کاهش توان رقابتی بازارهای صادراتی میگو را از بین برد

معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات استان بوشهر در مورد محدودیت ها در صادرات میگو گفت: به دلیل مشکلاتی که ایجاد شد بازارهای بین المللی را از دست دادیم.

معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات استان بوشهر در مورد محدودیت ها در صادرات میگو گفت: به دلیل مشکلاتی که ایجاد شد بازارهای بین المللی را از دست دادیم.

شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۲۴ بازدید
کاهش توان رقابتی بازارهای صادراتی میگو را از بین برد

معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات استان بوشهر در مورد محدودیت ها در صادرات میگو گفت: به دلیل مشکلاتی که ایجاد شد بازارهای بین المللی را از دست دادیم.

علی قوام‌پور، معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات استان بوشهر با بیان اینکه بازارهای هدف صادراتی را از دست دادیم گفت: سال گذشته کشور اکوادور بازار چین که یکی از مهم‌ترین بازارهای فروش میگوی ایران بود را از ما گرفت و امسال نیز چین بازار امارات را عملا تسخیر کرده است و کار فروش ما را هم سخت‌تر کرده است.

وی تصریح کرد: قیمت بالای نهاده‌ها و وجود بیماری و مسائلی از این دست، قیمت تمام شده محصولات ما را افزایش داده است و دیگر مانند گذشته در بازارهای بین‌المللی توان رقابت با تولیدات سایر کشورها را نداریم.

این متخصص تولید میگو افزود: بازارهای داخلی در بهترین حالت شاید ۱۵ الی ۲۰ درصد میگوی تولیدی کشور را بتواند جذب کند و مابقی آن باید صادر شود.

افزایش قیمت خوراک میگو

قوام‌پور گفت: مهم‌ترین هزینه مصرفی مربوط به نرخ خوراک است که حداقل ۵۰ الی ۵۵ درصد هزینه‌ها را به‌ خود اختصاص داده است ضمن آنکه قیمت خوراک میگو از اول سال تاکنون در چند نوبت با افزایش قیمت مواجه شده است که در کنار سایر هزینه‌ها ازجمله شیوع بیماری، هزینه تولید را به‌شدت افزایش می‌دهد.

معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات استان بوشهر با بیان اینکه در سال گذشته به دلیل شیوع بیماری، تولید میگو در استان بوشهر حدود ۱۴ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است، گفت: امسال نیز با توجه به تکرار بیماری سال گذشته، مزارع پرورش میگو با این بیماری درگیر بود و تولید کنندگان در حال مدیریت این بیماری هستند.

شیوع بیماری باکتریایی از سال گذشته

قوام‌پور ضمن بیان این مطلب، خاطر نشان کرد: بیماری باکتریایی «نکروز عفونی حاد هپاتوپانکراس» از سال گذشته در مزارع میگوی استان شیوع پیدا کرده است و با وجود اینکه امسال کارگاه‌های تکثیر میگو، مولدهای عاری از بیماری را از خارج کشور تهیه کرده‌اند، اما باز هم این بیماری در بین مزارع مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به علت شیوع این بیماری گفت: گرمای شدید هوا از جمله مواردی است که به گسترش سریع‌تر بیماری کمک می‌کند.

قوام‌پور عنوان کرد: امسال سطح زیر کشت میگوی استان بوشهر، تقریبا معادل سال گذشته بود و تولید میگو و ذخیره‌سازی آن وضعیت بهتری داشت اما شیوع این بیماری و تلفات ناشی از آن دردسرهایی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

افزایش دمای هوا عامل تکثیر این بیماری شد

وی با بیان اینکه این بیماری فقط در مزارع پرورش میگوی استان‌های بوشهر و هرمزگان مشاهده شده است، گفت: کاری که پرورش‌دهندگان در حال حاضر انجام می‌دهند، مدیریت این بیماری است و افزایش گرما به تکثیر این بیماری کمک کرد.

این متخصص پرورش میگوی کشور افزود: این باکتری در بدن میگو تولید سم کرده است و در سیستم گوارش میگو اختلال ایجاد می کند و میگوکاران با مدیریت تغذیه میگو و مدیریت آب مزارع، در حال کاهش تبعات این بیماری هستند و امیدواریم تا دما نیز کاهش پیدا کند تا این بیماری راحت‌تر کنترل شود.

معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات استان بوشهر عنوان کرد: در سال جاری تا (۲۰ مرداد) سطح زیرکشت میگو در استان بوشهر حدود ۶۲۰۰ هکتار اعلام شد، که آمارهای به روزتر هم مجددا منتشر خواهد شد.

منبع: ایلنا

همکاران و علاقه مندان محترم شیلاتی میتوانند اخبار و گزارشات ویرایش و تنظیم شده و همچنین تصاویر یا ویدئوهای مرتبط با صنعت شیلات همراه با توضیحات آنها را ارسال فرمایند تا بنام خودشان در صفحه اخبار شیلاتی همکاران درج گردد.

ارسال اخبار و گزارشات شیلاتی -------------- ارسال تصویر یا ویدئو شیلاتی

دیدگاه خود را بیان کنید