تولید 250 میلیون بچه میگو برای نخستین بار در کنارک و چابهار آغاز شد

سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۷۰ بازدید
تولید 250 میلیون بچه میگو برای نخستین بار در کنارک و چابهار آغاز شد

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: برای نخستین بار تولید 250 میلیون پست لارو (بچه میگو) در مرکز تکثیرمیگوی آبزی پرور شهرستان ساحلی کنارک در جنوب این استان آغاز شده است.

هدایت الله میرمرادزهی ایرنا اظهار داشت: براساس پیش بینی ها هزار و 800 هکتار اراضی در جنوب سیستان و بلوچستان آماده کشت میگو است و پس از آماده شدن بچه میگو به اراضی و استخرهای قابل کشت انتقال پیدا می کنند.
وی افزود: تولید پست لارو(بچه میگو) برای نخستین بار قبل از سال جدید و در نیمه دوم اسفندماه آغاز شده که نوید دهنده فصل خوبی برای کشت و پرورش میگو در چابهار و کنارک است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده پرورش دهندگان میگو تهیه و انتقال بچه میگو از سایر استان های ساحلی کشور بوده است، خاطرنشان کرد: تولید بچه میگو در داخل سیستان و بلوچستان به رونق و افزایش تولید منجر خواهد شد.
وی گفت: تولید بچه میگو در مرکز تکثیر میگو کنارک پس از 20 روز آماده انتقال به سایت پرورش میگو گواتر و رودیک خواهد بود و در استخرهای پرورش میگو 90 تا 120 روز به وزن 15 تا 20 گرم خواهند رسید.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود بیش از سه هزار تن میگو در کنارک و چابهار تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی شود.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: چابهار به بهشت آبزی پروری به ویژه میگو و ماهی شهرت دارد و یکی از بهترین نقاط پرورش میگو در منطقه مرزی و ساحلی گواتر در 120 کیلومتری مرکز این شهرستان و در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان قرار دارد.
میرمرادزهی افزود: منطقه گواتر و رودیک چابهار از قطب های مهم پرورش میگو در سواحل مکران است و این منطقه با ساحلی پاکیزه و بدور از آلودگی های صنعتی و شهری، درجه حرارت آن مناسب برای پرورش میگو است.
وی ادامه داد: چابهار به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم، مرطوب و بخاطر بادهای موسمی مونسون متعادل، درجه حرارت سواحل این شهرستان در هشت ماه از سال مناسب برای پرورش میگو است و این امر سبب شده تا کارشناسان؛ این منطقه را به بهشت آبزی پروری تشبیه کنند.
وی بیان کرد: 20 سایت مستعد پرورش میگو با مساحت حدود 42 هزار هکتار در 320 کیلومتر مرز آبی و 500 کیلومتر سواحل جنوب سیستان و بلوچستان شناسایی شده است.
وی با بیان اینکه در هر هکتار از مزارع پرورش میگو یک شغل به طور مستقیم و برای 2 نفر شغل غیرمستقیم ایجاد می کند، خاطرنشان کرد: در هر هکتار از اراضی پرورش میگو با سیستم هوادهی پنج تا هفت تن و بدون سیستم هوادهی بیش از سه تن میگو برداشت می شود.
به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 3 شهر به نام های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 438 روستا تشکیل شده است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید