ماهی قرمز را از مراکز مجاز تهیه کنید

سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۷۰ بازدید
ماهی قرمز را از مراکز مجاز تهیه کنید

مسئول اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان ضمن تاکید بر اینکه مردم ماهی قرمز را از مراکز مجاز تهیه کنند گفت: کارشناسان نظارت بر بهداشت عمومی این اداره کل بر مراکز عرضه ماهی قرمز در استان نظارت دارند.

نجمه حاجیعلی زاده روز دوشنبه با بیان اینکه هنگام خرید ماهی قرمز باید از سلامت ماهی اطمینان حاصل کرد ادامه داد: ماهی سالم باید دارای تحرک مناسب، پولک‌ های سالم و فاقد هرگونه ضایعه از قبیل زخم باشد و تحرک لازم را داشته باشد.
وی علائم بالینی مانند باله های تا خورده، وجود لکه های پنبه مانند، لبه باله های ساییده شده، ماهی های بیقرار و چشم های بیرون زده را دلیل بر بیمار بودن ماهی دانست و گفت: اگر کارشناسان این علائم را در ماهی ببینند، برای نمونه و آزمایش به اداره کل دامپزشکی ارجاع می دهند.

مسئول اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان تاکید کرد: ماهی سالم دارای ظاهر و تحرک مناسب است و شنای متعادلی دارد و هیچگونه از علائم بیماری را ندارد.
وی افزود: چند عمده فروش از استانهای شمال کشور تحت نظارت دامپزشکی استان، ماهی را وارد کرمان و خرده فروشان، ماهی را از این افراد خریداری می کنند و به فروش می رسانند.
حاجعلی زاده با بیان اینکه ماهی قرمز قبل از فروش در شهرستان ها نیز توسط شبکه دامپزشکی مورد بازدید قرار می گیرد گفت: در صورتی که بیماری در ماهی ها رویت نشود به فروش می رسد.
وی با بیان اینکه شرایط نگهداری اغلب ماهی قرمزها مناسب نیست گفت: مردم از خرید ماهی در آکواریوم های به صورت متراکم و فشرده و در شرایط نامناسب بهداشتی خوداری کنند.
مسئول اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: برای نگهداری هر ماهی یک لیتر آب نیاز است لذا باید آب آشامیدنی را به مدت 24 ساعت در ظرف روباز و سرگشاد نگه داشت تا کلر خود را از دست بدهد و بعد از آن ماهی را در آب رها کنیم.
وی با تاکید بر اینکه افراد دارای آلرژی و کودکان برای دست زدن به ماهی از دستکش استفاده کنند گفت: در صورتی که بدون دستکش به ماهی دست بزنید باید با آب و صابون دست ها را شستشو دهید.
حاج علیزاده گفت: غذای ماهی را نیز باید در جای خنک، تاریک و خشک نگهداری کرد و مقدار غذایی که 2 بار در روز برای ماهی ریخته می شود باید به اندازه مصرف ماهی باشد و بلافاصله بعد از یک تا 2 دقیقه خورد شود.
وی ادامه داد: اگر غذای ماهی بعد از مدتی روی آب باقی ماند باید آب ماهی عوض شود.
مسئول اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: مردم از خرید لاک پشت و مار آبی جدا خوداری کنند زیرا ممکن است این حیوانات عامل برخی بیماری ها باشند که قابل انتقال به انسان است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید