ماهي تيلاپيا هيچ ضرري براي انسان ندارد

سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۶ بازدید
ماهي تيلاپيا هيچ ضرري براي انسان ندارد

رئيس موسسه تحقيقات علوم شيلاتي کشور گفت: هنوز مجوزي براي توليد تيلاپيا صادر نشده است در حالي که بخش بزرگي از مصرف تيلاپيا در کشور وارداتي است

محمد پورکاظمي درباره فوايد توسعه آبزي پروري در رابطه با ماهي تيلاپيا افزود: با توليد اين ماهي دستيابي به امنيت غذايي با بيشترين نرخ رشد انجام مي شود که عامل مهمي در بهبود زندگي مناطق روستايي و عاملي براي کاهش فقر و ايجاد اشتغال در کشور است.

وي گفت: در زمينه توليد ماهي تيلاپيا مي توان از نهاده ها و فناوري هاي کم هزينه استفاده کرد و نياز محدود به سرمايه گذاري در اين بخش وجود دارد و از طرفي نرخ ريسک توليد اين محصول پايين تر از ساير توليدات پروتئيني خواهد بود.

پورکاظمي در خصوص اينکه چرا بايد تيلاپيا توليد کنيم افزود: رشد سريع و اقتصادي، سازگاري با محيط زيست، امکان توليد ساده و کم هزينه، تغذيه ارزان، هزينه توليد پايين و سودآوري بالاي از جمله شاخصه هاي توليد اين محصول در داخل کشور است.

رئيس موسسه تحقيقات علوم شيلاتي کشور در رابطه با توليد اين ماهي در ساير کشورهاي جهان بخصوص کشورهاي هم مرز با ايران گفت: تاريخچه پرورش اين ماهي بيش از 5 هزار سال بوده و گزينه مناسبي براي پرورش در مناطق گرم سير محسوب مي شود همچنين اين گونه دومين گونه پرورشي جهان پس از کپور ماهي ها به شمار مي رود.

پور کاظمي با اشاره به روند رو به رشد توليد اين محصول در جهان گفت: در حال حاضر 140 کشور جهان از جمله چين، مصر، فيليپين، اندونزي و تايلند توليد را انجام مي دهند و در اين بين چين بزرگترين توليد کننده و آمريکا بزرگترين وارد کننده و مصرف کننده ماهي تيلاپيا محسوب مي شود.

رئيس موسسه تحقيقات علوم شيلاتي کشور با اشاره به اينکه امکان توليد اين ماهي به صورت گلخانه اي نيز وجود دارد گفت: اين ماهي در بسياري از نقاط کشور امکان توليد دارد و در صورت نبود شرايط اب و هوايي در داخل گلخانه نيز مي توان آن را توليد کرد و شايعاتي که درباره ضرر اين ماهي براي مصرف کننده وجود دارد کذب محض است.

معاون توسعه آبزي پروري سازمان شيلات ايران در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه چه دلايلي از سوي سازمان حفاظت محيط زيست براي جلوگيري از توليد ماهي تيلاپيا وجود دارد گفت: طي جلسات برگزار شده بين سازمان شيلات و محيط زيست، از سوي سازمان حفاظت محيط زيست دلايل بسياري مطرح شد که ما با دلايل علمي آنها را پاسخ گفتيم به همين دليل قرار شد که به صورت محدود در بافق يزد توليد انجام شود، اما هنوز با توليد انبوه اين محصول به دلايل موافقت نشده است.

رئيس موسسه تحقيقات علوم شيلاتي کشور در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه با رسيدن به توليد انبوه چطور مي توان نظارت را به طور گسترده بر روي اين گونه ماهي داشت، گفت: مراکز غيرمجاز به طور زيرزميني کار مي کنند و در صورت گزارش با آن ها برخورد خواهد شد و مراکز معتبر با مجوز شيلات و نظارت آن اقدام به توليد خواهند کرد.

وي گفت: هنوز موافقتي از سوي سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص توليد اين ماهي گرفته نشده و به دليل اينکه اين ماهي گونه اي مهاجم است از اين رو سازمان حفاظت محيط زيست با پرورش انبوه آن در داخل کشور مخالف است و بارها نيز اين مخالفت خود را اعلام کرده است اما بايد تاکيد کنم که تقريبا در تمامي کشورهايي که با ايران مرز مشترک دارند اين ماهي توليد مي شود پس اگر قرار بود اکوسيستم کشور را تهديد کند بايد پيش تر از اين متوجه آن مي شديم.

پورکاظمی تاکيد کرد: اما بر اساس تفاهم نامه اي که سال 94 بين سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان شيلات ايران صورت گرفت مقرر شد پرورش ماهي تيلاپيا به صورت آزمايشي در محدوده مرکز تحقيقات بافق يزد آغاز شود و پس از مشخص شدن نتايج در خصوص پرورش آن در کل کشور تصميم گيري شود.

رئيس موسسه تحقيقات علوم شيلاتي کشور گفت: با اين حال هنوز تصميم جديدي درباره تکثير و پرورش ماهي تيلاپيا در کشور اتخاذ نشده و در مورد ماهي تيلا پيا بحث جديدي در سازمان وجود ندارد و توليد ماهي تيلاپيا به دلايل مختلف با واکنش مسئولين و کارشناسان روبرو شده است و بايد ديد محيط زيست در اين زمينه تجديد نظر مي کند يا خير

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید