کشف یک انگل جدید با روند تکاملی معکوس

جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹  ۰ نظر   ۱۲۸ بازدید

کشف یک انگل جدید با روند تکاملی معکوس

دانشمندان یک انگل کمتر از 10 سلولی را که به ماهیچه های ماهی قزل آلا می چسبد را کشف کردند که روند تکاملی آن معکوس می باشد.

ساینس دیلی نوشت؛ انگل کوچک و کمتر از 10 سلولی Henneguya salminicola که در ماهیچه های ماهی قزل آلا زندگی می کند از تنفس و مصرف اکسیژن برای تولید انرژی خودداری می کند

پروفسور هوچون توضیح می دهد: "تصور می شد تنفس هوازی در حیوانات بسیار فراگیر است ، اما اکنون ما تأیید کردیم که این گونه نیست. کشف ما نشان می دهد که تکامل می تواند در جهات عجیب و غریب پیش برود. تنفس هوازی منبع اصلی انرژی است اما با این وجود حیواناتی را پیدا کردیم که این مسیر بحرانی را کنار می زنند."

برخی ارگانیسم های دیگر مانند قارچ ها، آمیب ها یا مژه داران در محیط های آبی و بی هوازی توانایی تنفس را با گذشت زمان از دست داده اند. مطالعه جدید نشان می دهد که همین اتفاق می تواند برای یک حیوان دیگر نیز رخ دهد - احتمالاً به این دلیل اتفاق می افتد که انگل در یک محیط بی هوازی زندگی می کند.

ماهیت بی هوازی انگل یک کشف تصادفی بود. پروفسور هوچون در حین مونتاژ ژنوم Henneguya متوجه شد که این ژنوم شامل میتوکندری نیست. میتوکندری نیروگاه سلول است که در آن اکسیژن برای ایجاد انرژی در آن اسیر می شود بنابراین عدم وجود آن نشانگر این است که حیوان در حال تنفس اکسیژن نیست.

پروفسور هوچون می گوید: "هنوز برای ما مشخص نیست که چگونه انگل انرژی را تولید می کند. ممکن است از سلول های اطراف خون ماهی استفاده بکند یا ممکن است نوع دیگری از تنفس مانند تنفس عاری از اکسیژن داشته باشد."

پروفسور هوچون این طور نتیجه گیری می کند: "به طور کلی تصور می شود که در طی تکامل، ارگانیسم ها پیچیده تر می شوند و موجودات ساده تک سلولی یا چند سلولی اجداد ارگانیسم های پیچیده هستند. اما در اینجا، حیوانی را می بینیم که روند تکاملی آن برعکس است. زندگی در یک محیط عاری از اکسیژن باعث شده که ژنهای غیر ضروری را برای تنفس هوازی از بین ببرد و به یک ارگانیسم ساده تر تبدیل شود."

نتایج این تحقیق در تاریخ 25 فوریه در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم، توسط محققان TAU به سرپرستی پروفسور دوروته هوچون از دانشکده جانورشناسی TAU منتشر شد.

ترجمه؛ معصومه ریشهری

ویرایش؛ محمد جواد رحمانی

منبع : ایربان

دیدگاه خود را بیان کنید