افزایش تولید آبزیان به 800 هزار تن در سال

شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۰ بازدید
افزایش تولید آبزیان به 800 هزار تن در سال

تولید آبزی پروری در کشور از تولید سالانه 460 هزار تن به 800 هزار تن در برنامه ششم خواهد رسید

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه در دنیا سهم آبزی پروری از صید پیشی گرفته و به بیش از ۵۰ درصد رسیده است، تصریح کرد: این درحالی است که در ایران نسبت ماهی‌های صید شده نسبت به آبزیان پرورشی درصد بالاتری را نشان می‌دهد.

حسینعلی عبدالحی با اشاره به تداوم روند توسعه آبزی پروری در کشور، اظهار داشت: پیش بینی می شود امسال شاهد رشد 10 درصدی در بخش آبزی پروری کشور باشیم.
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران ادامه داد: به طور متوسط رشد آبزی پروری کشور سالیانه بین 10 تا 15 درصد است.
وی به نقش موثر آبزی پروری در توسعه صنعت شیلات کشور اشاره کرد و اظهار داشت: 40 درصد از مجموع تولیدکل آبزیان کشور اعم از پرورشی و صید شده در سال گذشته، به بخش آبزی پروری اختصاص داشته است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، بیان کرد : این امر حاکی از اهمیت نقش آبزی پروری در توسعه هر چه بیشتر صنعت شیلات با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران یادآور شد : توسعه آبزی پروری در دو بخش پرورش میگو و پرورش ماهیان دریایی در قفس در دستور کار دولت قرار گرفته است.
به گفته وی، آبزی پروری علاوه بر ایجاد اشتغال، زمینه های ارزآوری به کشور را از طریق افزایش صادرات فراهم می کند.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مانا تصریح کرد: بر اساس افق تنظیم شده در برنامه ششم توسعه، تولید آبزی پروری در کشور از تولید سالانه 460 هزار تن به 800 هزار تن خواهد رسید که با توجه به پتانسیل های فراوان آبزی پروری در کشور به همت پرورش دهندگان بخش خصوصی، این رقم دست یافتنی است.
وی خاطرنشان کرد : بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده قرار است 200 هزار تن سالانه انواع ماهیان دریایی در جنوب و شمال کشور از طریق قفس برداشت کنیم.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تاکید کرد : با توجه به محدودیت‌های استفاده از آب شیرین ، توسعه پرورش ماهی در قفس به معنای توسعه آبزی‌پروری از طریق آب شور است.
به گفته وی ، طی چشم انداز برنامه ششم توسعه قرار بر این است که تا پایان این برنامه سالانه حدود ۲۰ هزار تن ماهی در قفس تولید داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه پیش بینی ها حاکی از افزایش بیشتر تولید ماهی در قفس است ، اعلام کرد : پیش بینی می شود تا پایان برنامه ششم توسعه تولید سالانه ماهی از مرز 20 هزار تن عبور کرده و به تولید سالانه 50 هزار تن افزایش یابد.
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران اعلام کرد : هم اکنون تعداد زیادی سرمایه گذار بخش خصوصی نسبت به نصب قفس در دریا و شروع عملیات پرورش در آبهای شمالی و جنوبی کشور اقدام کرده اند.
عبدالحی در ادامه بیانات خود با اشاره به اینکه مهم ترین بخش درآمدزایی از پرورش آبزیان از صادرات این محصولات به دست می آید ، خاطرنشان کرد : هم اکنون بخش عمده صادرات سالانه آبزیان کشور به صادرات میگوهای پرورشی اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه هر ساله درآمدارزی قابل قبولی از صادرات آبزیان نصیب کشور می شود، اظهار امیدواری کرد : با توسعه آبزی پروری در بخش های مختلف شیلات از جمله ماهیان خاویاری و ماهیان دریایی پرورش یافته در قفس بتوانیم این درآمد را چند برابر کنیم.
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایارن، کپورماهیان، قزل آلا، میگوی پرورسی را مهمترین بخش صادرات آبزیان در بخش آبزی پروری اعلام کرد.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران بر ضرورت هر چه سریعتر توسعه آبزی پروری اشاره کرد و گفت: هم اکنون ایران بعد از شیلی، ترکیه و نروژ به عنوان چهارمین کشور نخست دنیا در زمینه آبزی پروری شناخته می شود و این در حالی است که کشورمان از پتانسیل های بسیار زیادتری در زمینه آبزی پروری برخوردار است.


­پیش بینی تولید 25 هزار تن میگوی پرورشی
امسال تا پایان فصل برداشت 25 هزار تن میگوی پرورشی تولید می شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران گفت: سطح زیرکشت مزارع پرورش میگو در استان های ساحلی در مقایسه با سال گذشته هزار هکتار افزایش داشته است.
علی اکبر خدایی ادامه داد: این افزایش سطح زیر کشت بیشتراز سوی پرورش دهندگان میگوی استان های هرمزگان، بوشهر و گلستان صورت گرفته است.
وی افزود: با توجه به افزایش سطح زیرکشت مزارع میگوی پرورشی استان های ساحلی و نیز بر مبنای میزان ذخیره سازی صورت گرفته در سال جاری، پیش بینی می شد تولید میگوی پرورشی امسال به 27 تا 30 هزار تن برسد.
وی خاطرنشان کرد : به دلیل مساعد نبودن شرایط آب و هوایی و افزایش دمای هوا ، رشد میگوهای پرورشی امسال در مقایسه با سال قبل ضعیف تر بوده است.
خدایی تصریح کرد: سال گذشته 22 هزار تن میگوی پرورشی از استان های تولید کننده صید شد.
که از میزان مذکور 15 هزار تن به بازارهای هدف صادر شد و بقیه آن در بازارهای داخلی به مصرف مردم رسید.
خدایی در ادامه گفته های خود تاکید کرد: برنامه ریزی ها برای صادرات 20 هزار تن به بازارهای هدف انجام شده است.
رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران یادآور شد: امسال پرورش دهندگان استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و گلستان به پرورش میگو اشتغال داشتند.
این مقام مسئول در اتحادیه پرورش دهندگان میگوی ایران گفت: صید میگوی پرورشی در مزارع چابهار با رقم قابل قبولی به پایان رسیده است.
وی خاطرنشان کرد : صید میگوی پرورشی در استان های بوشهر و گلستان از مهر آغاز شده است و همچنان ادامه دارد

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید