نقش موثر پدافند غيرعامل در كنار آبزي پروران براي خوداتكايي توليد

براي افزايش توليد و صادرات محصولات آبزي لازم است پدافند غيرعامل در كنار آبزي پروران حضور موثرتر و بيشتري داشته باشد.

براي افزايش توليد و صادرات محصولات آبزي لازم است پدافند غيرعامل در كنار آبزي پروران حضور موثرتر و بيشتري داشته باشد.

یک‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۲۳ بازدید
نقش موثر پدافند غيرعامل در كنار آبزي پروران براي خوداتكايي توليد

براي افزايش توليد و صادرات محصولات آبزي لازم است پدافند غيرعامل در كنار آبزي پروران حضور موثرتر و بيشتري داشته باشد.

معاون وزير و رئيس سازمان شيلات در نشست تخصصي مديريت بحران و پدافند غيرعامل كه امروز 21مرداد ماه 1403 در محل اين سازمان با حضور مديركل دفتر بحران و پدافند غيرعامل بخش كشاورزي، مسئول سازمان پدافندغيرعامل، معاونان و مديران سازمان شيلات و مديران كل استان هاي ساحلي و استان هاي لرستان، كرمانشاه، اردبيل و سيستان به صورت وبيناري برگزار شد، به موضوع پدافند غيرعامل اشاره كرد و گفت: غذاي سالم، در دسترس و با راندمان توليد بالا از مهم ترين اهداف سازمان محسوب مي شود.

سيدحسين حسيني افزود: بيش از 12 هزار شناور از نوع لنج و قايق، 35 هزار تن توليدات شيلاتي را رقم مي زنند و دستيابي به ضريب رشد 5/8 درصدي نشان از عملكرد درست سيستم توليد دارد.

وي ادامه داد: توجه به صيد مسئولانه و مديريت توليد از موضوعاتي است كه بايد مدنظر قرار گرفته و براي پايداري توليد اقداماتي همچون استاندارد سازي پايدار، ايجاد زيست گاه هاي مصنوعي و تكثير و رهاسازي به موقع لحاظ شود.

حسيني با اشاره به توسعه آبزي پروري براي دستيابي به اهداف پيش بيني شده، خاطرنشان كرد: براي پايداري كشت و انجام عمليات كشت آب ورزي، لازم است بحران هاي موجود با مساعدت هاي پدافند غيرعامل مرتفع شود.

رئيس سازمان شيلات ادامه داد: از 110 ميليون تن صيد جهاني كه هر روز نيز روند كاهشي را در پي دارد حدود 25 درصد آن از آب هاي عميق انجام مي شود و با توجه به آن كه موجودات اين آب ها مي توانند در توليد نهاده اصلي آبزي پروري كه غذا است نقش موثري داشته باشند، لازم است مورد توجه بيشتر قرار گيرد.

وي به تطبيق فعاليت هاي آبزي پروري با توجه به اقليم اشاره كرد و گفت: شيلات در حال حاضر به صورت خودگردان از برخي جزاير غيرقابل اسكان همچون بوموسي توليدات شيلاتي داشته است و لازم است تهديدات اين منطقه مرتفع شود.

مشكل توليد ماهي تيلاپيا در كشور مرتفع شود

رئيس سازمان شيلات ايران به توليد تيلاپيا توسط 144 كشور اشاره كرد و گفت: 2/6 ميليون تن از توليد غذا توسط اين ماهي انجام مي شود اما هنوز مشكلات توليدي در كشورمان با نهادهاي ذيربط پابرجاست.

حسيني ادامه داد: نقش آفريني شيلات براي تامين امنيت غذايي مشخص است و در اين زمينه فرهنگ سازي و ارزان سازي و ايجاد تنوع در غذاي مصرفي مردم ضرورت دارد.

وي توليد با كيفيت تخم چشم زده ماهي قزل آلا و افزايش توليد خوراك آبزيان كه ايران را به صادركننده تبديل كرده است را از اقدامات انجام شده در اين حوزه برشمرد و افزود: ميز آبزيان در حوزه صادرات با توجه به ماموريت هايي كه اين سازمان در برنامه هفتم توسعه، سواحل مكران، توسعه دريامحور و غيره دارد، بايد گسترده تر شود.

حسيني به حل مشكل برق چاه هاي كشاورزي اشاره كرد و گفت: در آينده براي توليد 186 هزار تن آبزي از اين چاه ها لازم است مشكل برق آنها به صورت اضطراري حل شود زيرا قطعي برق 4 تا 5 ساعته تهديد بزرگي براي آبزي پروران محسوب مي شود.

براي عزت كشور به سمت اقتصاد دريامحور حركت كنيم

مديركل دفتر مديريت بحران و پدافند غيرعامل بخش كشاورزي در اين نشست به ظرفيت هاي آبزي پروري اشاره كرد و گفت: با توجه به نقش موثر شيلات در توليد غذاي سفره مردم ضرورت دارد فرهنگ سازي و ارزان سازي اين محصولات در اولويت قرار گيرد.

دكتر رشنو افزود: اعمال پدافند غيرعامل بر سلامت جسمي و روحي مردم اثرگذار است و تغيير نگرش بر محوريت تحول در نظام اقتصادي كشور بايد انجام شود.

وي ادامه داد: براي حفظ عزت جمهوري اسلامي ايران و تامين غذاي مصرفي مردم بايد به سمت اقتصاد دريا محور حركت كنيم زيرا شيلات، اقتصاد نرم است و خواهد توانست سياست هاي گرم را براي تجارت بين الملل پياده سازي كند.

دكتر رشنو تاكيد كرد: براي دستيابي به اهداف نظام اقتصادي كشور به ويژه در حوزه شهرك هاي ساحلي بايستي نقشه راه تحولات اقتصادي و سياسي مدنظر قرار گرفته و پدافند غيرعامل نيز در كنار توليد قرار گيرد.

رئيس سازمان پدافند غيرعامل در اين نشست به وجود مرزباني زيستي اشاره كرد و گفت: براي مقابله با تهديدات موجود در حوزه آبزي پروري بايستي طرحي تهيه شود تا بتوانيم با حوادث مختلف روبه رو شويم.

گفتني است در اين نشست اقداماتي همچون آموزش، تنظيم دستورالعمل ها براي مقابله با سيلاب و خشكسالي، وجود پدافند غيرعامل براي مديريت بحران در مزارع مستقر در بستر رودخانه ها، قطعي برق و ضرري كه به مزارع آبزي پروران وارد مي كند و توليد ماهي تيلاپيا در استان هايي همچون خوزستان مورد بحث و بررسي قرار گرفت و استان ها نقطه نظرات و مشكلات موجود را عنوان كردند.

منبع: روابط عمومي سازمان شيلات ايران

همکاران و علاقه مندان محترم شیلاتی میتوانند اخبار و گزارشات ویرایش و تنظیم شده و همچنین تصاویر یا ویدئوهای مرتبط با صنعت شیلات همراه با توضیحات آنها را ارسال فرمایند تا بنام خودشان در صفحه اخبار شیلاتی همکاران درج گردد.

ارسال اخبار و گزارشات شیلاتی -------------- ارسال تصویر یا ویدئو شیلاتی

دیدگاه خود را بیان کنید