسعه و پرورش میگو گلستان آنچه در توان داشته را به میدان آورده و نیاز است پرورش دهندگان و سرمایه گذاران از این ظرفیت ها استفاده لازم را ببرند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه عمرانی و زیرساختی شیلات استان، اظهار کرد: دولت به عنوان پشتیبان در توسعه و پرورش میگو گلستان آنچه در توان داشته را به میدان آورده و نیاز است پرورش دهندگان و سرمایه گذاران از این ظرفیت ها استفاده لازم را ببرند.
مهندس معدنی در کارگروه فنی تکثیر و پرورش میگو استان با حضور تولیدکنندگان صنعت میگو با تاکید بر اهمیت جایگاه بیمه در زمینه پرورش آبزیان، تصریح کرد: به دلیل شرایط اقلیمی و بیماری های حوزه آبزی پروری ، بیمه می تواند پشتیبانی مناسب برای تولید کنندگان باشد.
وی با اشاره به اهمیت تدوین تقویم آموزشی دامپزشکی برای تولیدکنندگان، خاطر نشان کرد: با همکاری اداره کل دامپزشکی استان گلستان دوره آموزشی قبل، حین و پس از پرورش برای تولیدکنندگان با هدف شناخت بیماری ها پیش بینی شده است.
همچنین در این جلسه مدیر کل شیلات گلستان شاخص های مجتمع پرورش میگوی گلستان را به لحاظ سایز محصول، راندمان و کیفیت تولید و ضریب تبدیل غذایی ممتاز دانست و اظهار کرد: ظرفیت عمل آوری استان 2 برابر میزان فعلی است و در سال 1397 حداقل تولید استان 2500 تن خواهد بود چرا که با تکمیل زیرساخت ها در فاز اول ، تقریباً تمام سطح 4 هزار هکتاری شرایط بهره برداری را دارد.
مهندس سید جواد قدس علوی با تاکید بر اهمیت افزایش ظرفیت های عمل آوری در استان، تصریح کرد: توجه به تکامل زنجیره تولید میگو از اهمیت بالایی برخوردار است و باید برای تولید مستمر و پایدار، حلقه های قبل و بعد تولید را اجرایی کنیم و در این راستا گلستان سومین سالی است که موضوع مولد سازی را دنبال می کند و مجتمع تکثیر این استان به زودی راه اندازی می شود.
وی افزود: چنانچه با همکاری دامپزشکی کد IR را برای مراکز عمل آوری و محصولات خود دریافت نماییم می توانیم صادرات را از استان خود و بدون نیاز به دیگر استان ها انجام دهیم.
وی مجتمع پرورش میگوی گمیشان را پاک ترین مجتمع سراسر کشور دانست و خاطر نشان کرد: همه باید در حفظ این پاکی از حیث بیماری و آلودگی تلاش کنند.
مدیر کل شیلات گلستان با اشاره به اعتبارات جذب شده در سال جاری، یادآور شد: طی سال 1396 ، قریب به 22 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و توسعه زیرساخت های مجتمع پرورش میگو جذب شده در حالیکه کل اعتبارات جذب شده از سال 94 تا سال جاری تنها 11 میلیارد تومان بوده است و با این اعتبار می توانیم زیرساخت های فاز 4 هزار هکتاری را کامل کرده و تاثیر آن را در آینده مشاهده کنیم.
لازم به ذکر است در جلسه کارگروه فنی تکثیر و پرورش میگو استان گزارش کاملی از وضعیت پرورش میگو در سال 1396 توسط معاون آبزی پروری شیلات استان ارائه شد.
معاون آبزی پروری شیلات گلستان، اظهار کرد: مجتمع پرورش میگو گمیشان دارای سطح مفید 506/8 هکتار با ذخیره سازی 122 میلیون قطعه بچه میگو بوده است و دارای تراکم ذخیره سازی متوسط 240 هزار قطعه لارو در هر هکتار بوده است.
وی افزود: بچه میگو ها از 4 مرکز استان هرمزگان تهیه شده است. همچنین در خصوص میانگین وزنی میگوی برداشت شده گفت: میگوی برداشت شده دارای میانگین وزنی 17 گرم بوده که نسبت به سال گذشته از رشد 7 درصدی برخوردار هستند.
به گفته معاون آبزی پروری شیلات استان، سطح زیر کشت استان در سال جاری 31 درصد، تولید حدود 50 درصد و بهره وری تولید در واحد هکتار 14 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
سقلی با بیان اینکه غذای کنسانتره از 5 کارخانه برای تهیه تغذیه بچه میگوها استفاده شده است، تصریح کرد: 1560 تن محصول میگوی استان جهت صادرات به مراکز عمل آوری 3 شهرستان ترکمن، کردکوی و بندرگز ارسال و بسته بندی می شود.
وی افزود: تا کنون قریب به هزار تن از محصول میگوی بسته بندی شده استان به کشور های چین، ویتنام، امارات و ... صادر شده و مابقی نیز مراحل بسته بندی و صادرات را طی خواهند کرد.

همچنین در جلسه کارگروه فنی تکثیر و پرورش میگو استان پرورش دهندگان گزارشی از فعالیت ها و اقدامات خود ارائه کردند و دغدغه ها و مشکلات خود شامل وضعیت برق ،جاده های دسترسی به مجتمع، بیمه محصولات و تسهیلات کم بهره بانکی را با مهندس معدنی مدیر دفتر میگو شیلات کشور و مهندس قدس علوی مدیر کل شیلات گلستان در میان گذاشتند

منبع : روابط عمومی سازمان شیلات ایران

دیدگاه خود را بیان کنید