همکاران میتوانند از اینجا مشکلات و تنگناهای فعالیت های شیلاتی شخصی و منطقه ای خود را جهت اطلاع مسئولین مربوطه ارسال نمایند
کلیه فعالان شیلاتی از اینجا میتوانند تصاویر و ویدئو های جالب شیلاتی را ارسال کنند که به نام خودشان ثبت و در معرض تماشای همکاران گذاشته شود.
حضور شما در پایگاه اینترنتی ایران آکوا iranaqua.ir
از اینجا رایگان فعالیت های شیلاتی خود را به همکاران و علاقه مندان بیشتر معرفی کنید
کارشناسان و متخصصین محترم علوم شیلاتی از اینجا میتوانند نسبت به معرفی و ارتباط بیشتر با همکاران شیلاتی اقدام کنند
همکاران شیلاتی میتوانند از اینجا اخبار صنف شیلاتی خود را ارسال و منتشر کنند
ایران آکوا iranaqua.ir اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران
بنادر صیادی و اسکله شیلاتی استان خوزستان |
استان خوزستان، واقع در جنوب غربی ایران و در کرانههای خلیج فارس و رودخانه کارون، دارای تعدادی بنادر صیادی است که نقش مهمی در اقتصاد محلی، فرهنگ و تأمین غذای منطقه دارند. فعالیتهای صیادی در این استان به دلیل دسترسی به آبهای غنی و متنوع، علاوه بر تأمین ماهی و آبزیان برای مصرف داخلی، بخشی از تجارت خارجی ایران را نیز تشکیل میدهد. |
برخی از مهمترین بنادر صیادی استان خوزستان: بندر ماهشهر: یکی از مهمترین بنادر صیادی در خوزستان که به دلیل موقعیت استراتژیک خود در خلیج فارس، مرکز مهمی برای صید میگو و انواع ماهیهای خلیج فارس است. بندر امام خمینی (ره): اگرچه بیشتر به عنوان یک بندر تجاری و صنعتی شناخته میشود، اما مناطق اطراف آن نیز برای فعالیتهای صیادی مهم هستند. بندر هندیجان: این بندر نیز که در نزدیکی سواحل خلیج فارس واقع شده، محل فعالیت صیادانی است که به دنبال صید انواع ماهی و به ویژه میگو هستند. |
اهمیت بنادر صیادی استان خوزستان تأمین منبع غذایی: صیادی در استان خوزستان منبع مهمی برای تأمین غذای سالم و تازه برای مردم منطقه و حتی صادرات به سایر نقاط فراهم میکند. اقتصاد محلی: صیادی در این استان علاوه بر ایجاد فرصتهای شغلی مستقیم، بر بخشهای دیگر اقتصادی مانند حملونقل، بازرگانی و گردشگری نیز تأثیر میگذارد. حفظ فرهنگ و سنتها: فعالیتهای صیادی در این منطقه با فرهنگ و سنتهای محلی عجین شده و نقش مهمی در حفظ این میراث فرهنگی دارند. |
چالشها و راهکارها آلودگی آبها: یکی از بزرگترین چالشها، آلودگی آبهای ناشی از فعالیتهای صنعتی و نفتی است. اتخاذ سیاستهای زیستمحیطی جدی و اجرای طرحهای تصفیه آب میتواند به کاهش این آلودگیها کمک کند. بیشصید و مدیریت منابع: اجرای برنامههای مدیریت منابع آبزیان، از جمله تعیین فصول ممنوعه صید و سهمیهبندی صید، برای حفاظت از ذخایر آبزیان ضروری است. تغییرات اقلیمی: تاثیر تغییرات اقلیمی بر زیستبومهای دریایی و فعالیتهای صیادی، نیازمند برنامهریزی بلندمدت و اقدامات سازگار با اقلیم است. |
بنادر صیادی استان خوزستان با توجه به نقش حیاتی خود در اقتصاد محلی و تأمین غذا، نیازمند تلاشهای مداوم برای حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار هستند. اتخاذ رویکردهای مدیریتی پایدار و ارتقاء آگاهی و مشارکت جوامع محلی میتواند به حل چالشهای موجود و تضمین آیندهای روشن برای صیادی در این منطقه کمک کند. |
برای تقویت بیشتر بنادر صیادی استان خوزستان و پیشبرد اهداف توسعه پایدار، چندین اقدام و پروژه میتواند در دستور کار قرار گیرد. این اقدامات باید به گونهای طراحی شوند که هم به حفظ محیط زیست کمک کرده و هم تأمین اقتصادی و اجتماعی جوامع محلی را تضمین کنند. در ادامه، به برخی از این رویکردها پرداخته شده است: |
تقویت سیستمهای نظارتی و کنترلی نظارت بر فعالیتهای صیادی: استفاده از سیستمهای نظارت الکترونیکی و ماهوارهای برای رصد فعالیتهای صیادی و جلوگیری از بیشصید و صید غیرقانونی. کنترل آلودگی: اجرای برنامههای مدیریت پسماند و تصفیه فاضلابهای صنعتی و شهری قبل از ورود به محیطهای آبی. ترویج فناوریها و روشهای نوین صیادی آموزش و ترویج روشهای پایدار صیادی: برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی برای صیادان به منظور آشنایی با روشهای نوین و پایدار صیادی که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد میکنند. |
تقویت پرورش آبزیان: تشویق و حمایت از روشهای پرورش آبزیان به عنوان روشی پایدار برای تأمین غذا و کاهش فشار بر ذخایر طبیعی. توسعه اکوتوریسم و گردشگری پایدار ایجاد امکانات گردشگری: توسعه امکانات و فعالیتهای گردشگری مبتنی بر جاذبههای طبیعی و فرهنگی بنادر صیادی به منظور جذب گردشگران و ایجاد درآمد پایدار برای جوامع محلی. آموزش گردشگران: برگزاری برنامههای آموزشی برای گردشگران درباره اهمیت حفاظت از محیط زیست و روشهای مسئولانه گردشگری. همکاریهای داخلی و بینالمللی تقویت همکاریها با سازمانهای داخلی و بینالمللی: ایجاد شبکههای همکاری با سازمانهای محلی، ملی و بینالمللی برای تبادل دانش، تجربیات و منابع در زمینه توسعه پایدار صیادی و حفاظت از محیط زیست. |
با اجرای این رویکردها، بنادر صیادی استان خوزستان میتوانند به مراکزی پایدار و مؤثر برای توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه تبدیل شوند، ضمن اینکه به حفاظت از منابع طبیعی و تنوع زیستی کمک میکنند. این اقدامات نیازمند برنامهریزی دقیق، همکاریهای گسترده و تلاشهای مستمر هستند. |
بندر صیادی و اسکله شیلاتی سجافي
عملیات اجرایی احداث زیرساخت های بندر صیادی خور سجافی از آبان سال 85 آغاز شد. بندر صیادی خور سجافی در فاصله 37 کیلومتری معادل 19مایل دریایی از هندیجان قرار دارد و از طریق رودخانه زهره به هندیجان و از طریق خشکی ارتباط دارد. مساحت بندر حدود شش هکتار و نیم است و سه پست اسکله به طول 105 متر، عرض 10 متر و آب خور سه متری در آن استقرار دارد. در کنار ایجاد انبار نگهداری کالا به مساحت دو هزار متر مربع، محوطه بارانداز روباز به مساحت 15 هزار متر مربع و فضای اداری یک هزار و 300متر مربعی در این بندر بخش های تخصصی مرتبط با فعالیت های قانونی دریایی و بندری اعم از مخابرات دریایی، گارد ، ایمنی و آتش نشانی نیز شکل گرفته است. امور بازرسی شناورها و امداد و نجات دریایی و تجسس دیگر موارد مهمی است که در بندر سجافی هندیجان به استقرار آنها توجه شده و عمده فعالیت های تجاری در این بندر بین کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه دبی و کویت صورت می گیرد. |
بندر صیادی و اسکله شیلاتی ثامن الائمه (ع)
بندر صیادی ثامن الائمه واقع در استان خوزستان شهرستان آبادان کرانه ساحلی اروندرود مجاور بازار ماهی فروشان ودارای اسکلههای تخلیه صید و بارگیری تدارکات و اسکله پارکینک شناور(لنج های صیادی) نیز است. بندر صیادی ثامن الائمه در مهرماه سال ۱۳۹۰ در مجاورت بازار ماهی و اسکله ثامنالائمه از اسکله ۱۴ تا محدوده یک کیلومتر به سمت پایین دست رودخانه اروند در زمینی بهمساحت ۲ هکتار توسط سازمان شیلات ایران کلنگ زنی شد. بندر صیادی ثامن الائمه در سه فاز طراحی شده و امکانات لازم برای تخلیه مکانیزه صید در آن پیشبینی شده است. همچنین احداث پارکینگی مطمئن برای شناورهای صیادی در حاشیه اروند رود به عنوان یک جاذبه گردشگری در آن طراحی شده است. هماکنون اسکله ثابت صیادی ثامن الائمه ظرفیت پذیرش ۱۵۸ لنج و ۶۰ قایق موتوری صیادی را دارد. ۲۱۰ شناور شامل ۱۴۸ فروند لنج و ۶۲ قایق در بخش صید وصیادی شهر آبادان فعالیت دارند و این سوای از شناورهایی است که از بنادر اروندکنار و چوئبده به این آبادان تردد میکنند. |
بندر صیادی و اسکله شیلاتی ابوخضیر شادگان
بندر صیادی خور ابوخضیر شادگان یکی از بنادر مدرن و مجهز استان خوزستان به شمار میرود که در آبان ماه ۱۳۹۴ با حضور وزیرکشور، مدیرعامل وقت بنادر و دریانوردی و استاندار خوزستان افتتاح شد. بندر صیادی خور ابوخضیر در محدوده تالاب شادگان به آبهای شمال غرب خلیج فارس راه دارد. بندر صیادی خور ابوخضیر شادگان ظرفیت پهلوگیری بیش از ۱۰۰ فروند شناور و قایق صیادی را دارد. اسکله شناور صیادی ابوخضیر با متراژ کلی ۵۲۵ متر مربع در سال احداث ۱۳۹۷ شد. اسکله شناور صیادی ابوخضیر اسکله آلومینیومی با صفحه پلی پرو پیلن به طول ۱۱۰ متر و عرض ۵ متر دارای دو گنگ وی متحرک و یک پل دسترسی ثابت در منطقه شادگان استان خوزستان به سفارش سازمان شیلات ایران جهت پهلوگیری شناورهای صیادی اجرا گردیده است. مهاربندی این اسکله به وسیله شمع های سانتریفیوژ بتنی توسط متخصصین این شرکت انجام گردیده است. |
بندر صیادی و اسکله شیلاتی چوئبده
چوئبده، شهری در بخش مرکزی شهرستان آبادان در استان خوزستان ایران است. این روستا در تاریخ ۶ آذر ۱۳۸۶ به شهر تبدیل شد. فاصله شهر چوئبده تا شهر آبادان برابر با ۳۵ کیلومتر و در حاشیه آبراه بهمنشیر واقع شده است. اسکله شناور بندر صیادی چوئبده از جنس پلی اتیلن سنگین و به منظور تسهیل در پهلوگیری قایق های صیادی احداث و در دی ماه 1389 راه اندازی شده است. با توجه به شناور بودن اسکله مشکل جریان های جزر و مد برای قایق های صیادی در این بندر مرتفع شده است. این اسکله شناور در حاشیه رودخانه بهمنشیر و درکنار اسکله صیادی چوئبده به طول 35 متر و عرض سه متر برای پهلوگیری 30 فروند قایق صیادی طراحی و اجرا شده است . سالانه حدود چهار هزار و 600 تن ماهي و ميگو در بندر صيادي چوئبده تخليه و به بازارهاي مصرف داخلي عرضه مي شود. |
بندر صیادی و اسکله شیلاتی بندرامام خمینی
مجتمع بندری امام خمینی )ره) یکی از بنادر مهم کشور است که در جنوب استان خوزستان واقع است. این بندر با ۳۸ اسکله فعال به طول هفت کیلومتر بزرگترین بندر فعال ایران است. اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در بندر امام خمینی )ره) مستقر است. بندرامام خمینی (ره) اکنون به عنوان یکی از مهم ترین قطب های حمل و نقل منطقه ای به ایفای نقش می پردازد؛ این بندر در سال ۱۳۹۰ پس از تغییر رژیم حقوقی خود از یک بندر عادی به منطقه ویژه اقتصادی و الحاق زمین های مجاور، هم اکنون با ۱۱ هزار هکتار مساحت و ۱۱ پست اسکله فعال، بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی کشور محسوب می شود. بندر صیادی امام خمینی (ره ) در 10 کیلومتری جنوب غربی شهر سربندر قرار گرفته است. نام بندر شاهپور پس از انقلاب ۵۷ به بندر امام خمینی تغییر داده شد که این تغییر نام در سال ۱۳۶۱ با تصویب هیئت وزیران، رسمیت یافت. با وقوع جنگ تحمیلی و کمرنگ شدن نقش صادرات و واردات بندرهای خرمشهر و آبادان و انتقال اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان از بندر خرمشهر به بندرامام، این بندر به مهمترین مرکز ورود و خروج کالا تبدیل شد. با اجرای طرح ساماندهی اسکله صیادی بندر امام خمینی (ره) روزانه ۵۰ شناور صیادی میتوانند از این اسکله استفاده کرده ضمن اینکه زمینه گسترش فعالیت های صید و صیادی در این منطقه فراهم شده است. اسکله صیادی بندرامامخمینی(ره)یکی از ظرفیتهای گردشگری و ظرفیت تجاری به شمار میرود. اسکله بندر صیادی امام خمینی (ره) زمینه اشتغالزایی 800 نفر بصورت مستقیم و 200 نفر بصورت غیر مستقیم را فراهم میکند . |
بندر صیادی و اسکله شیلاتی بحرکان (هنديجان)
بندر صیادی بحرکان در مجاورت خلیج فارس و از توابع شهرستان هندیجان در ۲۰ کیلومتری هندیجان قرار دارد و به عنوان منطقه نمونه ملی گردشگری ثبت شده. بحرکان بزرگترین اسکله صیادی در ایران است. قایق ها و لنج هایی که در بندر بحرکان پهلو می گیرند حاوی انواع ماهی ها و میگو هستند که به نقاط مختلف ایران و جهان فرستاده می شوند. بندر صیادی بحرکان در حال حاضر با داشتن ۲۵۴ شناور یکی از مهمترین بنادر صیادی استان خوزستان به شمار میآید. بزرگترین اسکله صیادی ایران با طول تقریبی ۱۵۵۰ متر در بندر صیادی بحرکان قرار دارد. بندر صیادی بحرکان دارای مرز آبی با خلیج فارس است. شهرستان هندیجان با ۱۵۸ لنج و ۴۰۰ فروند قایق صیادی مجاز حدود ۴۰ درصد صید ماهی و میگوی خوزستان را به خود اختصاص داده است. اسکله بحرکان صیدگاه میگو (میگو ببری و سفید) و ماهی است و «شوریده بال زرد» هندیجان بسیارمعروف است. ظرفیت صید و صیادی و آبزیپروری در هندیجان بسیار بالاست اما هنوز از تمام ظرفیتهای شیلاتی این شهرستان به خوبی استفاده نشدهاست. مردم هندیجان اغلب به دلیل نزدیکی بحرکان به هندیجان، این اسکله را برای فعالیتهای صیادی انتخاب میکنند و در حال حاضر بسیاری از هندیجانیها در کنار شغل اصلی خود به شغل صیادی روی میآورند. سالانه حدود ۶هزار و ۷۰۰ تن انواع ماهی و میگو در صیدگاههای هندیجان صید میشود. صیادان خوزستانی سالانه ۴۵ تا ۴۷ هزار تن ماهی و میگو از صیدگاههای شمال غرب خلیج فارس صید میکنند. معیشت حدود ۵۰ هزار خانوار خوزستانی از طریق صید و صیادی تأمین میشود. منطقه بحرکان هندیجان از لحاظ شرایط اقلیمی منطقهای مناسب برای طرح پرورش ماهی در قفس، که با توجه به موفق بودن اجرای آزمایشی این طرح، در حال حاضر فضا و بستر لازم برای اجرای این از طریق بخشهای خصوصی فراهم آمده است. |
بندر صیادی و اسکله شیلاتی خرمشهر
اسکله صیادی در بندر خرمشهر وجود دارد که به دلیل حجم بالای صید در منطقه و تعداد زیاد صیادان جوابگوی نیاز صنعت شیلات این شهرستان نیست. اسکله قدیمی خرمشهر مستهلک شده و موقعیت مکانی مناسبی هم ندارد . محل کنونی اسکله صیادی و شیلات خرمشهر فاصله زیادی تا شهر دارد به همین خاطر پس از احداث بندر ماهیگیری جدید که در منطقه مینوشهر بین خرمشهر و آبادان جانمایی شده، فعالیت شناورهای صیادی به بندر جدید منتقل خواهد شد. براي توسعه بنادر صيادي با توجه به شرايط سخت صيادان در شهرستان خرمشهر، در جزيره مينوشهر يك بندر صيادي جايگزين در نظر گرفته شده است. با احداث این اسکله صیادی جدید، ضمن کم شدن فاصله 50کیلومتری صیادان خرمشهری تا دریا، مشکل تورهای عرضی در رودخانه کارون به شکل قابل محسوسی حل خواهد شد و میتواند نقش بسیار خوبی در حل مشکلات صیادان داشته باشد. تعداد شناورهای فعال در خرمشهر ۳۰ شناور و تعداد صیادان حاضر در خرمشهر حدود 1000نفر هستند. بعد از پایان جنگ صیادان خرمشهر اسکله ای ساختند که در آن موقع بیش از ۱۵۰ شناور صیادی به خرمشهر برگشتند اما اکنون تنها حدود ۳۰ شناور باقی مانده است. بندرخرمشهر با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، ۲۳۰ هکتار وسعت، تجهیزات پیشرفته، قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند، بهره مندی از سیستم حمل و نقل چند وجهی و اتصال به کریدور بندرامام خمینی(ره) از مهمترین بنادر کشور در حوزه خلیج فارس است و به دلیل موقعیت استراتژیک و نزدیکی به بازار پر مصرف کشورهای عراق و حوزه خلیج فارس، یکی از مهمترین بنادر تجاری کشور در زمینه صادرات به این کشورها است. |
بندر صیادی و اسکله شیلاتی فجر(ابوالفلوس)
اسکله صیادی ابوفلوس به طول 30 متر در نهر ابوفلوس آبادان در جای نامناسبی قرار دارد و برغم هزینه های زیادی که برای ساخت این اسکله انجام شده ، بعلت عدم وجود راه دسترسی مناسب برای تخلیه بار شناورها بوسیله خودروهای مخصوص صیادان از آن استقبالی نکرده اند. ساخت اسکله صیادی ابوفلوس با فاصله زیاد در این منطقه نه تنها از کنترل شیلات بر صید می کاهد بلکه با توجه به مرزی بودن آبادان نیز مشکل آفرین است . |
بندر صیادی و اسکله شیلاتی اسکله آبادان
بندر صیادی آبادان واقع در شهر آبادان و در کرانه غربی رودخانه اروند و در مجاورت بازار مرکزی این شهر واقع شده است. موقعیت احداث اسکلههای پارکینگ در بخش جنوبی اسکله جدید الاحداث بندر صیادی آبادان ( اسکله تخلیه صید ماهی و بارگیری تدارکات) است. بندر صیادی آبادان واقع در شهر آبادان و در کرانه غربی اروندرود و در مجاورت بازار مرکزی این شهر واقع شده است و موقعیت احداث اسکلههای پارکینگ در بخش جنوبی اسکله جدیدالاحداث بندر صیادی آبادان (اسکله تخلیه صید و بارگیری تدارکات) است. شهرستان آبادان با ۳۵۰ لنج، ۴۰۰ قایق ۶ هزار و ۵۰۰ صیاد بیش از ۵۵ درصد صید را به خود اختصاص داده است. اکنون ۲۱۰ شناور شامل ۱۴۸ فروند لنج و ۶۲ قایق در بخش صید وصیادی شهر آبادان فعالیت دارند. سالانه ۱۰ هزار تُن ماهی و میگو توسط صیادان آبادانی در صیدگاههای شمال غرب خلیج فارس صید میشود. تامین امنیت دریانوردی و توسعه گردشگری از اهداف پروژه اسکله های پارکینگ صیادی در بندر آبادان است و این پروژه شامل تهیه مصالح و اجرای اسکلههای شمع و عرشه بتنی به طول حدود ۴۴۷ متر و عرض پنج متر و همچنین دو عدد پل دسترسی هر یک به طول حدود ۵۱ متر و به عرض پنج متر است. بندر صیادی آبادان از اهمیت استراتژیک در استان خوزستان برخوردار است و رفع مشکلات این بنادر و صیادان در دستور کار قرار دارد. |
بندر صیادی و اسکله شیلاتی بندر ماهشهر (خور سمايلي)
بندر صیادی خور سمايلی یکی از خورهای منشعب از خورموسی در جنوب بندرماهشهر است که میان بندرگاه و بندرصادراتی ماهشهرواقع شده است. خور سمایلی بندر صیادی دارای چند اسکله برای پهلوگیری لنج ها و قایق های ماهیگیری است، این خور یکی از آبراههای مهم صیادی منطقه می باشد. خور سمايلی یکی از خورهای منشعب از خورموسی در جنوب بندرماهشهر است که میان بندر مجیدیه و بندر صادراتی ماهشهر واقع شده است. خور سمایلی بندر صیادییست که دارای چند اسکله برای پهلوگیری قایقهای ماهیگیری و لنجها است، این خور یکی از آبراههای مهم صیادی منطقه میباشد. بهدلیل شاخههای فرعی و عمیق فراوان، انبوه قایقهای ماهیگیری، پوشش گیاههای دریایی و پرندههای دریایی اطرف، خورسمایلی فضای ویژه و بسیار زیبایی دارد و چنین جاذبههایی موجب گشته جمعیتهای زیادی برای ماهیگیری یا تفریح به ساحل این منطقه روند. باوجود استعدادهای طبیعی در کنار این خور هیچگونه ساماندهی بهینهای در ساحل بهچشم نمیخورد و با وجود تجمعات انسانی در این محدوده، از مسیر رفت و آمد بسیار ناهموار و کمعرضی برخوردار است که عبور مداوم ماشینهای سنگین برای بارگیری از مخازن نفتی مجاور، خطرات زیادی برای ماهیگیرها و سایر مردم بهدنبال دارد. در خور سمایلی امکانات رفاهی و بهداشتی نهتنها برای عموم بلکه حتی برای صیادانی که بهطور مداوم در آنجا هستند وجود ندارد. این میتواند باعث گسترش آلودگی، بیماری و بهخطر افتادن سلامتی صیادان و دیگر جمعیتهای مرتبط گردد. بندر صيادي خور سمايلي در استان خوزستان و در محدوده شهرستان ماهشهر در حاشيه خور طبيعي سمايلي واقع شده است . نقطه طلاقي خور سمايلي با ساحل تنها جاي ممكن و مناسب براي خروج قايقها به مقصد ديگر خورها و جهت مبادرت به امر صيادي ميباشد . به عبارت ديگر تنها خوري است كه در منطقه ماهشهر از سالها قبل از انقلاب بصورت سنتي مورد استفاده قرار گرفته است .اختلاف جزو مد در اين خور باعث مي شد تا صيادان زحمتكش اين منطقه پس از تخليه صيد با مشقت و توسط سبد محصولات صيد شده را با گذشت از لجنزار حمل نمايند ليكن با ساماندهي و ساخت اسكله به روش پلكاني و سوله روي اسكله امكان تخليه مناسب صيد در شرايط جزومد بوجود آمده است . استفاده لنج ها از اين خور بلحاظ عمق كم وجود ندارد ليكن حدود 300 قايق صيادي با تعداد 900 نفر صياد به شغل ماهيگيري در اين خور اشتغال دارند . از عمده كارهايي كه در اين بندر انجام شده است . انتقال برق بطول 8 كيلومتر با نصب تيرهاي مربوطه از جاده اصلي بطرف بندر ساخت دو پست اسكله تخليه صيد و اسكله تعميرات ادوات صيد و سوخت رساني و آبرساني محوطه سازي در مساحت 20000 متر مربع و احداث جاده دسترسي از جاده آسفالته تا محل اسكله و جداول مربوطه و نيز تثبيت طرفين اين جاده و همچنين ساختمانهاي حفاظت منابع سوله تعمير تور و طناب مي باشد . ميزان صيد حدود 1536 تن مي باشد . |
بندر صیادی و اسکله شیلاتی نهرقصر
اسکله صیادی نهر قصر ( والفجر ) در بهمن ماه 1387 افتتاح و به بهره برداری رسید. اسکله صیادی نهر قصر ( والفجر ) شامل اسکله های پلکانی قایق ها بطول 60 متر ، اسکله لنجها بطول 116 متر و اسکله خدماتی بطول 32 متر و همچنین ساختمانهای پشتیبانی شامل : اداری ، تاسیساتی ، نگهبانی ، سرویس بهداشتی و محوطه سازی است . اسکله صیادی نهر قصر ( والفجر ) ظرفیت پهلوگیری 160 فروند لنج و 333 فروند قایق را بطور همزمان دارد و برای ساخت آن 47 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه شده است . سالانه حدود ۱۰ هزار تن ماهی و میگو توسط صیادان بنادر نهر قصر اروندکنار و چوئبده آبادان صید میشود. میتوان ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر نهر قصر راسالانه 6 هزار و 500 تن انواع آبزیان ذکر کرد. |
بندر صیادی و اسکله شیلاتی ابوالفلفل
|
بندر صیادی و اسکله شیلاتی خور جعفري
بندر صیادی خور جعفري بعنوان یک سايت شيلاتي واقع در استان خوزستان در حال حاضر بصورت گسترده توسط شناور هاي صيادي مورد بهره برداري مي باشد و عمليات تخليه تداركات و تعميرات شناورها در اين مكان صورت مي گيرد .با وجود فعاليت گسترده شيلاتي، تاسيسات بندري بسيار محدود و بلحاظ پهلوگيري منحصر به يك اسكله قديمي كوچك در مجاورت سايت شيلات مي باشد . هدف از انجام پروژه حاضر انجام مطالعات به منظور ساماندهي و تامين نيازمندي هاي خدمات بندري شامل اسكله هاي مورد نياز محوطه هاي لايروبي تجهيزات پشتيباني ميباشد . ميزان صيد اين بندر 2003 تن در سال با 92 فروند لنج 100 فروند قايق و 1140 نفرصياد مي باشد . |
بندر صیادی و اسکله شیلاتی مینوشهر
جزیره مینو بین آبادان و خرمشهر واقع شده که در قدیم به نام صلبوخ شناخته می شد و دو شاخه اروندرود آن را فرا میگیرد. این جزیره دارای ۱۰ متر ارتفاع از سطح دریاست و در فاصله ۱۰ کیلومتری خرمشهر است. بزرگترین قطر جزیره ۲/۶ کیلومتر و مساحت آن ۸/۱۷ کیلومتر مربع است. مینو شهر، شهر کوچکی است که در آن قرار گرفتهاست و بزرگترین آبادی این جزیرهاست. این شهر جمعیتی در حدود ۱۲ هزار نفر دارد. این شهر تفریحگاهی برای مردم آبادان و خرمشهر به حساب میآید. مینوشهر تا سال ۱۳۷۵ با نام «چومه» نام داشت. در مورخ 05/12/1375 روستای چومه که در نزدیکی دو شهر آبادان و خرمشهر در جزیره مینو و در همسایگی مرز آبی عراق قرار گرفتهاست با تصویب کمیسیون سیاسی – دفاعی هیئت دولت به شهر تبدیل شده و به عنوان شهر مینوشهر معرفی شد. مینوشهر یکی از معدود مناطق جهان است که آبیاری کشاورزی آن به وسیله جزر و مد صورت میگیرد و به وسیلهای نیاز نیست آن هم به دلیل وجود دو رود مهم، یعنی اروند رود )حد فاصل ایران و عراق) و اروند صغیر معروف شط جزیره (مابین خرمشهر-آبادان و جزیره مینو) است. در جزیره مینو پنج نهر جریان دارد که دو تای آنها از رود جرف و سه تای آنها از اروندرود منشعب میشوند. راههای ارتباطی به شهرهای همجوار، خرمشهر و آبادان به وسیله دو پل موجود صورت میگیرد. اسکله قدیمی خرمشهر مستهلک شده و موقعیت مکانی مناسبی هم ندارد به همین دلیل به بندر ماهیگیری جدید در منطقه مینوشهر بین خرمشهر و آبادان شدیدا اساس نیاز میشود که کار جانمایی آن انجام شده که درصورت احداث این بندر ماهیگیری جدید ، فعالیت شناورهای صیادی به بندر مینو منتقل خواهد شد. |
بندر صیادی و اسکله شیلاتی طليب
|
بندر صیادی و اسکله شیلاتی سن
|
بندر صیادی و اسکله شیلاتی بوعظيم
|
بندر صیادی و اسکله شیلاتی خور دورق
اسکله صیادی خور دورق با 500 میلیون ریال اعتبار از اعتبارات ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده ساخته شده و در اردیبهشت ماه 1377 افتتاح شد و به بهره برداری رسید است. این اسکله دارای 5/2 کیلومتر جاده آسفالته و تاسیسات جانبی با 60 متر مربع زیر بنا است. خوردورق در 20 کیلومتری شادگان در گذشته بسیار دور از بندرهای فعال خوزستان بود که بمرور زمان رونق خودرا از دست داد. |
بندر صیادی و اسکله شیلاتی امام زاده عبداله
|
بندر صیادی و اسکله شیلاتی ابودکل
|
بندر صیادی و اسکله شیلاتی ابوطرف
|
بندر صیادی و اسکله شیلاتی خليفه
|
بندر صیادی و اسکله شیلاتی دراچه
|
بندر صیادی و اسکله شیلاتی مخزوم
|
بندر صیادی و اسکله شیلاتی حد
|
بندر صیادی و اسکله شیلاتی مچري
|
بندر صیادی و اسکله شیلاتی عليشير
|
بندر صیادی و اسکله شیلاتی معاتيج
|
بندر صیادی و اسکله شیلاتی داير
|
بندر صیادی و اسکله شیلاتی غزاله
|
بندر صیادی و اسکله شیلاتی ابوخفير
|
بندر صیادی و اسکله شیلاتی زهره
|
بندر صیادی و اسکله شیلاتی ابوچمبه
|
بندر صیادی و اسکله شیلاتی بلامه
|
منتظر مطالب و تصاویر بیشتر و متنوع تر باشید |
اگر شما هم در خصوص موضوع این صفحه ، نظر و مطلب اصلاحی و یا تکمیلی دارید لطفا از طریق درگاه دیدگاه ذیل این صفحه یا ایمیل ایران آکوا info@iranaqua.ir و یا فرم تماس با ما برایمان ارسال فرمایید تا بنام خودتان در ادامه مطالب فوق درج گردد. |
همچنین همکاران و علاقه مندان شیلاتی عزیز میتوانند تصاویر مرتبط با این صفحه را با ذکر نام و نام خانوادگی و تاریخ عکسبرداری به آدرس http://www.iranaqua.ir/fa/FormView/17 ارسال فرمایند تا بنام خودتان در این صفحه درج گردد. |