ابهام در اجرای پروژه‌های نروژی شیلات ایران

دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۹ بازدید
ابهام در اجرای پروژه‌های نروژی شیلات ایران

وزیر جهاد کشاورزی چندی پیش با عنوان این خبر که در دو دهه اخیر صنعت شیلات رشد چشمگیر و قابل توجهی داشته است، گفت: به طوری که پیش از آن، بیش از 90 درصد صنعت شیلات متکی به صید از دریاها بود و فشار زیادی به ذخایر دریایی وارد می‌شد.

رئیس گروه برنامه ریزی تولید آبزیان شیلات ایران با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌های منعقده با نروژی‌ها در قالب بخش خصوصی در راستای برنامه اصلاح نژاد و واردات تخم چشم زده قزل آلا بوده است، گفت: این قراردادها در جهت پرورش و تولید بیشتر در بخش خصوصی ڪشور ڪه پرورش دهنده ماهی قزل آلا و همکاری با سایر کشورها صورت پذیرفته است.

مریم نفری با تاکید به اینکه همڪاری بین بخش‌های خصوصی شرڪت‌های نروژی با شرڪت‌های خصوصی شیلات در بخش آبزی پروری سبب می‌شود تا میزان تولیدات در کشور افزایش یابد، افزود: این قراردادها درنهایت منجر به افزایش میزان صادرات ڪشور خواهد شد.

وی با عنوان اینکه طی سال گذشته بین ایران و نروژ ۱۲ قرارداد شیلاتی بسته شده اشت، گفت: اکثر این قراردادها در قالب قراردادهای بخش خصوصی بوده است.

نفری با تاکید به اینکه زمانی ڪه تولید افزایش پیدا ڪند به طور قطع صادرات کشور نیز افزایش پیدا خواهد ڪرد، گفت: در خصوص اصلاح نژاد و همڪاری‌های دو جانبه و افزایش تولیدات این همکاری‌ها بین بخش خصوصی دو کشور بوده است.

نفری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به همکاری با فائو اشاره کرد و ادامه داد: پروژه اصلاح نژاد قزل آلا با همکاری فائو و شرکت مشاور نروژی فائو که در این بحث اصلاح ماهی قزل‌آلا پیشرو است در کشور انجام شد.»

حسین صالحی در حاشیه همایش شیلاتی ایران و نروژ گفته بود: رویکرد عمده ما توسعه همکاری و سرمایه گذاری در زنجیره شیلاتی و پرورش آبزیان است که شامل همکاری‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی هم خواهد شد.همچنین در زمینه توسعه صادرات محصولات شیلاتی ایران همکاری خواهیم کرد.

رئیس سازمان شیلات اعلام کرد: ایران و نروژ دوازده قرارداد همکاری شیلاتی و سرمایه گذاری مشترک در حوزه تولید و صادرات امضا می کنند و انعقاد ۱۳ قرارداد شیلاتی ایران و نروژ برای پرورش ۲۰ هزارتن ماهی در قفس بین دو کشور صورت گرفت.

رییس سازمان شیلات ایران گفت:حوزه شیلات با تولیدات خود بخش‌هایی از اهداف اقتصاد مقاومتی همچون توسعه صادرات غیر نفتی، افزایش امنیت غذایی و مصرف آبزیان در سبد خانوارها و توسعه داخلی را محقق می کند.»

عدم شفافیت در اطلاع رسانی شیلات در خصوص پروژه ها منجر به تناقض و برداشت های غلط در این خصوص خواهد شد، در این راستا پاسخ شیلات در خصوص پوژه ها بعد از یک سال به صورت کلی گویی بوده است.

اصلی در اطلاع رسانی مطرح است که "هر کچا خبر نیست شایعه است " و در این رابطه این مساله به نفع شیلات و دولت نمی‌باشد و اطلاع رسانی شفاف در اینخصوص سبب می‌شود تا از حرف و حدیث جلوگیری شود

منبع : عصر اقتصاد

دیدگاه خود را بیان کنید