همکاران میتوانند از اینجا مشکلات و تنگناهای فعالیت های شیلاتی شخصی و منطقه ای خود را جهت اطلاع مسئولین مربوطه ارسال نمایند
کلیه فعالان شیلاتی از اینجا میتوانند تصاویر و ویدئو های جالب شیلاتی را ارسال کنند که به نام خودشان ثبت و در معرض تماشای همکاران گذاشته شود.
حضور شما در پایگاه اینترنتی ایران آکوا iranaqua.ir
از اینجا رایگان فعالیت های شیلاتی خود را به همکاران و علاقه مندان بیشتر معرفی کنید
کارشناسان و متخصصین محترم علوم شیلاتی از اینجا میتوانند نسبت به معرفی و ارتباط بیشتر با همکاران شیلاتی اقدام کنند
همکاران شیلاتی میتوانند از اینجا اخبار صنف شیلاتی خود را ارسال و منتشر کنند
ایران آکوا iranaqua.ir اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران
مطالب این صفحه متعلق به سایت ایران آکوا www.iranaqua.ir است و انتشار آن تنها با ذکر منبع مجاز و بلامانع است. |
بنادر صیادی و اسکله های شیلاتی استان گیلان |
استان گیلان که یکی از استانهای شمالی ایران و در کرانه دریای خزر قرار دارد، به دلیل شرایط طبیعی مناسب و دسترسی به آبهای غنی از آبزیان، دارای تعدادی بندر صیادی مهم است. بنادر صیادی در این استان نه تنها نقش مهمی در اقتصاد محلی دارند، بلکه به عنوان بخش مهمی از فرهنگ و سنتهای منطقه نیز شناخته میشوند. فعالیتهای صیادی در این منطقه به تأمین غذای تازه و محلی کمک کرده و فرصتهای شغلی برای ساکنین ایجاد میکنند. |
برخی از مهمترین بنادر صیادی استان گیلان: بندر انزلی: یکی از بزرگترین و مهمترین بنادر صیادی در ایران است که نقش کلیدی در صنعت صیادی دریای خزر دارد. بندر انزلی مرکز مهمی برای صادرات و واردات آبزیان است. بندر کیاشهر: این بندر که در نزدیکی لاهیجان قرار دارد، به دلیل دسترسی به آبهای غنی و مناطق نرسیده به خلیج گرگان، از نقاط مهم صیادی در استان گیلان است. بندر آستارا: آستارا که در مرز ایران و آذربایجان قرار دارد، علاوه بر اهمیت تجاری، به عنوان یک بندر صیادی نیز شناخته میشود و محل مناسبی برای صید انواع ماهی دریای خزر است. |
اهمیت بنادر صیادی استان گیلان : تأمین منبع غذایی: این بنادر منبع اصلی تأمین غذای تازه و محلی برای ساکنین استان و حتی استانهای همجوار هستند. اقتصاد محلی: صیادی در استان گیلان بخش مهمی از اقتصاد محلی را تشکیل داده و فرصتهای شغلی فراوانی برای جوامع محلی فراهم میکند. گردشگری و فرهنگ: بنادر صیادی به عنوان بخشی از جاذبههای گردشگری استان محسوب میشوند و فرصتی برای آشنایی گردشگران با سبک زندگی و فرهنگ صیادی منطقه ارائه میدهند. چالشها و راهکارها : چالشهای زیستمحیطی: آلودگی آبها، تغییرات اقلیمی و کاهش ذخایر آبزیان از جمله چالشهای عمدهای هستند که بنادر صیادی استان گیلان با آن مواجه هستند. اجرای طرحهای حفاظت و مدیریت پایدار منابع میتواند به حل این مشکلات کمک کند. توسعه زیرساختها: ارتقاء زیرساختهای بندری و افزایش سرمایهگذاری در حوزه صیادی، از جمله تأمین تجهیزات مدرن و امکانات نگهداری و فرآوری آبزیان، برای توسعه پایدار این بخش ضروری است. آموزش و افزایش آگاهی: برگزاری دورههای آموزشی برای صیادان جهت آشنایی با روشهای صید پایدار و حفاظت از محیط زیست دریایی میتواند به بهبود شرایط کمک کند. |
بندر صيادي و اسکله شیلاتی بندرانزلي
درياي خزر با داشتن ذخائر با ارزش پشتوانه صيد وفرآوري انواع آبزيان در شمال كشور ایران ميباشد. اسكله صيادي انزلي در محله نیروی دریایی بندر انزلی و خیابان مرزمحله با هدف تخليه 36000 تن ماهي كيلكا طراحي واحداث گرديده وضمن خريد وتملك اراضي مورد نياز عمليات دريايي احداث اسكله به اتمام رسيده ودر حال بهره برداري ميباشد. در سال 1274 شمسی کار ساخت موج شکن غازیان به طول 750 متر و موج شکن انزلی به طول 520 متر شروع شده و در سال 1293 شمسی کار احداث این موج شکن ها به اتمام رسید. در سال 1301 اولین کشتی توسط آلمانی ها از اروپا به اسکله بندر انزلی آورده شد. اسكله صيادي انزلي تا سال 1306 تحت مدیریت روسیه قرار داشت که در این سال به مقامات دولتی وقت ایران تحویل داده شد.
|
بندر صيادي و اسکله شیلاتی كياشهر
بندر کیاشهر در گذشته بندر فرحناز نام داشت. بندر کیاشهر در استان گيلان شرق بندر انزلي و فاصله 17 کیلومتری آستانه اشرفیه و در فاصله 50 کیلومتری رشت واقع شده است که به فاصله 75 كيلومتري از آن در داخل مرداب كياشهر واقع شده . بندر کیاشهر برای تخليه صيد سالانه 2540 تن ماهي كيلكا طراحي گرديده است . جانمايي بندر براساس سابقه تاريخي قبلي وباتوجه به تراكم ذخائر ماهي كيلكا در محدوده سواحل كياشهر و وجود مرداب بعنوان حوضچه آرام بندر انتخاب گرديد. بندر کیاشهر میتواند نقش مهمی در توسعه فعالیتهای صیادی در منطقه ایفا کند. در همین راستا بندر صیادی کیاشهر با کاربری صیادی، پشتیبانی پرورش ماهی در ققس و گردشگری در دستور کار سازمان شیلات ایران قرار گرفته است. |
بندر صيادي و اسکله شیلاتی آستارا
آستارا يكي از شهرهاي مهم مرزي استان گيلان در فاصله تقريبي 200 كيلومتري شهر رشت بوده كه اغلب ساكنان آن به كشاورزي جنگلداري و ماهيگيري اشتغال دارند تعداد شناورهاي فعال در اين بندر 6 فروند تعداد صيادان 65 نفر و ميزان صيد سالانه 508 تن مي باشد . شاه لوله گاز ايران ونيز ارتباط راه ترانزيتي وهمچنين واقع شدن آن در مسير جاده اصلي شمالي كشور اين شهر را در موقعيت ممتازي قرارداده است . در حال حاضر احيا محوطه موج شكنها اسكله و حوضچه اصلي بندر صيادي آستارا احداث گرديده و محوطه و ساختمانهاي آن با توجه به محدوديت صيد كيلكا و احتمال تغيير كاربري بندر پس از انجام مطالعات فاز 2 و در مرحله تحويل زمين با نظر مسئولين سازمان مديريت و برنامه ريزي و شيلات ايران متوقف شد . صرفا جهت حفظ تاسيسات موجود بصورت محدود كار احداث راه دسترسي و محوطه اسكله و بهسازي ساختمان تجهيز كارگاه در دستور كار قرار گرفت كه هم اكنون عمليات اجرايي آن در دست انجام است . در خرداد ماه 1380 تعدادی از شناورهای صید کیلکای شهرستان بندر انزلی به طور آزمایشی به انجام صید کیلکا در منطقه آستارا دست زدند که نتیجه نسبتا مطلوبی به همراه داشت. در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی و بر اساس مبادله قرارداد سازمان بنادر و دریا نوردی و بخش خصوصی، از فروردین ماه 1388 به مدت ۴۰ سال کلیه عملیات توسعه زیرساخت و کارگردانى بندر صيادي آستارا به بخش خصوصى "شرکت کاوه " واگذار شد. |
بنادر صیادی استان گیلان با داشتن پتانسیل فراوان از نظر منابع طبیعی و فرهنگی، میتوانند با اتخاذ رویکردهای پایدار در صیادی و حفاظت از محیط زیست، به عنوان الگویی برای توسعه پایدار و مسئولانه در سایر مناطق کشور عمل کنند. |
برای تقویت بیشتر و توسعه پایدار بنادر صیادی در استان گیلان و در نظر گرفتن اهمیت زیست محیطی، اقتصادی و فرهنگی آنها، نیازمند رویکردی چندبعدی هستیم که شامل تلاشهای گستردهتر و هماهنگی میان دولت، جوامع محلی و سازمانهای بینالمللی است. در اینجا به برخی از اقدامات و پیشنهادات کلیدی برای دستیابی به این هدف پرداخته شده است: تقویت مدیریت پایدار منابع مطالعه و پژوهش: انجام مطالعات و پژوهشهای دقیق برای شناسایی وضعیت ذخایر آبزیان و تاثیر فعالیتهای صیادی بر زیستبومهای دریایی، به منظور اتخاذ تصمیمات مبتنی بر شواهد. محدودیتهای صید: تعیین فصول ممنوعه صید و سهمیهبندی صید برای حفاظت از ذخایر آبزیان و تضمین تولید پایدار. تقویت زیرساختها و امکانات بهبود زیرساختهای بندری: سرمایهگذاری در بهبود زیرساختهای بندر صیادی، از جمله تجهیزات صید، سردخانهها، و امکانات فرآوری آبزیان به منظور افزایش کیفیت و ارزش افزوده محصولات. توسعه خدمات گردشگری: ایجاد امکانات و خدمات گردشگری مرتبط با فعالیتهای صیادی به منظور جذب گردشگران و تقویت اقتصاد محلی. |
افزایش آگاهی و آموزش برنامههای آموزشی برای صیادان: برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی برای ارتقاء دانش صیادان درباره روشهای صید پایدار و مدیریت منابع. فرهنگسازی و افزایش آگاهی عمومی: اجرای کمپینها و برنامههای آموزشی برای عموم مردم به منظور افزایش آگاهی درباره اهمیت حفاظت از محیط زیست و ترویج مصرف مسئولانه آبزیان. همکاریهای داخلی و بینالمللی تقویت همکاریها: توسعه همکاریهای داخلی و بینالمللی با سازمانها و نهادهای مرتبط برای بهرهگیری از دانش، تجربیات و منابع در زمینه حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار صیادی. پروژههای مشترک: اجرای پروژههای مشترک تحقیقاتی و توسعهای با مشارکت سازمانهای بینالمللی برای بهبود مدیریت منابع آبزیان و توسعه صنعت صیادی. |
با اتخاذ این رویکردها، بنادر صیادی استان گیلان میتوانند نه تنها به تقویت پایداری اقتصادی و زیست محیطی خود کمک کنند، بلکه به عنوان الگویی برای توسعه صنعت صیادی در سایر مناطق ایران و حتی در سطح بینالمللی عمل کنند. |
مطالب این صفحه متعلق به سایت ایران آکوا www.iranaqua.ir است و انتشار آن تنها با ذکر منبع مجاز و بلامانع است. |
منتظر مطالب و تصاویر بیشتر و متنوع تر باشید |
اگر شما هم در خصوص موضوع این صفحه ، نظر و مطلب اصلاحی و یا تکمیلی دارید لطفا از طریق درگاه دیدگاه ذیل این صفحه یا ایمیل ایران آکوا info@iranaqua.ir و یا فرم تماس با ما برایمان ارسال فرمایید تا بنام خودتان در ادامه مطالب فوق درج گردد. |
همچنین همکاران و علاقه مندان شیلاتی عزیز میتوانند تصاویر مرتبط با این صفحه را با ذکر نام و نام خانوادگی و تاریخ عکسبرداری به آدرس http://www.iranaqua.ir/fa/FormView/17 ارسال فرمایند تا بنام خودتان در این صفحه درج گردد. |