پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش پرورش ماهیان خاویاری گلستان

یک‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۲ بازدید
پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش پرورش ماهیان خاویاری گلستان

مدیرکل شیلات گلستان گفت: بانک سینا به عنوان بانک عامل تسهیلات در قالب وام را در اختیار متقاضیان سرمایه گذاری در بخش پرورش ماهیان خاویاری به صورت منفرد قرار می‌دهد

خاویار به عنوان مروارید سیاه دریای خزر به شمار می‌رود و درحقیقت خاویار برند کشور ایران است که در جهان شناخته شده است و برند خاویار کشور در استان گلستان است.

خلیج گرگان و تالاب بین‌المللی گمیشان استان گلستان شرایط طبیعی و اکوسیستمی مطلوبی در این سواحل استان گلستان حاکم است که سبب شد تا سواحل ما شرایط خوبی برای ایجاد زیستگاه و زمستان‌گذرانی ماهیان خاویاری باشد و مهاجرت ماهیان خاویاری به سواحل ما افزایش یابد.

در این زمینه گفت و گویی صمیمی با سیدجواد قدس‌علوی مدیرکل شیلات استان گلستان انجام می‌دهیم که خواندن این مصاحبه خالی از لطف نیست.

*فارس: برای توسعه پرورش ماهیان خاویاری در گلستان چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟

قدس علوی: سال گذشته در قالب پرورش ماهیان خاویاری یک تفاهم نامه‌ای بین سازمان شیلات، استانداری‌ها و بنیاد مستضعفان منعقد شد و قرا شد که در یک برنامه سه ساله 100 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری را در سه استان کشور به بهره‌برداری برسانند.

زنجیره پشتیبانی این صنعت را شرکت‌های وابسته به بنیاد مستضعفان از قبیل تامین بچه ماهی، غذا و سایر نیازمندی‌های مزارع و حمایت‌های مالی را که بانک سینا به عنوان بانک عامل وامی را در اختیار متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش پرورش ماهیان خاویاری به صورت منفرد را تامین می‌کند.

*فارس: برند خاویار و ماهیان خاویار در کدام استان قرار دارد؟

قدس‌علوی: خاویار به عنوان مروارید سیاه دریای خزر است و در حقیقت خاویار برند کشور ما ایران محسوب می‌شود که در جهان شناخته شده است و در کشور ایران برند خاویار در استان گلستان است.

با توجه به شرایط طبیعی و اکوسیستمی که در سواحل استان گلستان حاکم است وجود خلیج گرگان و تالاب بین‌المللی گمیشان استان گلستان باعث شد که سواحل ما شرایط خوبی برای ایجاد زیستگاه و زمستان‌گذرانی ماهیان خاویاری باشد و مهاجرت ماهیان خاویاری به سواحل ما افزایش یابد.

*فارس: در راستای اعطای تسهیلات به متقاضیان پرورش ماهیان خاویاری توضیح بفرمایید؟

قدس‌علوی: طرح پرورش ماهیان خاویاری به عنوان طرح‌های مهم شیلات به شمار می‌رود و یکی از طرح‌های اقتصادمقاومتی محسوب می‌شود و امیدواریم در افق 1404 بتوانیم 8 هزار تن گوشت خاویار و 400 تن خاویار را در استان گلستان تولید کنیم.

در شرایط مجتمع پرورش ماهیان خاویار در شمال گرگان رود، یک اراضی در سطح 400 هکتار شناسایی شد که فاز اول آن در سطح 220 هکتار است که در دست مشاوره است برای مطالعات اجرایی که در فاز اول امیدواریم 8 هزار تن گوشت خاویار و 400 تن خاویار در گلستان تولید شود.

*فارس: طرح پرورش ماهیان خاویاری در گلستان چه موقع به بهره‌برداری می‌رسد؟

قدس‌علوی: امیدواریم که تا پایان سال 1397 طرح پرورش ماهیان خاویاری در گلستان اجرایی شود و در قالب طرحی به صورت مجتمع بتوانیم پرورش ماهیان خاویار را در گلستان داشته باشیم.

*فارس: متقاضیان پرورش ماهیان خاویاری چطور می‌‌توانند از تسهیلات بانکی در این زمینه استفاده کنند؟

قدس‌علوی: سود و کارمزد وام در راستای پرورش ماهیان خاویاری 10 درصد است که پنج درصد سود آن را بنیادعلوی و پنج درصد را معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تامین می‌کند.

80 درصد هزینه‌های این طرح تا سقف 1.2 میلیارد تومان را بانک سینا تامین می‌کند و دوره تنفس این وام به مدت سه سال است و بازپرداخت آن چهار سال است که در مجموع هفت سال طول می‌کشد که بازپرداخت این وام اتفاق بیافتد

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید