افزایش توانایی صادرات کنسرو تون ماهی با استفاده از آموزش صحیح صید

سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۷۶ بازدید
افزایش توانایی صادرات کنسرو تون ماهی با استفاده از آموزش صحیح صید

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات ایران تاکید کرد:با استفاده از آموزش صحیح صید ماهیان، می توانیم توانایی صادرات کنسرو تون ماهی را افزایش دهیم

شاپور کاکولکی معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات ایران در بازدید از بنادر مختلف چابهار، هدف از این سفر را بررسی مشکلات صیادان از نزدیک دانست و گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته برای هرمنطقه و متناسب با وضعیت و موقعیت مکانی آن و با توجه به بازدیدهای مستمر و ملاقات چهره به چهره اقدام خواهیم کرد.


کاکولکی گفت: خوشبختانه میزان صید در کشور بهتر شده، به صورتی که ۱۵ تا ۲۰ هزارتن در بحث تون ماهی و در شمال کشور نیز میزان صید ماهی سفید ۵۰ درصد افزایش یافته است .

وی افزود: تولید میگو از ۹ هزارتن به ۱۲ هزار تن و کفزیان نیز از ۲۲۳ هزار تن به ۲۳۵ هزار تن رسیده که نشان از عنایت الهی است که خداوند به صیادان این سرزمین داشته است .

معاون صیدو بنادر ماهیگیری شیلات ایران گفت: از مصوبات سفر محترم رییس جمهور به چابهار اختصاص 80 میلیارد در سال 97 و 98 برای توسعه بنادر بریس و رمین بوده که با پیگیری وزارت جهاد کشاورزی به زودی ابلاغ می شود.

کاکولکی در ادامه با اشاره به قرارداد انجام کار لایروبی این دو بندر، گفت: ابلاغ لایروبی قرارداد بنادر یاد شده به پیمانکار صادر شده و به زودی انجام می شود.

وی در ادامه با اشاره به این که یکی از بنادری که با مشکلات زیادی مواجه هست و باید هرچه سریعتر به آن رسیدگی کرد بندر پزم است، گفت: این بندر با داشتن 250 فروند شناور لنج و قایق یکی از مهم ترین بنادر این منطقه است که تا پایان سال 97 بودجه ملی برای تامین اعتبار پیمانکار داده می شود تا بتوانیم این بندر را به نحو احسن و با مدیریت خود صیادان ساماندهی کنیم.

کاکولکی در ادامه تصریح کرد: اتفاقات خوب ساختاری در شیلات افتاده که بنادر بریس و کنارک به عنوان بندر مرکزی در چارت تشکیلاتی مصوب شدند و گواتر نیز در چارت تشکیلاتی اداره شهرستان شناخته می شود .

معاون صیدو بنادرماهیگیری شیلات ایران در ادامه با گفت: همه ما در سازمان شیلات خود را سرباز صیاد می دانیم و تمام وقت در خدمت رسانی به این افراد خواهیم بود تا جامعه صیادی به جایگاه اصلی خود که مد نظر ریاست سازمان شیلات ایران است دست یابد.

کاکولکی گفت: بعد از آموزش صیدقلاب باید به سمتی حرکت کنیم تا با کیفیت و قیمت مناسب تری ماهی را به دست مصرف کننده و مردم برسانیم و امکان صادرات آن نیز فراهم گردد.

وی در ادامه افزود: ماهی که با روش صید قلاب صید می شود هنوز ارزش و جایگاه تجاری خود را پیدا نکرده که با اقداماتی که توسط سازمان شیلات و اتحادیه صید و صیادی استان چابهار صورت گرفته تا چند ماه آینده به سمتی خواهیم رفت که ارزش واقعی خود را به دست بیاورد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری درادامه تصریح کرد: با استفاده از آموزش صحیح صید ماهیان و حمل سرد این ماهی، می توانیم توانایی صادرات را افزایش دهیم.

کاکولکی در ادامه تصریح کرد: آموزش از ارکان توسعه در جامعه است، که امیدواریم با توجه به تمهیداتی که اندیشه شده در آینده بتوانیم در جهت ارتقاء و آموزش گام های مهمتری برداریم.

وی گفت: ما درآینده نسبت به انتقال دانش از صیادان با تجربه داخلی و کشورهای خارجی صاحب روش های مختلف صیادی به صیادان خود براساس برنامه‌ریزی های انجام شده موفق تر عمل خواهیم کرد.

رتبه دوم استان سیستان و بلوچستان در صید و صیادی کشور

هدایت‌الله میرمرادزهی مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: چابهار دارای ظرفیت های بسیار بالایی می باشد که یکی از مهمترین آنها حوزه شیلات است که می تواند زمینه توسعه پایدار منطقه و کشور را فراهم آورد .

مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: خوشبختانه همه بنادر استان فعال هستند، اعتبارات لایه روبی گرفته شده و علاوه بر آن نیز 42 هزار مزرعه میگو داریم که این میزان سال گذشته 700 هکتار و امسال نیز 1500 هکتار فعال است.

میرمرادزهی افزود: در سال گذشته هزار و 25 تن میگو به کشور های اروپایی، امارات، روسیه و چین صادر شده و امسال نیز برنامه ما زیر کشت قراردادن هزار و 500 هکتار در پایان سال است تا صادرات میگو به بیش از 4 هزار و 500 تن برسد.

وی درادامه گفت: در هر هکتار مزرعه میگو 16 نفر اشتغال دارد که بیش از 4 هزار نفر اشتغالزایی ایجاد می شود و علاوه بر آن در بخش فرآوری ،کارخانه غذا و بسته بندی کلنگ زنی شده که بعد از تولید در بحث فرآوری اقدام خواهیم کرد.

وی درادامه گفت: سهم جمهوری اسلامی ایران از میزان صید تون ماهیان و شبه تون ماهیان اقیانوس هند سالانه حدود 250 هزار تن است که در سال 1395 حدود 130هزار تن انواع تون ماهیان از آبهای فراساحلی صید شد.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیتهای شیلاتی استان، گفت: این استان تأمین کننده بیش از 60 درصد تون ماهیان کشور می باشد و با توجه به اینکه ماهی صید شده توسط قلاب از کیفیت خوبی برخوردار است می تواند ارزش افزوده خوبی برایشان داشته باشد.

وی در ادامه افزود: باتوجه به اینکه در گذشته صید قلاب تنها به صورت تجربی بوده، برگزاری این دوره که براساس علم روز دنیا است، مورد استقبال صیادان قرارگرفته که خروجی آن بالا رفت کیفیت صید ماهی با قلاب بود.

وی افزود: روشهاي صيد قلاب (لانگ لاين) از روشهاي صيد انتخابي محسوب مي شود كه مورد توصيه سازمانهاي بين المللي ازجمله سازمان خوارو بار كشاورزي جهاني (فائو) و كميسيون تون ماهيان اقيانوس هند بوده است.

وی در ادامه اضافه کرد: استفاده از این روش علاوه بر انجام صید انتخابی و کاهش صید ضمنی، منجر به حفظ كيفيت و ارتقاء ارزش افزوده محصولات صيد شده مي گردد و باعث بهبود منافع بهره برداران و افزايش توجيه اقتصادي فعاليت خواهد شد.

مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان گفت: مهمترین برنامه ما در آینده، ترویج صیدماهی با قلاب است که برای صیادان و مصرف کنندگان از ارزش بالایی برخوردار است .

میرمرادزهی در ادامه گفت: شیلات استان سیستان و بلوچستان از نظر تامین اعتبارات عمراني در سطح استان رتبه اول و از نظر صید و صیادی رتبه دوم کشور را دارد.

براساس این گزارش، در این بازدید معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات ایران از نزدیک به بررسی مسائل ومشکلات صیادان منطقه چابهار پرداخت تا در خصوص اقدامات آینده شیلات برای منطقه چابهار و سیستان بلوچستان برنامه ریزی نماید

منبع : دانا

دیدگاه خود را بیان کنید