پیش‌بینی تولید 4 میلیون قطعه ماهی زینتی در همدان

شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۷ بازدید
پیش‌بینی تولید 4 میلیون قطعه ماهی زینتی در همدان

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی همدان گفت: در سال‌جاری پیش‌بینی شده 5 هزار و 400 تن انواع ماهی خوراکی و 4 میلیون قطعه ماهی زینتی تولید شود

علی دولو ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه مدیریت شیلات استان همدان در سال‌های گذشته توفیقات خوبی داشته است، اظهار کرد: با وجود محدودیت منابع آبی کار‌ها به خوبی انجام شده و سعی شده از شیوه‌های نوین، تجهیزات، مکانیزه کردن و یا گونه‌های جدید استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی جدید در حوزه پرورش ماهیان سردابی 9 میلیون قطعه بچه ماهی قزل‌آلا در 244 استخر رهاسازی شد، ادامه داد: حدود یک میلیون و 200 هزار قطعه بچه ماهی کپور در استان‌ها در 593 واحد آبزی‌پروری پرورش داده شد.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه 837 واحد پرورش ماهی در سال جاری در استان همدان فعال بود، بیان کرد: 48 واحد ماهیان زینتی در استان که پیش‌بینی تولید 4 هزار قطعه ماهی در سال‌جاری می‌شود.

وی با بیان اینکه 10 واحد تولید بچه ماهی قزل‌آلا در استان همدان وجود دارد، افزود: این واحد‌ها تخم ماهی را تبدیل به بچه ماهی کرده و عرصه می‌کنند که در 11 ماه امسال 24 میلیون بچه ماهی از نوع قزل‌آلا در استان همدان تولید شده است.

دولو با اشاره به اینکه با 53 فقره مجوز مشاغل خانگی موافقت شده که مجوز این واحد‌ها از سوی اداره کار با موافقت و تائید واحد تخصصی صادر می‌شود، تصریح کرد: برای ماهیان زینتی 10 فقره پروانه استخر پرورش ماهی با ظرفیت 50 تن در همدان صادر شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه آموزش‌ها با هفت شرکت خدمات فنی قرارداد بسته‌ایم و دو شرکت دیگر در شرف قرارداد هستند، افزود: قرارداد با این شرکت‌ها برای آموزش 2 هزار و 500 نفر روز در زمینه طبخ آبزیان ویژه بانوان و در قالب 100 دوره آموزشی است.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه تاکنون 80 دوره آموزشی با 2 هزار نفر در دوره طبخ آبزیان شرکت کردند، ادامه داد: دوره اموزشی برای سرمایه گذاری در حوزه آبزی‌پروری 500 نفر پیش‌بینی شده بود که دوره آموزشی برای 150 نفر برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بیمه آبزی‌پروری دوره آموزشی با حضور 130 نفر از تولیدکنندگان برگزار شد، افزود: در سال‌جاری همایش فناوری‌های نوین در آبزی‌پروری با همکاری دانشگاه ملایر برگزار شد.

دولو با اشاره به اینکه در سال‌جاری یک دوره جشنواره صید ماهی در جزیره شادی برگزار شد، افزود: این صید تفریحی به صورت نمادین انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری یکی از پروژه‌ها و گونه‌های جدیدی که به حوزه شیلات اضافه شده تولید زالوی طبی است، بیان کرد: زالوی طبی در سال‌های اخیر با استقبال خوبی مواجه شده و نخستین واحد پرورش زالوی طبی با ظرفیت 200 هزار قطعه در استان همدان راه اندازی شد.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه تکثیر و پرورش زالوی طبی متقاضیان زیادی دارد، ادامه داد: پرورش زالوی طبی در فهرست مشاغل خانگی نیست و فقط به صورت صنعتی تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون سه پروانه تولید و تکثیر زالوی طبی در استان صادر شده است، افزود: یک واحد راه‌اندازی شده و دو واحد دیگر در حال پیگیری هستند.

دولو با اشاره به اینکه سرمایه گذر شرکت هیرودین تولیدکننده زالوی طبی با یک میلیارد تومان آورده شخصی راه‌اندازی شده و برای 10 نفر اشتغال مستقیم دارد، افزود: یک کارگاه آموزش تکثیر و پرورش زالوی طبی با حضور250 نفر از علاقمندان از سراسر کشور در استان همدان برگزار شد.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات انجام شده در راستای افزایش مصرف سرانه ماهی، برگزاری کلاس‌های آموزشی با همکاری دفتر امور بانوان استانداری و جشنواره عرضه و طبخ آبزیان را برای مشاوران و بانوان دستگاه‌های اجرایی بوده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی همدان افزود: در سال‌جاری پیش‌بینی شده 5 هزار و 400 تن انواع ماهی خوراکی و 4 میلیون قطعه ماهی زینتی تولید شود.

وی در ادامه به موضوع مکانیزاسیون اشاره کرد و با بیان اینکه مکانیزاسیون در حوزه افزایش بهره‌وری و افزایش تولید یکی از پروژه‌های اصلی و عمده جهاد کشاورزی است، اظهار کرد: در حوزه مکانیزاسیون یکی از موانع سود بالای تسهیلات بانکی است چراکه سود بالای تسهیلات بازدارنده است.

دولو با بیان اینکه 15 فقره پرونده برای دریافت تسهیلات مکانیزاسیون در حوزه شیلات به بانک‌ها معرفی شدند که در حال پیگیری و جذب هستند، ادامه داد: در صورت به نتیجه رسیدن این 15 پرونده500 یا 600 میلیون تومان تسهیلات مکانیزاسیون در حوزه شیلات جذب خواهد شد.

وی با بیان اینکه60 درصد مزارع پرورش ماهی در استان همدان به تجهیزات مکانیزاسیون مجهز شدند، یادآور شد: میانگین تولید ماهی در استان همدان 25 کیلوگرم در متر مربع است.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در حوزه آبزی پروری یکی از اهداف اصلی استفاده بهینه از آب است، تصریح کرد: در حوزه آبزی پروری به جای یک محصول می‌توان دو یا سه محصول تولید کرد.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری 18 پرونده برای دریافت تسهیلات بانکی افزون بر 3.5 میلیارد معرفی شد که تعدادی جذب شده است، تاکید کرد: اگر یکسری سخت‌گیری بانک‌ها و کار‌های تکراری نبود، بسیار بیشتر و سریع‌تر می‌شد تسهیلات را جذب کرد.

دولو با بیان اینکه از بانک‌های جدید انتظار همکاری بیشتری داریم، ادامه داد: باید بتوانیم برای خیل عظیم جوانان جویای کار شغل ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه اگر دست به دست هم دهیم فرصت‌های زیادی برای اشتغال است، افزود: جوانان با استعداد و با هوشی داریم که باید برای اشتغال آنها شرایط را آماده کنیم

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید