افزایش 52 درصدی صادرات گوشت ماهیان خاویاری/ معطل ماندن 10 سرمایه‌گذار بخش شیلاتی برای تامین زمین

حسن اسحاقی بعدازظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به سال جهش تولید و اقتصادی مقاومتی اظهار کرد: گسترش پرورش ماهی در قفس از جمله اقدامات ما

حسن اسحاقی بعدازظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به سال جهش تولید و اقتصادی مقاومتی اظهار کرد: گسترش پرورش ماهی در قفس از جمله اقدامات ما

یک‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹  ۰ نظر   ۲۰۶ بازدید

افزایش 52 درصدی صادرات گوشت ماهیان خاویاری/ معطل ماندن 10 سرمایه‌گذار بخش شیلاتی برای تامین زمین

مدیرکل شیلات مازندران به صادرات گوشت خاویاری مازندران اشاره کرد و گفت: ۵۲ درصد افزایش صادرات گوشت ماهیان خاویاری نسبت به سال گذشته با ارزش ریالی ۱۳۸ درصدی به کشورهای اسپانیا، قطر، هنگ‌کنگ، روسیه و انگلیس داشتیم و در زمینه صادرات غیرنفتی حرف‌هایی برای گفتن داریم.

افزایش 52 درصدی  صادرات گوشت ماهیان خاویاری/ معطل ماندن 10 سرمایه‌گذار بخش شیلاتی برای تامین زمین

حسن اسحاقی بعدازظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به سال جهش تولید و اقتصادی مقاومتی اظهار کرد: گسترش پرورش ماهی در قفس از جمله اقدامات ما بر مبنی سال اقتصاد مقاومتی است که مورد تاکید دفتر مقام معظم رهبری است.

وی گفت: در سال گذشته ۵۰۰ تن پرورش ماهی در قفس داشتیم که براساس برنامه جهش تولید و افزایش ۱۲ قفس جدید پرورش ماهی، امسال ۷۰۰ تن پرورش ماهی در قفس خواهیم داشت.

مدیرکل شیلات مازندران درباره سهم ایران در بین کشورهای مشترک منافع حوزه خزر در صید ماهی اظهار کرد: براساس تحقیقات کشورهای مشترک منافع خزر در حال بهره‌برداری است که صید در نقاط مشترک با ایران هستند که مقرر شد مرکز اکولوژی دریای خزر تحقیقاتی را انجام دهند و در صورت وجود هر گونه ماهی استراتژیک خزری در حوزه مشترک بتوانیم در اختیار بهره‌بردارانی که جهت صید و سرمایه‌گذاری متقاضی هستند، قرار دهیم.

وی درباره پرورش ماهیان خاویاری در اراضی ساحلی گفت: تا به امروز ۶ مکاتبه با اداره کل منابع طبیعی و سایر نهادهای مرتبط داشتیم که زمین‌های ساحلی بدون مانع در پرورش ماهی را به ما معرفی کنند اما با وجود ۱۰ سرمایه‌گذار خصوصی متقاضی، زمینی به ما معرفی نشده است.

اسحاقی درباره تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی اظهار کرد: مازندران دو مرکز بازسازی شهید رجایی ساری با تکثیر گونه‌های استخوانی سفید،‌‌کپور و ماهیان خاویاری با تکثیر ۸۰ میلیون بچه ماهی در ۱۳ رودخانه و مجتمع باهنر کلاردشت با تکثیر گونه استراتژیک ماهی آزاد را دارد که مجتمع باهنر به دلیل وجود بیماری چند سال در قرنطینه بوده است که امسال ۲۰ درصد از آن را فعال کردیم و به دنبال رونق اساسی در این مرکز هستیم.

مدیرکل شیلات مازندران درباره آلودگی رودخانه گفت: آلودگی رودخانه‌ها دغدغه اصلی اداره کل شیلات مازندران است و محیط زیست باید پاسخ بدهد،گونه‌های دریا برای تکثیر و تولید مثل باید به رودخانه بیایند که آلاینده‌های کشاورزی،صنعتی و خانگی موجب عدم امنیت ماهیان مولد شده است.

وی به مشکلات یگان حفاظت آبزیان مازندران اشاره کرد و افزود: نزدیک به ۲۰۰ بازنشسته در یگان حفاظت منابع آبزیان داشتیم و نتوانستم نیروهای جایگزین به خدمت بگیریم که در گذشته هر شیفت حفاظت ۱۱ عضو داشت اکنون به دو نفر رسیده است که با صیادان غیرمجاز نمی‌توان مقابله کرد.

اسحاقی ادامه داد: با توجه به وضعیت اقتصادی دستگاه‌های اجرایی، تامین‌کردن هزینه‌های سوخت، لباس و تدارکات لوازم نقلیه گشت حفاظتی برای ما چالش شده است که با این وجود روزانه با کمک دریابانی، محیط‌زیست و سپاه گشت داریم اما به صورت گذشته نمی‌توانیم مقابله کنیم چرا که با توجه به شرایط معیشتی جامعه تعداد صیادان غیرمجاز چندین برابر شده است.

مدیرکل شیلات مازندران با تاکید بر اهمیت تکثیر ماهیان در استخر و آببندان‌ها گفت: با کمک استخر ۲۰۰ میلیون تکثیر ماهیان سفید داشتیم و ۵۵۴ آببندان فعال شیلاتی داریم که ۲۰۰ آببندان جدید نیز جهت فرایند شیلاتی شناسایی کردیم و با فعال شدن آنها در عرصه شیلات کشور از رتبه دوم به رتبه اول خواهیم رسید.

وی با اشاره به تولیدات بیشتر از برنامه در شیلات استان اظهار کرد: در تولید ماهیان سردآبی سرعت بسیار خوبی در تولید و صادرات داریم که رتبه چهار تولیدات کشور را کسب کردیم.

مدیرکل شیلات مازندران افزود: در برنامه تولید ما، گوشت ماهیان خاویاری ۴۷۷ تن گوشت قرار داشت که تا به امروز ۴۸۳ تن گوشت تولید کردیم و در تولید ماهیان گرم‌آبی ۵۸ هزار تن گوشت در برنامه قرار داشت که ۶۳ هزار تن گوشت گرم‌ آبی تولید شده است.

اسحاقی به صادرات گوشت خاویاری مازندران اشاره کرد و گفت: ۵۲ درصد افزایش صادرات گوشت خاویاری نسبت به سال گذشته با ارزش ریالی ۱۳۸ درصدی به کشورهای اسپانیا، قطر، هنگ‌کنگ، روسیه و انگلیس داشتیم و در زمینه صادرات غیرنفتی حرف‌هایی برای گفتن داریم.

مدیرکل شیلات مازندران با انتقاد بر نهادهایی که صیادان را از زمره مشاغل سخت خارج کردن افزود:
سخت‌تر از شغل صیادی نداریم، اما صیادی در زمره مشاغل سخت قرار ندارد که تامین اجتماعی باید پاسخگو باشد و در سال‌های ۹۰ و ۹۱ صیادی در زمره مشاعل سخت بود که برخی صیادان هم بازنشسته شدند.

انتهای پیام/۳۱۴۱/ج/ر

دیدگاه خود را بیان کنید