لزوم ارائه پیشنهادی سازنده برای کاهش واردات تیلاپیا توسط سازمان شیلات

چهار‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۶ بازدید
لزوم ارائه پیشنهادی سازنده برای کاهش واردات تیلاپیا توسط سازمان شیلات

نماینده مردم اردل در مجلس،گفت: برای حمایت از تولید داخلی مقررشد، سازمان شیلات پیشنهاد سازنده‌ای برای کاهش واردات تیلاپیا به کشور در اسرع وقت ارائه دهد.

علی کاظمی باباحیدری در خصوص جلسه‌ای که برای رفع مشکلات تولید‌کنندگان ماهیان قزل‌آلا با حضور رئیس سازمان شیلات و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی از تولیدکنندگان ماهی قزل آلا در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برگزارشد، خاطر نشان کرد: ما برای حل مشکلات استان‌هایی که در تولید ماهی قزل‌آلا فعالیت‌های مناسبی دارند، جلسه‌ای را با حضور رئیس سازمان شیلات و برخی از تولید‌کنندگان آبزیان دریایی در بهارستان برگزار کردیم و نیت اصلی ما از این نشست حمایت از تولید‌کننده داخلی برای پاسداری از اقتصاد مقاومتی است

نماینده مردم اردل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ورود تیلاپیا به کشور در مقاطعی برای تنظیم بازار انجام شد اما این روند پس از تنظیم بازار نیز ادامه پیداکرد بنابراین با این اوصاف صنعت ماهی در کشور دچار مشکلات عدیده ای شد.

گفتنی است در این جلسه محمد خدابخشی؛ نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی نیز خاطر نشان کرد: امیدوارم با برگزاری این جلسات مشکلات تولید‌کنندگان زحمتکش آبزیان دریایی از جمله قزل آلا برطرف شود تا بتوان از فرصت‌های اشتغال در این صنعت بسیار مولد حمایت کرد.

وی افزود: وزارت کشاورزی نسبت به هدف گذاری در برنامه ششم توسعه برای صادرات غیرنفتی تا جایی که به حیطه وزارت کشاورزی بازمی گردد عملکرد مطلوبی نداشته است.

خدابخشی تصریح کرد: امیدواریم که حمایت از مناطقی که بر اساس آمایش سرزمینی در پرورش آبزیان از مزیت‌های نسبی مناسبی برخوردار هستند در دستور کار قرار بگیرد تا بتوان فرصت‌های اشتغال را نیز در این عرصه تقویت کنیم.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی همچنین در این جلسه پیشنهاد داد: بنده معتقدم هر واردکننده در قبال وارد کردن یک کیلوگرم ماهی تیلاپیا مکلف شود 5 کیلوگرم ماهی قزل‌آلای شکم خالی را صادر نماید تا با این کار از تولید داخلی حمایت شود تا با این شرایط منافع تولید کنندگان ماهی قزل‌آلا در داخل و واردکنندگان تیلاپیا نیز به یکدیگر پیوند بخورد.

همچنین علی ابراهیمی نماینده مردم شازند نیز در این جلسه خاطر نشان کرد: مصوبات شورای رقابت به شکلی است که اگر بخواهیم واردات یک محصولی را محدود کنیم باید قاعدتا توجیه قانع‌کننده‌ای داشته باشیم وگرنه اصل بر ایجاد رقابت در بازار است و این در حالی است که بنده پیشنهاد می‌دهم برای حمایت از تولید داخلی ابزار تعرفه‌ای برای واردات ماهی تیلاپیا به نحو مناسب در نظر گرفته شود تا بتوان تولید‌کننده داخلی را نیز مورد حمایت قرار داد.

غلام محمد زارعی نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شوری اسلامی نیز در این جلسه افزود: بر طبق چارچوب‌های اقتصاد مقاومتی باید از تولید داخلی به نحو مطلوب حمایت شود تا شاهد ایجاد رونق اقتصادی و توسعه اشتغال در کشور باشیم بنابراین در برخی مواقع به علت سیاستهای غلط این مهم کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در این جلسه مقرر شد که به سرعت پیشنهادی توسط سازمان شیلات کشور با هماهنگی اتحادیه مرکزی تولید‌کنندگان آبزی تهیه و ارائه شود تا ترتیبی اتخاذ شود که با کاهش تدریجی واردات ماهی تیلاپیا، نگرانی‌های تولید‌کنندگان ماهی‌های قزل‌آلا را رفع کرد.

زارعی در پایان یادآورشد: برنامه‌های آموزشی برای تقویت تولید داخلی و افزایش کیفیت تولید ماهی‌های قزل‌آلا با هدف در اختیار گرفتن بازارهای اطراف وهمچنین فرهنگسازی برای افزایش استفاده مردم از ‌ پروتیین های دریایی با اقدامات لازم عملیاتی شود تا به اصطلاح ضمن فعال شدن ظرفیت‌های موجود از ظرفیتهای بالقوه فراوانی که در این زمینه وجود دارد نیز بهره برداری لازم صورت بگیرد

منبع : خانه ملت

دیدگاه خود را بیان کنید