سودآوری صنعت پرورش میگو مغفول نماند

چهار‌شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۶ بازدید
سودآوری صنعت پرورش میگو مغفول نماند

معاون تحقیقاتی پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی گفت: سودآوری صنعت پرورش میگو مغفول نماند

ظهر امروز علیرضا ولی‌پور در نشست علمی تخصصی آخرین یافته‌‌های علمی و عملی تکثیر و پرورش، ارزیابی و بازسازی ذخایر و بیماری‌های خرچنگ آب شیرین که در محل سالن اجتماعات مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در ارومیه برگزار شد اظهار کرد: شاه میگو آب‌های شیرین ارزش غذایی قابل توجه و عادات غذایی ویژه و رژیم غذایی ارزان دارد؛ همین عواملی که ذکر شد سبب شده است که این آبزی مورد توجه قرار گیرد و لازم به ذکر است که کمتر از هزار گونه شاه میگو در جهان وجود دارد و 12 گونه آن ارزش اقتصادی دارد.

معاون تحقیقاتی پژوهشکده آبزی پروری آب‌های داخلی افزود: شاه میگو چنگال باریک در ایران موجود است که مهم‌ترین امتیازات این شاه میگو سازگاری زیاد نسبت به محیط خود، هم آوری بالا، رشد سریع و مقاومت زیاد در برابر بیماری‌ها، ارزش بازاری و دلاری بالا آن است.

وی گفت: این نوع شاه میگو در دریای خزر، دریای سیاه و 27 کشور اروپایی وجود دارد و به 12 کشور نیز معرفی شده است و در ایران تالاب انزلی و دریاچه سد ارس از جمله مناطق زیست این گونه از میگو است.

ولی‌پور تصریح کرد: طول دوره تکثیر آن نیز 5 تا 6 ماه از آذر تا اردیبهشت ماه به طول می‌انجامد و موجود بسیار مقاومی است ولی در برابر آلودگی مقاوم نیست که در تالاب انزلی با این مشکل مواجه هستیم و ایران با تولید 200 تن، برداشت شاه میگو دارد و در تالاب انزلی می‌توانستیم 20 تن برداشت کنیم که ذخایر آن تالاب از دست رفته است.

وی اظهار کرد: در بسیاری از کشورها شاه میگو یک صنعت است مانند کشور استرالیا که سه گونه میگو تولید می‌کند.

معاون تحقیقاتی پژوهشکده آبزی پروری آب‌های داخلی گفت: در اروپا به جهت محدودیت‌های دمایی حداکثر یک هزار تن در هکتار است و در آمریکا در شالیزار تا 2 هراز و 800 تن تولید می‌کنند و در استرالیا تا 3 هزار تن تولید دارند؛ تکثیر شاه میگو به صورت صفحه‌های مشبک غوطه ور انجام می‌شود که در زمینه پرورش شاه میگو مطالعاتی مختلف از سال 80 شروع شده است.

ولی‌پور تصریح کرد: در زمینه جیره غذایی اختصاصی شاه میگو نیز مطالعاتی شده است و دسترسی به این جیره هم‌اکنون وجود دارد.

وی افزود: پرورش شاه میگو در کشورهای مختلف از استخرهای متراکم و مخازن پلاستیکی و قفس‌های توری در دریاچه‌ها و چندین روش دیگر انجام می‌شود.

معاون تحقیقاتی پژوهشکده آبزی پروری آب‌های داخلی در ارتباط با بزرگترین شاه میگو صید شده در ایران، بیان کرد: وزن این شاه میگو 345 گرم بوده که بزرگترین شاه میگو صید شده در ایران به حساب می‌آید و در دریاچه شورابیل صید شده است

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید