قرار گرفتن آيين نامه صيد با قلاب به زودي در درگاه ملي مجوزها

ماهيگيري با قلاب به عنوان يك تفريح براي سلامت روح و جسم انسان شناخته شده كه علاقمندان بسياري را در سراسر جهان به سمت خود جلب كرده است.

ماهيگيري با قلاب به عنوان يك تفريح براي سلامت روح و جسم انسان شناخته شده كه علاقمندان بسياري را در سراسر جهان به سمت خود جلب كرده است.

سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۲۵ بازدید
قرار گرفتن آيين نامه صيد با قلاب به زودي در درگاه ملي مجوزها

ماهيگيري با قلاب به عنوان يك تفريح براي سلامت روح و جسم انسان شناخته شده كه علاقمندان بسياري را در سراسر جهان به سمت خود جلب كرده است.

جالب است بدانيم ماهيگيران حرفه اي دوره هاي خاصي را گذرانده اند تا توانسته اند صيد تفريحي و هدفمندي داشته باشند.

در گفتگو با فرشاد محمدي نخستين مدرس ماهيگيري، معرفي شده توسط سازمان شيلات ايران،نكات ماهيگيري حرفه اي، وضعيت اين حرفه در ايران و مقايسه آن با ساير كشورها، سامان دهي ماهيگيري تفريحي با قلاب، مشكلات، موانع و ... آورده شده است كه مي خوانيم.

چه عاملي باعث جذب شما به حرفه ماهيگيري شد؟

در سال 1369 براي نخستين بار در آب هاي گيلان قلاب ماهيگيري را به آب انداختم و از همان لحظه به فكر تكنيك هاي مناسب، براي صيدي موفق بودم.

يكي از موثرترين عوامل براي موفقيت در ماهيگيري، انتخاب طعمه مناسب است، با بررسي تجربه هاي كشورهاي موفقي چون آلمان و انگلستان، براي نخستين بار در كشور، توليد طعمه ماهيگيري را به صورت رسمي، ثبت و جزو 5 برند مطرح دنيا شدم. بگونه اي كه طعمه هاي توليد شده به تاييد 22 ماهيگير جهاني نيز رسيد.

آيا طعمه هاي توليد شده در ايران با انواع توليد شده در ساير كشورها متفاوت است؟

بله . به دليل قليايي بودن بيشتر آب هاي كشورمان، امكان صادرات طعمه هاي توليد شده به كشورهاي آسيايي و برخي كشورهاي اروپايي كه شرايطي مشابه كشورمان دارند، وجود دارد. زيرا اسيديته آب در تجزيه شدن طعمه ها براي صيدي موفق و هدفمند، بسيار اثرگذار است.

براي قانونمند شدن ماهيگيري با قلاب چه ضرورت هايي وجود دارد؟

از آنجاييكه هر آنچه به آب مربوط مي شود بايد به تاييد مراجعي چون سازمان شيلات ايران برسد، از رياست اين سازمان درخواست دارم تا براي قانوني شدن ماهيگيري با قلاب در كشور مساعدت هاي لازم را داشته باشند.

تعاوني ماهيگيري با قلاب ايرانيان در دو سال گذشته به ثبت رسيده است و آيين نامه هاي صيد تفريحي با قلاب در حال تنظيم است و در راستاي سازمان دهي ماهيگيران واقعي برنامه هايي توسط اين تعاوني در حال انجام است.

تعاوني ماهيگيري با قلاب ايرانيان چه برنامه هايي را در دستور كار دارد؟

در حال حاضر دوره هاي آموزشي ماهيگيري با قلاب توسط اين تعاوني در طي چندين دوره آموزشي و كارگاه هاي آموزشي برگزار شده است به گونه اي كه 11 نماينده در استان ها به ترويج آموزش ماهيگيري حرفه اي مي پردازند تا با كنار هم قرار دادن علم و تجربه، صيد موفقي را به علاقمندان بياموزند. زيرا آگاه نبودن از اصول حرفه اي باعث جنگ رواني بين ماهيگيران مي شود در حالي كه با روش ساده اي چون انتخاب طعمه ،نخ،قلاب،لوازم مناسب ، درست پرتاب كردن درفاصله مناسب و ... هيجان صيد بالا رفته و در عين حال آرامش آنها حفظ خواهد شد.

كساني كه علاقمند به كار ماهيگيري به صورت حرفه اي هستند بايد چه اقداماتي را انجام دهند؟

علاقمنداني كه اصول اوليه ماهيگيري را بلد هستند، مي توانند با شركت در دوره هاي آموزشي تعاوني، ماهيگيري را به صورت حرفه اي آموزش ببينند.

آيا ماهيگيري با قلاب مي تواند به عنوان شغلي داراي درآمد، محسوب شود؟

افرادي كه تمايل به استفاده از اين حرفه به عنوان شغل دارند، مي توانند در درگاه ملي مجوزها ثبت نام كرده و اجازه نامه هاي مربوطه را دريافت كنند. زيرا آيين نامه صيد با قلاب به زودي در اين درگاه قرار خواهد گرفت اما مشكل آنجاست كه مجوز صيد بايد به افراد داده شود يا شناورها؟

در حال حاضر شناورها داراي مجوز صيد هستند اما اين كه چگونه افراد فاقد شناور مي توانند از اين حرفه بهره ببرند نياز به نظر مستقيم سازمان شيلات دارد.

چه پيشنهادي براي مجوز صيد با قلاب داريد؟

پيشنهاد مي شود كه به تعاوني، مجوز خارج از شناور داده شود و با توجه به صلاحيت هاي اعضاء، معرفي نامه هاي مقطعي (روزانه) كه مكان، تاريخ و زمان صيد را شامل شود، اختصاص داده شود كه اين معرفي نامه ها بايد به تاييد سازمان شيلات ايران و سازمان حفاظت محيط زيست برسد.

از آنجاييكه امكان صيد در تمامي مناطق از جمله حفاظت شده وجود ندارد لازم است با همكاري ارگان هاي ذيربط مناطقي از آب بندان ها در اختيار قرار داده شود و با كمك ساير ارگان ها همچون هلال احمر، وزارت بهداشت، اين مناطق تجهيز شده و نياز به انجام اقدامات رفاهي دارد.

براي قانونمند شدن صيد با قلاب چه اقداماتي ضرورت دارد؟

علاوه بر آن كه معرفي نامه هاي مربوطه بايد توسط تعاوني و سازمان هاي ذيربط صادر شود براي آبزي دارد كردن برخي مناطق لازم است اقداماتي انجام شود و همچنين نظارت كامل بر طعمه هاي توليد شده وجود داشته باشد زيرا برخي توليدكنندگان سودجو ممكن است براي درآمد بيشتر اقدام به توليد طعمه هايي كنند كه به محيط زيست آسيب وارد كنند.

شركت در دوره هاي آموزشي تعاوني ضمن آنكه مي تواند منجر به صيدي موفق شود، اين آموزش ها مي تواند در سطح بين المللي نيز پيش رود.

ماهيگيران حرفه اي با ثبت ركورد، مي توان به اين حرفه به عنوان، تفريح نگاه كنند.

تعاوني ماهيگيري با قلاب ايرانيان براي آينده چه برنامه هايي را مدنظر دارد؟

ساماندهي كردن ماهيگيري تفريحي با قلاب يكي از اهداف مهم اين تعاوني محسوب مي شود وعلاوه بر آن در برنامه داريم برخي از آب بندان هايي كه قابليت هاي اجراي طرح تفريحي ماهيگيري با قلاب را دارند اجاره كرده و در اختيار علاقمندان قرار دهيم. همچنين برگزاري جشنواره ماهگيري تفريحي با قلاب در كل كشور با همراهي مديران سازمان شيلات ايران، برگزاري دوره هاي آموزشي در اين جشنواره ها براي اعضاي خانواده و كودكان، برپايي نمايشگاه صيد تفريحي و ادوات ماهيگيري، اختصاص كانال تلويزيوني با همين مضمون، ايجاد بستر مناسب براي سرمايه گذاري در اين حوزه، برنامه ريزي شده است.

منبع: روابط عمومی سازمان شیلات ایران

دیدگاه خود را بیان کنید