کاهش تولید ماهیان زینتی؛ نتیجه ناهماهنگی برخی دستگاه‌ها است /گ

یک‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۴۸ بازدید
کاهش تولید ماهیان زینتی؛ نتیجه ناهماهنگی برخی دستگاه‌ها است

رئیس سازمان شیلات کشوربا مثبت معرفی کردن تراز تجاری شیلات کشور، گفت: در سال گذشته شاهد صادرات ۴۱۲ میلیون دلاری در بخش شیلات کشور بودیم

دومین همایش ملی ماهیان زینتی کشور صبح امروز با حضور استاندار مرکزی، جمعی از مسئول سازمان شیلات کشور و همچنین تولیدکنندگان و فعالان پرورش و تکثیر آبزیان کشور در شهرستان محلات کار خود را آغاز کرد.


رئیس سازمان شیلات کشور:

تراز مثبت تجاری شیلات در سطح کشور/افزایش ۴۰ درصدی صادرات و کاهش ۲۵ درصدی واردات محصولات کشاورزی

حسن صالحی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور گفت: در سال‌های منتهی به سال ۹۵ شاهد افزایش مستمر صادرات بودیم و در همین راستا در ۱۰ ماهه اول امسال شاهد افزایش ۴۰ درصدی صادرات و کاهش ۲۵ درصدی واردات در محصولات شیلاتی بودیم.

وی با مثبت معرفی کردن تراز تجاری شیلات کشور اظهار کرد: در سال گذشته شاهد صادرات ۴۱۲ میلیون دلاری بخش شیلات کشور بودیم. طبق برنامه ششم توسعه میزان صادرات شیلات کشور در سال جاری باید به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار برسد و این در حالی است که طبق آمار در ۱۰ ماهه اول امسال شاهد صادرات ۴۷۵ میلیون دلاری در بخش شیلات بودیم.

تولید خاویار در استان مرکزی از فروردین ماه سال آینده

صالحی در ادامه با اشاره به برخی از اقدامات کشور در زمینه صید ماهی دریایی، پرورش میگو، پرورش ماهی در قفس، پرورش ماهی قزل آلا در آب شور و شیرین و پرورش ماهیان خاویاری بیان کرد: تلاش اصلی امروز کشور برای بازسازی و تکمیل ذخایر ماهیان خاویاری کشور است و به همین منظور صادرات متوقف و در حال افزایش ظرفیت پرورش هستیم. همچنین فروردین ماه شاهد تولید خاویار در استان مرکزی خواهیم بود.

رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به تولید ۱ میلیون ۹۵ هزار تنی محصولات شیلاتی در کشور بیان کرد: یکی از اقدامات کشور برای تولید آبزیان، توسعه‌ بازار و تجاری سازی محصولات شیلاتی برای ورود به سبد غذایی مردم است و یکی از راهکارهای آن تشکیل زنجیره آبزی پروری است.

وی با مثبت ارزیابی کردن پایه تکمیل زنجیره آبزی پروری در استان گفت: تهیه و تولید غذا و تجهیزات پرورش آبزیان و فعالیت در این زمینه علاوه بر تامین نیازهای استان، موجب رفع نیاز سایر استان‌ها می شود.

رئیس سازمان شیلات کشور پرورش ماهیان زینتی با رویکرد صادرات و اشتغال را یکی از پتانسیل‌های شهرستان محلات معرفی و خاطر نشان کرد: گسترش و راه اندازی شهرک‌ ماهیان زینتی در تمامی شهرستان‌ها در حالی که شاهد بازگشت ۹۷ درصدی آب در چرخه تولید ماهی زینتی هستیم علاوه بر صرفه جویی در منابع آب نقش بسزایی در ایجاد اشتغال دارد.

استاندار مرکزی:

نام استان مرکزی در لیست ۱۰ استان برتر صادرکننده ماهیان زینتی

سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: پرورش ماهیان زینتی به عنوان یکی از پتانسیل‌های شهرستان محلات به واسطه ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم و افزایش در آمد ارزی کشور، نقشی بسزا در تحقق اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی دارد و علاوه بر آن نیز نگهداری از ماهیان زینتی در خانه می‌تواند در ایجاد آرامش در خانه و خانواده نقش آفرین باشد.

وی ادامه داد: شهرستان محلات در زمینه صادرات ماهیان زینتی در سال گذشته ۱ میلیون ۴۰۰ هزار دلار ارز آوری داشته و امیدواریم این میزان در سال جاری به ۲ میلیون دلار افزایش یابد.

صادرات ۶۰ میلیون دلاری استان مرکزی در بخش کشاورزی

آقازاده همچنین با اشاره به صادرات ۷۰۰ میلیون دلار استان مرکزی در سال گذشته بیان کرد: میزان صادرات سال جاری استان مرکزی در مرز یک میلیارد دلار قرار میگیرد و از حیث صادرات، استان مرکزی جزو ۱۰ استان برتر کشور است.

وی استان مرکزی را یک استان صنعتی با پتانسیل‌های اقتصادی معرفی و اظهار کرد: استان مرکزی با بهره مندی از ۳ هزار صنعت تولیدی از استان‌های صنعتی کشور محسوب می شود که در کنار صنعتی بودن، در کشاورزی نیز دارای جایگاه خوبی است و به همین دلیل در قالب محصولات تولیدی کشاورزی، بیش از مصرف استان در حال تولید است.

استاندار مرکزی با اشاره به صادرات ۶۰ میلیون دلاری بخش کشاورزی استان در سال گذشته گفت: هدف برنامه ریزان استان در جهت افزایش صادرات محصولات کشاورزی برای سال ۹۷ است و در همین زمینه، میزان تولیدات آبزیان استان از ۴ هزار و ۸۰۰ تن سال ۹۶ به ۵ هزار تن در سال آینده برنامه ریزی شده است و این با وجود کمبود آب و پایین رفتن ذخایر آب استان دور از ذهن نیست.

ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی منجر به کاهش ۲۵ درصدی تولید ماهیان زینتی شده است

آقازاده با معرفی شهرستان محلات به عنوان یکی از شهرستان‌های کارآفرین و مطرح در تولیدات معدنی و کشاورزی بیان کرد: با وجود شرایط برابر آب و هوایی در شهرستان‌های محلات و خمین، مردم شهرستان محلات از دیر باز اقداماتی را آغاز کرده‌اند که نتیجه آن امروز، شهرستان محلات را به عنوان دومین تولید کننده گل و گیاه کشور پس از مازندران معرفی کرده است.

استاندار مرکزی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به وجود برخی ناهماهنگی‌ها در استان خاطر نشان کرد: متاسفانه در سال جاری به جای افزایش ظرفیت با ناهماهنگی برخی دستگاه‌ها شاهد کاهش ۲۵ درصدی تولیدات ماهیان زینتی بودیم و برای حل این مشکل با تشکیل یک کمیته مشترک پیگیر علل ناهماهنگی‌ها خواهیم بود و نباید اجازه دهیم این فرصت خوب استان از دست برود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور:

تولید پایدار مستلزم انتقال دانش فنی و علمی به تولیدکنندگان است

محمد پورکاظمی، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور گفت: در سال گذشته ۲۳۲ میلیون قطعه ماهی زینتی از کشور صادر شده است و در تلاش هستیم محصولات تولیدی را به زندگی مردم منتقل کنیم که این امر در بحث کاهش استرس‌های کنونی در کانون خانواده‌ها بسیار موثر است.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های پیش روی موسسه، تلاش برای برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت به منظور انتقال دانش فنی و تقویت سیستم پرورش ماهیان زینتی است.

پورکاظمی با اشاره به وجود برخی خلاءها در کار تحقیقاتی خاطر نشان کرد: تولید پایدار و علمی زمینه موفقیت را فراهم خواهد کرد یکی از روش‌های انتقال دانش فنی و تولید علمی برگزاری همایش‌های علمی و تخصصی در سطوح مختلف است.

سرپرست فرمانداری محلات:

کاهش ۲۵ درصدی تولید ماهیان زینتی نتیجه قوانین دست و پا گیر

محمد کردی، سرپرست فرمانداری شهرستان محلات نیز در این همایش با اشاره به برخی پتانسیل‌های شهرستان محلات گفت: یکی از اقدامات ما به عنوان مسئول باید روان سازی در زمینه تولید باشد و راه اندازی NGO های کشاورزی نیز برای کم کردن تصدی گری دولتی‌ها بود ولی متاسفانه این امر باعث سخت شدن کار تولیدی در بحث کشاورزی و کاهش ۲۵ درصدی تولید ماهیان زینتی در شهرستان شده اس

وی ادامه داد: در حالی شاهد کاهش تولید ماهیان زینتی در شهرستان در سال جاری هستیم که پرورش ماهیان زینتی به عنوان یکی از مشاغل خانگی شناخته می‌شود و به دلیل قوانین دست و پاگیر از رده تولید خانگی خارج شده که حل این مشکل در بدنه وزارت جهاد کشاورزی ممکن است.

کردی با اشاره به پیش بینی بخش عمده‌ای از تسهیلات اشتغالزایی استان برای تولید کنندگان خانگی بیان کرد: در صورت حل مشکل پرورش ماهیان زینتی در منازل، امکان واگذاری تسهیلات کم بهره برای اشتغال پایدار خانگی و اشتغال فراهم خواهد شد.

شهرستان محلات رتبه اول تولید ماهیان زینتی در کشور را دارد

سرپرست فرمانداری محلات خاطر نشان کرد: شهرستان محلات با تولید ۱۱ هزار قطعه‌ای ماهیان زینتی و همچنین تکثیر ۶۰ گونه در رتبه اول کشور قرار دارد و کمک به افزایش تولید زمینه مقابله هرچه بیشتر با تحریم‌ها را فراهم خواهد کرد.

در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه این همایش، نمایشگاه دستاوردهای تولید و پرورش ماهیان زینتی و آبزیان کشور افتتاح شد.

منبع : دانا

دیدگاه خود را بیان کنید